A zöld rendszámot leszámítva kívülről jól titkolja a 330e, hogy a 40 éves múltra visszatekintő 3-as sorozat első plug-in hibridjével van dolgunk. Akárcsak az X5 xDrive40e esetében, itt is néhány eDrive felirat, no meg a sárvédőre vágott töltőnyílás az árulkodó, egyébként ez a modell ugyanolyan, mint akármelyik másik 3-as, még az egyes csomagok tekintetében (tesztautónk Luxury Line) sincsenek különbségek. Kár is lett volna hozzányúlni a 3-ashoz, mert még a modellciklusa második felénél is kívánatos darab, arányai alapján maga a megtestesült sportszedán.

A jól megszokott BMW-érzést hozza a belső. A hibridhez is rendelhetők a váltófülek. Fotó: Molnár István A jól megszokott BMW-érzést hozza a belső. A hibridhez is rendelhetők a váltófülek. Fotó: Molnár István

Ettől függetlenül a 330e-nél az egyik vezérfonal a szerény étvágy és az alacsony károsanyag-kibocsátás – mindezért az eDrive hajtáskoncepció felel. Jelen esetben ez egy 2,0 literes, turbós benzinmotort, a nyolcfokozatú váltóba épített villanymotort és egy 7,6 kWh kapacitású lítium-ion akkucsomagot jelent. A villanymotor 88 lóerős teljesítménye ne tévesszen meg senkit, ugyanis feltöltött akkumulátorral (230 V-os töltés esetén 3 óra) teljes értékű villanyautóként használható a 330e, 30 kilométert mindenféle spórolás/óvatoskodás nélkül lehet vele menni, miközben akár 120 km/órás tempóig is gyorsulhatunk. Nem pusztán arról van szó, hogy a városi forgalomban lehet vele elektromosan menni, ha átkapcsolunk a villamos hajtást előtérbe helyező menetprogramra, óvatosabb pedálkezeléssel még gyorsforgalmi úton sem lép be a benzinmotor. Az egészben pedig az is szép, hogy ha van energia az akkuban, padlógázos gyorsításkor nagyot tol, nyomatékrugalmassága közel olyan, mintha egy hathengeres dízel dolgozna az orrában. Persze ha kifogy a szufla az akkuból, már nem olyan acélos, de nagyon is lehet érezni, hogy a villanymotor támogatja a benzines egységet – ettől tűnik annyira könnyednek az egész. Ugyanakkor ennél a plug-in hibridnél is megfigyelhető, hogy klasszikus értelemben csak akkor lehet vele spórolni, ha töltögetjük, ennek hiányában 6-7 liter között kér inni, vagyis egy dízelhez képest nincs számottevő előnye – még a hatótávolságban sem, mert a benzintank mindössze 41 literes. A három menetprogram egyébként lehetőséget kínál arra is, hogy az utunk végére tartalékoljuk az akkumulátor „tartalmát” (50% alatt önműködően töltődik), ezzel akár fél litert is megspórolhatunk. Az sem mellékes, hogy a 330e okos energiamenedzsmenttel is rendelkezik, ami annyit tesz, hogy a navigációs rendszertől érkező információk alapján használja ki az akkumulátor töltöttségét. Például emelkedőkön annyi energiát használ fel, hogy az azt követő lejtőn a fékezési és motorfékfázisok alatti energia-visszatáplálás teljes kapacitását kihasználhassa.

A váltókar mögött van az üzemmódválasztó kapcsolója, egyébként minden olyan, mint a többi 3-asban. A BMW i Wallbox falitöltővel egy órával csökken a töltési idő, ezzel 2 óra 15 perc elég a művelethez A váltókar mögött van az üzemmódválasztó kapcsolója, egyébként minden olyan, mint a többi 3-asban. A BMW i Wallbox falitöltővel egy órával csökken a töltési idő, ezzel 2 óra 15 perc elég a művelethez

Ha mégis mondani kellene valamit, ami csiszolásra szorulna, az a motor jellegzetes indítózási hangja, e tekintetben a hibrid Lexusokat még mindig nem lehet megszorongatni. Cserében a sofőr egy hagyományos, „rendesen kapcsolgató” automatikus váltót és a többi 3-aséhoz hasonló, közvetlen kormányt kap, vagyis a hibridség ellenére ez a modell is megmaradt igazi 3-as BMW-nek. Igen, a vegyes hajtás két mázsát rádob a tömegre a kiindulási alapnak tekinthető 320i-hez képest, ám a súly itt is fele- fele arányban oszlik meg a tengelyek között – tempós kanyaroknál és terhelésváltáskor érezni, hogy mennyire semleges a viselkedés.

