Mindegy, hogy a szép új világ hírnökeként vagy az autóipar ellenségeként tekintünk a Priusra, abban mindenki egyetért, hogy a Toyota hibridjének saját filozófiája van. Birtoklásának fontos része a kép, amit a külvilág felé mutat, mert a potenciális vásárló büszke rá, hogy a környezet javára döntött. A japánok lelkesen támogatják ezt a példás magaviseletet, így érthető, hogy a negyedik generáció minden eddiginél extravagánsabb külsőt kapott.

Japánosan kivitelezett, modern a belső, amerikai stílusú a pedálos rögzítőfék. Megosztó a fényes fehér betét, a pohártartók előtt vezeték nélküli telefontöltőt találunk. Fotó: Hilbert Péter
Japánosan kivitelezett, modern a belső, amerikai stílusú a pedálos rögzítőfék. Megosztó a fényes fehér betét, a pohártartók előtt vezeték nélküli telefontöltőt találunk. Fotó: Hilbert Péter

Ami a képeken bizarrnak látszik, a valóságban inkább különlegesnek hat, ismerős sziluettjét kiegészítő extrém részletei egyszerre felismerhetővé és egyedivé teszik. Igazi felüdülés, hogy a Toyotánál olyan autóban gondolkoztak, mellyel nem akartak mindenkinek megfelelni. Saját egyéniséget álmodtak neki, és következetesen tervezték meg minden pontját. Miközben a design az egyik, a mindennapi használhatóság a másik szélsőség felé mozdult el: mindent megtettek, hogy a vevőnek minél kevesebb kompromisszumot kelljen vállalnia. Úgy változtatták meg a karosszéria felépítését, hogy a műszaki részegységeket alacsonyabbra építették be, így lejjebb kerülhetett a súlypont. Kisebb, mégis nagyobb teljesítményű akkucsomagot kapott, ezzel csökkent a tömeg is, ennek örömére visszavettek az Atkinson-ciklusú benzinmotor teljesítményéből.

Sok az információ, de minden könnyen leolvasható, névre szóló pöcök a szellőzőn. Az osztás miatt érdekes a tükörben megjelenő kép, átlósan már korlátozottabb a körkilátás
Sok az információ, de minden könnyen leolvasható, névre szóló pöcök a szellőzőn. Az osztás miatt érdekes a tükörben megjelenő kép, átlósan már korlátozottabb a körkilátás

Rögtön feltűnik, hogy mennyit javult a vezetési pozíció, alacsonyabban, sportosabb szögben ülünk a kormánynál, és tágasabbnak is érezzük a teret. Amerikai piacra méretezett belseje légies, hátul is bőséges a helykínálat. Rolóval lefedett csomagtartójába is kényelmesebben pakolhatunk az alacsonyabb padló miatt (itthon csak defektjavítóval kapható az autó). Továbbra is futurisztikus benyomást tesz a műszerfal, nem csoda, hiszen az utolsó csavarig új. A fürdőszobai szettre emlékeztető, fényes, fehér műanyag betétektől eltekintve a korábbinál jobb az anyagminőség, és még több ötletes, valamint praktikus részletet szórtak el odabent. Kényelmesek az ülések, ergonomikus a belső, könnyű eligazodni a középkonzol érintős és fizikai gombjai között, az irányváltó kar is ideális helyen van. Rímel az elődökére a középre rendezett műszerfal, könnyen leolvasható a digitális kijelző, annyira, hogy a nem sokkal mellette lévő HUD szinte feleslegessé válik. Lehet érezni a Prius dimenzióit, előre és oldalra jó a kilátás, vékonyak az A-oszlopok. Hátrafelé már nem olyan könnyű kilátni belőle. Nehezíti a belső visszapillantó használatát a képet kettévágó osztás a hátsó ablakban, ráadásul kétféle színezést használnak az üvegek hővédelmére, ez észrevehető a tükörbe nézve is. Tolatásnál jól jön a kamera éles képe, de nagyon zavaró a parkolóradar jelzéseitől független „vészjelző” csipogás.
prius4
Ami a hangokat, előremenetben nagy megkönnyebbülést jelent, hogy megszűnt a benzinmotor búgása, a jó hangszigeteléssel együtt egy középkategóriás utazóautó komfortját nyújtja, nem is beszélve a dinamikáról. Óriási az előrelépés, még villanyautós mércével is mellbevágó a gyorsulás. Tömege még a valódinál is kevesebbnek tűnik, olyan dinamikusan mozog a környezetbarát Toyota. Hiába lett gyengébb a benzinmotor, tartósan is alkalmas tempós haladásra, amit nem csak autópályán, a korábban nem a Priusnak való szerpentinen is megmutat: precízen irányítható, könnyen fordul, még Eco gumikkal is jól tapad. A fékpedál érzete sem természetellenes, a rekuperáció miatt hagyományosan erős a fékhatás.

