Menjünk kicsit vissza az időben! Bátor húzás volt a BMW-tol, amikor elhatározták, hogy az X5-ösből kupé változatot készítenek, a 2007 óta kapható, immáron második nemzedékénél járó X6-os sikere azonban önmagáért beszél. Lehet szeretni vagy nem szeretni a drabális szabadidő-kupét, tény, hogy a bajorok beletenyereltek egy kategóriába, ami a konkurenciát is megihlette, gondoljunk csak a Mercedes GLE Coupéra vagy a hamarosan bemutatkozó Audi Q8-asra. Az X6-os fogadtatása után igazából már csak idő kérdése volt, mikor jön az újabb BMW SAC (Sports Activity Coupé). Az X4-es (2014) volt a második a sorban, a modell vadonatúj nemzedéke most kezdi majd karrierjét.

Csúszókulisszás előválasztókar és egyszerű óracsoport – a belső a külsőhöz képest egyenesen hagyományőrző. Fotó: Hilbert Péter

Ezt a vérvonalat folytatja az X2-es is, melynek műszaki bázisa értelemszerűen az X1-es, de ahhoz képest, hogy a két autó technikailag szinte azonos, a forma nagyon is különböző. A lényeg persze a kupés hátsó a vagány lámpákkal, de a feje tetejére állított vesék miatt szemből sem lehet összekeverni az X1-essel. Az sem mellékes, hogy jóval laposabb a karosszéria (7 cm), illetve hogy a jellegzetes C-oszlopon elhelyeztek egy márkajelvényt, amivel a legendás BMW kupékat idézik – kíváncsi vagyok, hogy ezzel a megoldással mikor találkozunk újra. Összességében tehát a trendiségről és a többi BMW-től való különbözőségről szól a dizájn, de az X2-est lehet tovább fokozni: az opciós M-csomaggal és egy merészebb színválasztással például a galvánarany (Galvanic gold) fényezéssel egyszerre fiatalos és magamutogató.

A külméretekhez képest meglepően tágas a modell, de az X1-essel ellentétben a hátsó üléseket nem lehet sínen csúsztatni

Az X1-eshez képest laposabb karosszéria ellenére elegendő a fejtér, míg a lábtér egyenesen nagyvonalú, legalábbis a 4360 mm-es hosszúság fényében mindenképpen. Az egész abban rejlik, hogy hiába kurtább az X1-esnél 8 centivel, az azonos tengelytáv miatt nem érződik szűkösebbnek. A kupés felépítés hátránya inkább abban rejlik, hogy nem csúsztathatjuk sínen a hátsó üléseket, emellett a raktér kisebb befogadóképességű (-35 liter). No meg az is tény, hogy a körkilátás korlátozott, így a tolatókamera megrendelése erősen ajánlott. Ami a vezetői környezetet illeti, közel sem volt akkora mozgástere a tervezőknek, mint a külsőnél. A jól megszokott elemekből építkezik a modell, itt nincs vetített kijelzős műszerfal, mint a nagyobb típusoknál, viszont a középkonzol úgy fordul a sofőr felé, mint számos klasszikus BMW-ben.

Nem a hangja, hanem a nyomatéka miatt szerethető a 25d blokk

Mivel a 3-as BMW alapmotorja is háromhengeres, nem meglepő, hogy itt is az 1,5-ös turbós gépezet hajtja a bázismodellt (140 LE), azonban nem vitás, hogy a 192 lovas, 2,0 literes benzines, vagy a szintén 2,0 literes dízelek (190 és 231 LE) jobban hangsúlyozzák a prémiumjelleget. A 25d jelű, biturbó gázolajos 231 lóerős produktumával az X2-es csúcsmotorja, menetteljesítményei pedig meggyőzőek. Érdemes kicsit belegondolni, hogy a 6,7 másodperces gyorsulással egy 10 évvel ezelőtti, V8-as 540i-vel is tartaná a lépést. Persze a nyers erő nem minden, akármennyire is becsomagolják a motort, egy pillanatra sem tudná letagadni felépítését, szóval a 25d inkább a nyomatéka, mintsem a szép hangja miatt emelkedik ki a négyhengeres dízelek mezőnyéből. A 231 lóerős változathoz alapáron jár az xDrive hajtás és a nyolcfokozatú automatikus váltó (a benzinesekhez 7-es DCT kérhető). A BMW hosszmotoros modelljeivel ellentétben a dízelekhez nem a német ZF, hanem a japán Aisin szállítja a sebességváltót. Hagyományos automata létére gyorsan kapcsolgat, és a motorfékkel sem bánik szűkmarkúan, pont ezt várjuk egy BMW-től. A direkt kormányzás és a feszes futómű (utóbbi az M-csomaghoz köthető) révén még a szerpentinen való kanyargásban sem vall szégyent az X2-es, szerencsére sikerült belesűríteni mindent, amitől a szegmensen belül sportosnak és közvetlennek nevezhető egy autó.

Bővítve 1355 literes a raktér kapacitása

A trendi modelleknek minden márkánál megkérik az árát, és ez alól a BMW sem kivétel. A 9,5 milliós bázismodell és a 13 milliós 25d esetében is tetten érhető az öntudatos árképzés, az már más kérdés, hogy a Jaguar E-Pace az egyetlen olyan típus a piacon, amely konkurensnek tekinthető. Az viszont mégiscsak gondolatébresztő, hogy egy alap 3-as limuzin 250 ezer Ft-tal kerül többe az X2-es legolcsóbb változatánál…

Egyszerre trendi és dögös az új X2-es. Biztosan akad majd követője más márkáktól

Tetszett
• bátor forma
• helykínálat
• hajtáslánc
• hosszú extralista

Nem tetszett
• magas ár
• túl feszes rugózás
• korlátozott körkilátás

Összegzés
Miközben trendisége és vagány kupés formája adja majd el a kis BMWt, a műszaki tartalom is elismerésre méltó. Kár, hogy mindezekért mélyen a pénztárcába kell nyúlni.

BMW X2 xDrive25d
Összlökettérfogat: 1995 cm3
Hengerek/szelepek: S4/16 biturbó-dízel
Max. teljesítmény: 170 kW (231 LE) 4400/perc
Max. forgatónyomaték: 450 Nm 1500-3000/perc
Hossz./szél./mag.: 4360/1526/1824 mm
Tengelytáv: 2670 mm
Nyomtáv elöl/hátul: 1563/1562 mm
Fordulókör: 11,3 m
Saját tömeg/teherbírás: 1585/595 kg
Csomagtér: 470-1355 l
Üzemanyagtank: 51 l
Gyorsulás 0-100 km/h: 6,7 s
Max. sebesség: 237 km/h
Város/országút/vegyes: 5,7/4,7/5,1 l/100 km
Tesztfogyasztás: 7,1 l/100 km
CO2-kibocsátás: 133 g/km
A modell alapára: 9 495 000 Ft (X2 sDrive18i, 140 LE)
A tesztelt verzió ára: 13 056 000 Ft