Egy tankolással 900 kilométert autózni. Ez a dízel A1-es igazi aduja, ugyanis a VW-csoport számos modelljében szolgálatot teljesítő közös nyomócsöves, 1,6-os dízelmotor igazi spórolóbajnok.

Csakhogy a jó erőforrás önmagában nem mindig elegendő a fényes produkcióhoz, amire jó példa az A1-es is. A probléma forrása az ötfokozatú kézi váltó, amely hosszú áttételezésű, tehát nem egy alapvetően városi közlekedésre termett kisautóba, hanem egy nagyobb „utazóautóba” való. Persze, ha 2000 és 3000 között tartjuk a 105 lovas egység fordulatát, akkor szépen gyorsít az autó, de nem ajánlott korán felkapcsolni, mert a turbólyuk elnyeli az erőt. Valószínűleg hatfokozatú váltóval lenne az igazi, nem véletlen, hogy a konszern egyes modelljeinél az 1,6-os dízelmotorhoz hatgangos egység jár…

A kombinált (audió, navigáció, menü) központi kijelző manuálisan lebillenthető A kombinált (audió, navigáció, menü) központi kijelző manuálisan lebillenthető

A másik negatívum, hogy a zajszigetelést félvállról vették, ami egy Audi esetében meglehetősen lehangoló. Ám a pontos kormányzás és a márka autóira általában elmondható ergonómia az A1-esre is tökéletesen igaz.

Mindegyik verziónál vastagon fog a ceruza

Az A1-es kapcsán már a bemutató óta vitatéma, hogy valóban többet tud-e annyival, mint amennyivel drágább a Polónál? Nos, ha a márkajelzést és a presztízst félretesszük, s csak a praktikumot nézzük, akkor biztosan nem (szűk csomagtartó és hátsó üléssor, négyszemélyes kabin), viszont az orr-rész (főleg a csíkszerű nappali menetfénnyel) jóval markánsabb és kifejezőbb. Itt van a belső is, amely ha nem is sokkal, de valamivel igényesebb, mint a Polóé. A dízel 5 786 750 Ft-os alapára természetesen nem kevés, főleg, hogy a belépőmodellnél (1.2 TFSI, 86 LE: 4 969 750 Ft) jóval drágább, a 122 lovas 1.4 TFSI-nél (5 813 500 Ft) pedig alig olcsóbb. Utóbbi egyébként csak hajszálnyival fogyaszt többet, mint a TDI (5,9 literes tesztfogyasztás), de a menetdinamikát és a kifinomultságot nem lehet egy lapon említeni a dízelével.

A hátsó sor igencsak szűkös az Audi A1-ben A hátsó sor igencsak szűkös az Audi A1-ben

Így – ahogy a gázolajos kisautók többsége – az A1 1.6 TDI sincs könnyű helyzetben, hiszen az alapmotorhoz viszonyított befektetés a gyári átlagfogyasztási értékekkel számolva csak mintegy 200 ezer kilométeres futásteljesítmény után térülhet meg.

Lehetne halkabb a motor... Lehetne halkabb a motor…

TETSZETT
kényelmes ülések
kedvező fogyasztás
futómű

NEM TETSZETT
szűk hátsó sor
magas ár
váltóáttételezés

ÖSSZEGZÉS
Nem olcsó mulatság az A1-es, egy Polóhoz viszonyítva egyenesen lehangoló az ára. Sajnos el kell fogadni, hogy aki prémiummárkás dízel kisautót akar, annak mélyen bele kell nyúlnia a pénztárcába.

AUDI A1 1.6 TDI
Összlökettérfogat: 1598 cm3
Hengerek/szelepek: S4/16
Max. teljesítmény: 77 kW (105 LE) 4400/min
Max. nyomaték: 250 Nm 1500-2500/min
Hossz./szél./mag.: 3954/1740/1416 mm
Tengelytáv: 2469 mm
Saját tömeg/teherbírás: 1215/370 kg
Csomagtér: 270-920 l
Üzemanyagtank: 45 l
Gyorsulás 0-100 km/h: 10,5 s
Maximális sebesség: 190 km/h
Fogyasztás város/országút: 4,7/3,5 l/100 km
Tesztfogyasztás: 5,3 l/100 km
CO2-kibocsátás: 103 g/km
Alapár (A1 1.2 TFSI, 86 LE): 4 969 750 Ft
A tesztelt modell ára: 5 786 750 Ft