Nem okoz csalódást a belső, a rögzítőfék már elektromos. Fotó: Stefler Balázs

Az autóiparban zajló változások kapcsán az elmúlt időszakban jelentősen megemelkedett az új és – ezzel párhuzamosan – a használt autók ára. Ezt a Dacia sem kerülhette el, azonban a siker kulcsát jelentő ár/érték arányt igyekeztek megtartani. Európában és Magyarországon is a Dacia a magánvásárlók kedvenc márkája, 15 év alatt hétmillió darabot adtak el, ebből több mint 70 ezer nálunk talált gazdára. Mostantól még jobb esélyekkel indul a cég, ugyanis a Sandero és a Logan harmadik generációja minden eddiginél többet nyújt, miközben a piacon egyre kevesebb a hozzájuk hasonlóan egyszerű, elérhető árú konstrukció.

A gáztartály 40 literes, gombnyomásra válthatunk az üzemmódok között

A Renault CMF-B moduláris platformjára épülő új szériából elsőként a csúcskivitel, a Sandero Stepway kulcsát kaptuk meg. Pontosabban kártyáját, ugyanis a Daciához is formatervezett távirányító jár. Bár nem olyan elegáns, fényes fehér, mint a Renault-ké, viszont ezen az apróságon is látszik az irány, amerre a márka elindult. Ami a formatervet illeti, a terepes kiegészítők nélkül is vagány a Sandero, külseje nincs lépéshátrányban a Renault-hoz képest. Az új arculat fontos része a szériában kínált LED-es lámpa, amely az új hűtőráccsal együtt drágább autókon is hitelesen mutatna. Az egyetlen költséghatékony megoldás az ajtók vastag műanyag helyett matricából készült védőborítása. Cserében egy szellemes megoldást kínál a Stepway kivitel, tetősínje a helyéről kiszerelve, keresztben felerősítve önmagában tetőcsomagtartóként használható.

A puha tömésű ülések formája és kárpitozása is előrelépést jelent. Hátul is bőséges a helykínálat

Az arányai jól láthatóan megváltoztak. Nyomtávja 30 mm-rel nőtt, a tető a legmagasabb pontján 10 mm-rel lejjebb, a hátsó ablak felett már 20 mm-rel alacsonyabban fut, ami a légellenállási együtthatóját több mint 10%-kal javította. Az ajtók csukódásán ugyan érezhető, hogy könnyű alkatrészeket mozgatunk, és a csillapításuk sem a legjobb, az újdonság egyik legmeglepőbb részletét is itt találjuk. Az ajtóbehúzóra nemcsak egy dekorcsík, hanem textillel bevont, puha burkolat került, amely a műszerfal középső részén is megtalálható. A formák naprakészek, a felhasznált anyagok átlagosak, a helykínálat pazar. Ez részben annak köszönhető, hogy egy lekerekített dobozformában ülünk, hossza és tengelytávja a Clio és a Megane között van. Az elődjéhez képest 8 mm-rel növelték a belső szélességet, 42 mm-rel a hátsó lábteret, sőt, 2,5 literrel bővítették a belső tárolóhelyek kapacitását, így a 8 literrel tágasabb, 328 literes raktér mellett már 21 litert tölthetünk meg apróságokkal. A franciásan puha tömésű ülések vonzóak a sofőrnek és az utasoknak is, akárcsak a nagy ablakoknak köszönhető, jó kilátás. Ma már a mutatós műszerek számítanak különlegesnek, de a modern extrák sem hiányoznak belőle, a telefontartó a hozzá közel beépített USB-csatlakozóval akkor is jár, ha a legnagyobb képernyőt választjuk, amely többek között okostelefon-tükrözésre is képes. Ergonómia terén is fejlődött a Sandero, nincsenek benne bántóan elnagyolt megoldások, legfeljebb kevésbé kifinomultak az egyes részletek. A kapaszkodó például nem lehajtható, illetve a csomagtérajtó betétjén is megspóroltak néhány eurót.

A Loganénál jóval kisebb, de használható méretű a csomagtartó. Csak részben burkolták be a csomagtérajtót

A Renault-tól származó, modern hajtásláncok között a Daciánál üde színfolt a most próbált 1,0 literes, háromhengeres, 100 lóerős, benzin/gázüzemű, turbós benzinmotor. A 40 literes pótkeréktartállyal együtt papíron akár 1500 kilométerre is elegendő üzemanyagot vihet magával, de azt figyelembe kell venni, hogy csak a motor bemelegedése után válthatunk át gázüzemre. A pehelysúlyú, vezetővel együtt 1160 kilós Daciát könnyedén mozgatja a nyomatékos motor, elszigetelt hangja pörgetve sem tolakodó. A hatfokozatú kézi váltó jól kapcsolható, és az áttételezés is eltalált, a márkára jellemző puha rugózás miatt egy jó értelemben véve régimódi autóban érezhetjük magunkat. Természetesen számolnunk kell némi karosszériadőléssel, az úthibákon viszont nagyvonalúan lép át, ez sokaknak fontosabb is a nagy kanyarsebességnél. Az öt személlyel is 133 mm-es hasmagasságot a Stepway-nél további 41 mm-rel toldják meg, így buckás földúton is magabiztosan haladhatunk vele.

Amíg be nem melegedik a motor, benzinnel üzemel, csak ezt követően lehet átváltani az LPG-re

Ami a tesztautó árát illeti, a kipróbált verzió kissé ijesztő, 5 429 000 Ft-ba kerül, hiszen maga a hajtáslánc 4 099 000 Ft-tól konfigurálható, a Stepway változat pedig további 350 000 Ft-os tétel. Az árlistán ugyan szerepel egy 3 399 000 Ft-os alapmodell, be kell látni, hogy egy elfogadható teljesítményű, minden alapvető extrával ellátott diszkontautó is legalább négymillió forintba kerül, ami a mai piaci helyzetben még mindig kedvező ajánlat!

Az Atacama-narancson kívül még két élénk szín, az Izzó vörös és a Ferrit-kék választható 130 000 Ft-os felárért

Sandero Stepway TCe 100 LPG
Összlökettérfogat: 999 cm3
Hengerek/szelepek: S3/12 turbó
Max. teljesítmény: 74 kW (100 LE) 4600-5000/perc
Max. forgatónyomaték: 170 Nm 2000-3500/perc
Hossz./szél./mag.: 4099/1848/1587 mm
Tengelytáv: 2604 mm
Fordulókör: 10,3 m
Saját tömeg/teherbírás: 1160/442 kg
Csomagtér: 328-1108 l
Üzemanyagtank: 50+40 l
Gyorsulás 0-100 km/h: 11,5 s
Max. sebesség: 183 km/h
Átlagfogyasztás (WLTP): 5,3-6,0 l/100 km
CO2-kibocsátás (WLTP): 119-135 g/km
A modell alapára: 4 449 000 Ft