Kényelmesek az ülések, de a 3-as BMW nem a helykínálatával veszi le az embert a lábáról. Még a kis üvegfelületre is kérhetünk árnyékolót Kényelmesek az ülések, de a 3-as BMW nem a helykínálatával veszi le az embert a lábáról. Még a kis üvegfelületre is kérhetünk árnyékolót

A 330e belterében az az igazi meglepetés, hogy minimálisan különbözik a többi kiviteltől, például itt is megmaradt a kézifékkar, vagy a hagyományos (nem vetített) óracsoport. A váltó mellett diszkréten elrejtették az üzemmódválasztót és például több hibriddel ellentétben nem zúdít az autó a vezetőre túl sok információt. Olyannyira nem, hogy a töltöttségi szint folyamatos kijelzésének hiánya negatívumnak tekinthető. Más kritikát nehéz megfogalmazni a 3-assal szemben, maximum olyanokba köthetünk bele, mint hogy a biztonsági öv magassága nem állítható, vagy hogy az ajtók csukódhatnának finomabban. Az akkumulátorcsomag természetesen hátrányosan hat a csomagtér méretére, 480 helyett 370 liternyi pakk befogadására van lehetőség. A komfortszint természetesen magas, aki áldoz a kihúzható ülőlapos első fotelekre, biztosan nem fog csalódni. A helykínálat terén hű felmenőihez az autó, vagyis a középkategória passzentosabb modelljei közé sorolhatjuk.

480 helyett itt csak 370 literes a raktér 480 helyett itt csak 370 literes a raktér

Míg a kínálatból szépen halkan leléptetett 3-as ActiveHybrid a méregdrága izomhibridek szűk körébe tartozott, addig a 330e jóval racionálisabb darab, és kifejezetten meglepő lenne, ha hasonló sorsra jutna. Nyilván nem arról van szó, hogy a 320d-k helyett a kuncsaftok megrohamoznák a kereskedőket a 330e-ért, de ez az autó már igazi alternatíva – még az ára miatt is. A 12,5 milliós 330e nemcsak az egyetlen igazi konkurenshez, a Mercedes C 350 e-hez képest vonzó, hanem még a dízel 3-asokhoz viszonyítva is. A hasonló menetdinamikával rendelkező 224 lóerős 325d például 12 177 000 Ft-ot kóstál, vagyis ha valaki megrendeli hozzá a 715 000 Ft-os automatikus váltót, a hibrid már olcsóbb is. Valószínű, hogy nem a magyar piac lesz erre a modellre a leginkább fogékony, de létjogosultságát hiba lenne megkérdőjelezni.

A 330i-hez hasonlóan dupla kipufogóvég jár a 330e-hez A 330i-hez hasonlóan dupla kipufogóvég jár a 330e-hez

Tetszett
• erőtartalék
• elektromos hatótáv
• atmoszféra
• árazás

Nem tetszett
• rugózási komfort
• erős indítózási hang

Összegzés
A 330e azon kevés plug-in hibrid közé tartozik, amelynek felára a hagyományos verziókhoz képest nem vészes, vagyis nemcsak imázsépítő kirakatmodellnek, hanem valós alternatívának is tekinthető. Remek, hogy nem vesztette el azokat a tulajdonságokat, amitől a többi 3-as BMW is szerethető.

BMW 330e
Összlökettérfogat: 1998 cm3
Hengerek/szelepek: S4/16 turbó
BENZINMOTOR
Max. teljesítmény: 135 kW (184 LE) 5000-6500/perc
Max. forgatónyomaték: 290 Nm 1350-4250/perc
VILLANYMOTOR
Max. teljesítmény: 65 kW (88 LE)
Max. forgatónyomaték: 250 Nm
HIBRIDRENDSZER
Max. teljesítmény: 185 kW (252 LE)
Hossz./szél./mag.: 4633/1811/1429 mm
Tengelytáv: 2810 mm
Nyomtáv elöl/hátul: 1544/1583 mm
Fordulókör: 11,3 m
Tömeg/teherbírás: 1735/535 kg
Csomagtér: 370 l
Üzemanyagtank: 41 l
Gyorsulás 0-100 km/h: 6,1 s
Max. sebesség: 225 km/h
Átlagfogyasztás: 1,9-2,1 l/100 km
Tesztfogyasztás: 6,7 l/100 km
CO2-kibocsátás: 44-49 g/km
A modell alapára: 7 730 000 Ft (318i, 136 LE)
A tesztelt verzió ára: 12 531 000 Ft

Autó-Motor ott van a Facebookon is! Klikkelj ide, és lájkolj minket a legérdekesebb hírekért és a lappal kapcsolatos friss infókért!