Íme az előzmények.
Valahol Torinóban…

– Pronto, Bertone.
– Bon giorno maestro, itt az Alfa Centro Stile! A hétvégén Inter-Juve rangadó, van két páholyjegyünk az ön számára, meg lenne itt egy újabb megbízás is önnek.
– Mindkettő jól hangzik.
– Van több tucat remek alkatrészünk raktáron az új 156-osból, na arra szeretnénk valami retrósan új keletű fazont szabatni. Leginkább egy sportos, kétajtós kupéra gondoltunk, de azért legyen benne hely is. Ja, és még valami: a csomagtartó is fontos! Capisci!?
– Si, si, de ne rohanjunk annyira. Van valami konkrét elképzelés?
– Hogyne, a fiúk skicceltek ezt-azt a havi fizetésért a Centro Stilében, iránymutatásnak az jó lesz, de a többit azért önre bíznánk. Valami dögösen alfásra gondoltunk, mint annak idején az 1900 SS, a Giulietta, meg a Giulia Sprint; egy olyan ízig-vérig olasz kupéra, amivel végigszáguld a szerpentineken, aztán begördül az opera elé, és a közönség felmorajlik a látványtól. Legyen benne tradíció, meg egy kis funkcionalitás, de a forma mindenek felett!
– Menni fog, feltéve, hogy szabad kezet kapok. Kezdésnek mindjárt változtatnék az arányokon valamelyest: lehetne kicsit hosszabb, meg szélesebb, de főleg laposabb. A motorháztetőt még inkább lefelé görbíteném, de az orrán nem sokat változtatnék, az úgy perfetto, ahogy van. Habár egy kicsit nagyobb Alfa-pajzzsal még erőteljesebb lehetne a hatás.
– Igen, ez az, legyen agresszív, de egységes, mentes a sallangoktól, az manapság nem túl nyerő. És döntse meg bátran az üvegfelületeket!
– Meglesz. Az A oszlop egészen a vezetőre hajlik, az övvonalat meg elhúzom felfelé – régi trükk, de mindig becsapja a szemet -, viszont a B oszlopot elhagynám, az ablakkeretekkel együtt. Hátulra jöhet két csíklámpa, magasra húzott fenék és pillérként szélesedő tetőkeret, duzzadó kerékjárati ívekkel – na mit szól!?
– Magnifico! De mi lesz így a kilátással??
– Fenébe a kilátással! Szabad kezet adott vagy mi!
– Bene, bene, a lényeg a kényelem, meg a hely. Tényleg, mi a helyzet a csomagtérrel?
– Alaphelyzetben 320 liter, lehajtható hátsó ülésekkel a háromszorosa – ha többet akar, ne kupét kérjen. Belülre meg azt gondolnám…

– Nem, nem, a belsőt azt hagyjuk úgy, ahogy van maestro, az tökéletesen megfelel a GT-vel szemben támasztott elvárásoknak is. Elvégre nemrég faragtuk át a 156-oshoz! Így is kapnak majd felszereltségtől függően háromféle belső texturát: mikroszálas Alfatex huzatot és kétféle, különlegesen válogatott, sima és kézzel varrt bőrborítást. Ezen felül 360 wattos Bose Hi-Fi rendszert (MP3-lejátszóval is), kétzónás klímaberendezést, a CONNECT nevű fedélzeti műholdas információs rendszert multifunkciós központi kijelzővel, kormányról vezérelhető rádióval és telefonnal – egyébként most is arról hívom. Nem elég?
– Comprende, de akkor is kell még valami geg odabentre… Mit szólna egy jó kis vaskos alumíniumkarhoz, régimódi váltógombbal a végén, mint a 60-as évek versenyautóin?
– Meggyőzött. Ha már egyszer beültek, úgyis a vezetés a lényeg, és szavamra, ezekhez a váltókhoz öröm nyúlni, teljesen mindegy, hogy az 5 vagy 6 fokozatút próbálja. Különben is, az átlagon felüli vezetési élmény mindig is az erősségünknek számított, s ezt a GT futóművének tervezésénél is szem előtt tartjuk.
– No és mindezt senza modificata?
– Nem, nem teljesen módosítás nélkül, azért a bekötési pontok és a geometria változik a 156-hoz képest, de az alap marad: elöl a jól bevált kettős keresztlengőkarok, hátul MacPherson felfüggesztés asszimmetrikus lengőkarokkal, egy csipetnyi passzív hátsókerék-kormányzásért – és azt se feledje, hogy számításaim szerint ez lesz a legmerevebb karosszériastruktúra! Persze, maestro, a biztonság is fontos szempont, bele is pakolunk minden aktív és passzív biztonsági felszerelést, amit csak lehet. 6 légzsák, ABS, EBD, ASR, VDC – de hisz úgyis ismeri ezt a sor inghlese rövidítést. Én legszívesebben mindet kikapcsolnám, de hát az utca nem versenypálya. Azért a híres-hírhedt Nürburgring-Nordschleifén is kipróbáljuk majd, ha ott megállja a helyét, akkor máshol sem vallhatunk szégyent vele. S mint tudja, akad éppenséggel néhány hozzá párosítható erőforrásunk is…
– Az a telivér V6-os belekerül, a GTA-ból nemde? Ó, az a csodás hang, az a nyers erő, bella macchina!
– Persze, 240 lóerővel az lesz a kínálat csúcsán, de ott van a 2 literes JTS 165 lóerővel, később jön az 1,8 TS 140 lóval, s természetesen itt is nyitunk a dízelfronton az új 1,9-es JTD-vel, amely már 150 lóerőt produkál.
– Dízelmotor egy általam tervezett Alfában?! Mamma mia, ez felér egy sértéssel!
– Ezzel ne törődjön, most az eladások fontosabbak az érzelmeknél, de különben is előbb tegyen egy próbát, nem olyan nagy szentségtörés ez, mint gondolná.
– Grazie, de én maradok a kaptafánál, aztán ha majd megszületett a végleges verzió, egy V6-os GT-t tegyenek félre számomra.
– Már bele is kalkuláltam a tiszteletdíjába, maestro! A tervekkel együtt átdobhatná a nagyjábóli költségvetést is, azért a formaterven kívül azon sem árt majd faragni, gondolom…
– A szokásos tarifával számolhat, közelebbit majd a tervek elfogadása után, de nem jár messze a valóságtól, ha 5-10%-ot hozzátesz a hasonló 156-os modellek árához. Az fedezi majd a honoráriumomat.
– Tárgyalási alapnak elfogadható, a többit meg a piacokhoz igazítjuk. Na, akkor vasárnap a San Siróban!
– Ciao!