Az Audi S3-as bonyolult kategóriában játszik. Egyértelműen nem sportautó, de tömege, bőséges extrái és stílusa miatt még a hot hatchek (gyors ferdehátú) osztályából is kilóg. Talán a gyártója által használt “prémium sportkompakt” fogalom állja meg legjobban a helyét: gazdagon felszerelt, finoman kimunkált, csípősen motorizált, visszafogottan megvadított csúcsmodell, mely egyetlen vetélytársat leszámítva kategóriájának legerősebb darabja. Már meggazdagodott, de családot még nem alapított korosodó fiatalok autója.

A háromajtós A3-ast nem cicomázták túl. Függőleges krómcsíkok hasítják ketté az orrtrapézt, mélyebben és marconábban húzódik az integrált ködlámpákkal, valamint a fékek és a megnövelt méretű intercooler levegőigényét kielégítő nyílásokkal tagolt első lökhárító. A kerekek mögött fegyverszürkére fújt féknyergek bujkálnak, szélesített oldalküszöbök vezetnek az ovális, dupla kipufogóvégekig és a diffúzort imitáló hátsó lökhárítóig. A tető szélén aprócska spoiler. Jó szeműeknek talán feltűnik a 25 mm-es ültetés, amúgy az alumíniumszínben pompázó visszapillantó tükrök és a számtalan piros-szürke S3-as felirat nyújtanak fogódzót.

Bentről egyszerűbb a helyzet, már a lapos aljú sportkormány (feláras), az átszabott műszeregység, az atombiztos tartást adó sportülések (szintén feláras), a krómgyűrűvel kiemelt légbefúvók, az aluküszöbök és -pedálok is sokat sejtetnek, a végső kétségeket azonban itt is a bőséggel megtalálható S3-as logók oszlatják semmivé.

Hideg fej, forró vér

Műszakilag erősebb fékek, keményebbre hangolt és alumínium alkatrészek beépítésével csökkentett rugózatlan tömegű sportfutómű, négykerékhajtás és a világ egyik legjobb négyhengeres turbómotorjának

frissen felpiszkált csúcsváltozata jellemzik. A 2.0 TFSI 200 lovas teljesítménnyel is kellemes, de ütőképes társ, a most beszerzett 65 plusz lóerőtől azonban igazi vadállattá vált. Alacsony fordulatszámon szép kényelmesen, csendesen lehet követni a forgalmat, de elég egyetlen apró biccentés a lábfejjel, vagy egy rántás a csuklóval, hogy előtörjön belőle a bestia. Megerősítették a hengerfejet, a dugattyúkat és a hajtókarokat, és nagyobbra cserélték a turbót, mely a korábbi 0,9 helyett immár 1,2 baros töltőnyomást biztosít, az intercooler pedig 850 kg levegőt hűt óránként, ami nem kevesebb, mint 650 000 liter: ez ki- és belégzéssel számolva másodpercenként körülbelül 18 teljes tüdőürítést-megtöltést jelentene! A végeredmény, hogy a 2.0 literes motor mind nyomatékban, mind teljesítményben messze maga mögött hagyja a cég 3,2 literes V6-osát, az autó kézi váltóval sprintel úgy, mint az átlagpilótát két tizeddel legyorsuló S tronic váltóval felszerelt hathengeres TT Coupé!

A 225/40 R18-as gumik a kanyargós autóutakon nagy sebességnél is magabiztosan tapasztják az aszfalthoz az S3-ast, a fenékcsóválási hajlamot az első-hátsó súlyelosztás optimalizálása és a quattro hajtás

ellensúlyozza. A motor hangjából kiemelkedik az erőszakosan belepréselt levegő sivítása: egy hangos lefújószelep beszerelésével tökéletessé varázsolhatták volna az auditív élményt. Ennek elmaradása is mutatja, hogy az S3 inkább kékvérű, mint kompromisszummentes. A gyorsulás kiemelkedő, még 200 felett is elképesztő tempóban hagyja maga mögött az osztásokat a kilométeróra mutatója. Hat rövidre szabott, pontosan kapcsolható fokozattal lehet játszani, a magas és széles tartományban meglévő nyomatékcsúcsnak köszönhetően azonban sima gázadással is nagyokat lehet lódulni. A kormányzás kicsit könnyűnek tűnik nagy tempónál, pontosságához nem férhet kétség, bár visszajelzés szempontjából elég semleges.

Az autobahnon elkövetett ámokfutás után egy nagy placcra tereltek, ahol bójákból raktak ki egy szűkre szabott, éles fordulókkal, sikánnal, szlalommal tűzdelt nyomvonalat, amit a vicc kedvéért időről időre végiglocsolt egy lajtoskocsi. Bár a sajtóanyagban nem írják le egyszer sem, azért tudjuk, hogy az elektrohidraulikusan vezérelt többtárcsás, kuplungos differenciálzár ugyanaz, mint a Skodák Haldex-rendszere, ami nem olyan dinamikus, mint egy Torsen-difi. Csökkenti az alulkormányzottságot, határhelyzetben pedig biztonságos, de a vezetési élmény azért alapvetően elsőkerekes jellegű.

Kívánságműsor

Az Audi helyében én megépíteném belőle az RS3-ast, jelentősen könnyítve, extrák és díszítések nélkül, kőkemény futóművel. Igen ám, de a prémiumkategóriában megengedhetetlen lenne ez a purista szemlélet, ezért inkább csak annyit kérek, tegyék ezt a motort elérhetővé a TT-ben, igaz, ennek a 3.2 quattro tulajdonosai nem örülnének. Az S3 vásárlóközönségének más az igénye, így a standard felszerelések között van xenon fényszóró, opcionálisan kanyarkövető pászmával, hat légzsák, Isofix-fülek. A fedélzeti számítógép köridőmérésre szolgáló funkcióval gazdagodott, az extralistáról pedig a nagyobb Audikban megszokott bármilyenkényelmi szolgáltatás megrendelhető. A hazai indulóár 10,7 millió forint körül alakul, az első példányokat jövő januárban vehetik át a “Sikkes, serény sportautó” újdonsült tulajdonosai.