Látványosan lejt a tető, mégis nagy a fejtér. A harmadik, Executive felszereltségi szinten (11 190 000 Ft) világos vagy sötét borkárpit választható és nyolchangszórós JBL hifi is jár
Látványosan lejt a tető, mégis nagy a fejtér. A harmadik, Executive felszereltségi szinten (11 190 000 Ft) világos vagy sötét borkárpit választható és nyolchangszórós JBL hifi is jár

Harmonikus autó, ami a hibrid rendszer működésén is érezhető. Gyorsan visszatöltődnek az akkuk, nem kell megváltoztatni a vezetési stílusunkat a hatékony működés kedvéért. Többet számít a környezet, ahol haladunk, hiszen a gázadástól, a gyorsítás mértékétől függ, meddig tart ki az akkucsomag és mikor kerül képbe a benzin. Nyugodt körülmények között viszonylag sokat és gyorsan, 60 km/óra környékén haladhatunk EV-módban. A hajtásláncban nincs késlekedés, kiegyensúlyozottan működik, de már nem csak a technika ad okot a megelégedésre, autóként is öröm használni.

Két hasonló tudású, de régebbi technikájú Auris hibrid (4 205 000 Ft) is kijön a Prius árából, és a RAV4 hibrid (7 100 000 Ft) is olcsóbb, mint a divatautóvá vált negyedik generáció
Két hasonló tudású, de régebbi technikájú Auris hibrid (4 205 000 Ft) is kijön a Prius árából, és a RAV4 hibrid (7 100 000 Ft) is olcsóbb, mint a divatautóvá vált negyedik generáció

Tetszett
• hatékony hajtáslánc
• dinamikus gyorsulás
• praktikus felépítés
Nem tetszett
• fehér díszbetétek
• csipogás tolatásnál

Összegzés
Nincs „de”, a negyedik Prius modern, alternatív hajtáslánca mellett egy nagy, kényelmes és jól használható autó, amit még vezetni is élvezetes. Extravagáns formája és komfortszintje is okot ad rá, hogy a Toyota feljebb pozicionálja mára fogalommá vált modelljét.

Toyota Prius
Összlökettérfogat: 1798 cm3
Hengerek/szelepek: S4/16
BENZINMOTOR
Max. teljesítmény: 72 kW (98 LE) 5200/perc
Max. forgatónyomaték: 142 Nm 3600/perc
VILLANYMOTOR
Max. teljesítmény: 53 kW/72 LE
Max. forgatónyomaték: 163 Nm
HIBRID RENDSZER
Max. teljesítmény: 90 kW (122 LE) 5200/perc
Hossz./szél./mag.: 4540/1760/1470 mm
Tengelytáv: 2700 mm
Nyomtáv elöl/hátul: 1530/1520 mm
Fordulókör: 10,2 m
Saját tömeg/teherbírás: 1375/415 kg
Csomagtér: 501-1633 l
Üzemanyagtank: 43 l
Gyorsulás 0-100 km/h: 10,6 s
Max. sebesség: 180 km/h
Város/országút/vegyes: 2,9/3,1/3,0 l/100 km
Tesztfogyasztás: 5,3 l/100 km
CO2-kibocsátás: 70 g/km
A modell alapára: 9 690 000 Ft

Autó-Motor ott van a Facebookon is! Klikkelj ide, és lájkolj minket a legérdekesebb hírekért és a lappal kapcsolatos friss infókért!