A zöld rendszám ne tévesszen meg senkit, a piacon lévő plug-in hibridek többsége roppant erős modell. Legyen szó a német felsőkategóriás típusokról, a Volvo, vagy akár a VW konnektoros hibridjeiről, a takarékosság csak addig tart, ameddig hálózatból töltjük az akkumulátort, „normál” hibridként használva marad egy izmos, de inkább csak átlagos fogyasztású autónk.

Kétségkívül futurisztikus a beltér, de a kezelhetőségre nem lehet panasz. A telefonunk indukciós felületen is tölthető. Fotó: Hilbert Péter

A Toyota ezzel szemben teljesen másképp közelítette meg a dolgot. Ahogy az előző Prius Plug-in esetében, úgy az újdonságnál sem a csúcsteljesítményre, hanem a szerény fogyasztásra fókuszáltak – ha nem töltjük hálózatból, akkor is elvan 4,5 liter körüli benzinnel 100 kilométerenként. Ez bravúros érték, főleg, ha tudjuk, hogy egy méretes, 8,8 kWh-s akkucsomagot cipel az újdonság. A mezei Priusszal ellentétben itt lítium-ionos a telepcsomag, amely két villanymotort lát el energiával. Utóbbiak 135 km/órás tempóig gyorsíthatják tisztán elektromosan az autót, és bizony ha nem megyünk tartósan ilyen sebességgel, 50 kilométert könnyedén megtehetünk EV-üzemmódban, még úgy is, ha használjuk a légkondicionálót (így 100 km-re vetítve 2,3 literes tesztfogyasztást regisztráltunk). A hangtalan suhanás ráadásul nem jelenti azt, hogy feltartanánk a forgalmat, tisztán elektromosan is könnyedén tartható a ritmus, és az sem okoz gondot, ha mondjuk egy gyorsforgalmi úton kell besorolnunk.

A külméretek fényében lehetne tágasabb a hátsó sor

Ha lemerül az akku, akkor tűnik fel igazán, hogy mennyire komolyan vette a Toyota a hangszigetelést. Erőteljes gyorsításkor persze felbőg az 1,8-as szívó benzines, de korántsem annyira, hogy zavarná a bent ülőket. A 122 lóerős rendszerteljesítmény meg bármennyire is nem tűnik soknak, a villanymotor pont ott segít be, ahol az atmoszferikus motor gyengélkedik: normál gyorsításnál egészen alacsony fordulaton dolgozik a benzines, mert kis sebességnél az elektromos hajtómű hatékonyan tudja támogatni a belső égésű egységet – ettől lesz az egész annyira könnyed. Finoman bánva a gázpedállal, hibrid üzemmódban elektromosan kb. 60-as tempóig gyorsíthatunk, de valós körülmények között egy másik vezetési stílus a leginkább kifizetődő. Ha rendesen felgyorsítunk 50-60 km/órás tempóra és utána határozottan elemeljük a gázról a lábunkat, a gyorsítás során megtermelt energiával egészen sokat haladhatunk emissziómentesen. A modell persze minden olyan segédletet felvonultat, ami a takarékos autózáshoz kell. A navigációs adatbázis alapján tudja, ha nagyobb emelkedő jön, és már előre bekapcsolja a benzinmotort.

A magas padlószint miatt csak 191 literes a raktér

Hogy mi a meglepő az új Toyotában? Egyrészt a kormánya a többi hibridhez képest nagyon közvetlen, másrészt a rugózása és az úthibaelnyelő képessége magasabb kategóriájú modelleket idéz. Az már más kérdés, hogy az előremutató technikát igencsak megosztó köntösbe csomagolták. A korábbi Prius Plug-innel szemben az új nemzedék teljesen különálló modellként kezelt autó, ennek megfelelően formailag semmi köze egymáshoz a két típusnak. A Plug-in olyan, mint egy guruló űrhajó, hozzá képest a bázis Prius kifejezetten szokványos darab. A 10 centivel hosszabb karosszéria azonban csak négyszemélyes, és az akkucsomag miatt olyan magas a csomagtér padlója, hogy a kalaptartóig mérve mindössze 191 literes a raktér. Egyébként az utastér ergonómiája hibátlan, az első ülések különösen komfortosak.

A 230 V-os kábel mellett alapáron adják a Type 2es Mennekes töltőkábelt is

Míg a normál Prius 9 725 000 Ft-tól vihető haza, addig a Plug-in 12 600 000 Ft-ot kóstál. Nyilván ezzel a felárral kérdéses, hogy valaha behozza-e az árát, de a zöld szemlélet itt tényleg kézzelfogható valóság, nem csak marketingszöveg. A modell úgy adja a legnagyobb elektromos hatótávot a konnektoros hibridek között, hogy egy teljes értékű utastérrel rendelkező autó, amely töltési lehetőség hiányában is nagyon takarékos.

Tetszett
• elektromos hatótáv
• alacsony fogyasztás
• kifinomult működés
• úthibaelnyelő képesség

Nem tetszett
• megosztó forma
• csak négyszemélyes
• szűkös csomagtartó

Összegzés
Végre itt egy plug-in hibrid, amely döbbenetesen takarékos valós körülmények között. Bár elektromos hatótávolsága eléri az 50 kilométert, ha nem töltjük, akkor is bőven 5,0 liter alatti fogyasztással számolhatunk.

Toyota Prius Plug-in Hybrid
Összlökettérfogat: 1798 cm3
Hengerek/szelepek: S4/16
BENZINMOTOR
Max. teljesítmény: 72 kW (98 LE) 5200/perc
Max. forgatónyomaték: 142 Nm 3600/perc
VILLANYMOTOR
Max. teljesítmény: 22,5 kW (53 LE)
Max. forgatónyomaték: 163 Nm
HIBRID RENDSZER
Max. teljesítmény: 90 kW (122 LE)
Hossz./szél./mag.: 4645 mm
Tengelytáv: 2700 mm
Nyomtáv elöl/hátul: 1530 mm
Fordulókör: 10,2 m
Saját tömeg/teherbírás: 1530/400 kg
Csomagtér: 191 l
Üzemanyagtank: 43 l
Gyorsulás 0-100 km/h: 11,1 s
Max. sebesség: 162 km/h
Átlagfogyasztás: 1,0 l/100 km
Tesztfogyasztás*: 4,6 l/100 km
Tesztfogyasztás**: 2,3 l/100 km
CO2-kibocsátás: 22 g/km
A modell alapára: 12 600 000 Ft
* külső töltés nélkül, ** külső töltéssel (50 km-es elektromos hatótávolsággal számolva)

Az Autó-Motor ott van a Facebookon is! Klikkelj ide, és lájkolj minket a legérdekesebb hírekért és a lappal kapcsolatos friss infókért!