Aki megelégszik három ajtóval és 102 lóerővel, az már 5 680 000 forintért belépőt válthat a BMW-klubba. Ez barátságosnak tűnik egy jól összerakott, kétségtelenül magas presztízsű kompaktért, elvégre egy jobban felszerelt „nem prémium” alsó-középkategóriás is hasonló összegbe kerül.

A csavar mindössze annyi, hogy a bázismodell felszereltsége kifejezetten szegényes, hiszen a ködfényszóróért, a bőrkormányért, az automata klímáért és a kartámaszért is zsebbe kell nyúlni az alapáron felül.

Turbófeltöltő lélegezteti az alapmotort

A háromajtós verzió nemcsak 216 ezer forinttal olcsóbb, hanem természetesen vagányabb is az ötajtósnál, a kis BMW hatalmas felnik vagy agresszív spiolerezés nélkül is kellően feltűnő. Bár az orr-részt szerintem még mindig szokni kell, a kategóriától szokatlanul sportos sziluettű autóval van dolgunk (nagyon hosszú a gépháztető), ráadásul a tömzsi far is jól áll neki. A 360 literes csomagtartó egyébként megegyezik az ötajtóséval, vagyis átlagos méretű, de mivel aránylag hosszú, meglepően jól pakolható.

Sokat változtat a viselkedés karakterén a menetdinamikai szabályzó Sokat változtat a viselkedés karakterén a menetdinamikai szabályzó

A sportos, háromajtós karosszériának a hátránya akkor mutatkozik meg, ha kettőnél többen akarunk útra kelni. Bár az első üléseket teljesen előre lehet tolni, kicsit körülményes bejutni a második sorba, de ha már ott vagyunk, átlagos termetűeknek kényelmes az 1-es. Az üléseket úgy formázták hogy hátul a két szélső hely a komfortos, a középső ülés csak szükségmegoldásként jöhet szóba. Az első sorban sem helykínálatával brillírozik az 1-es, sokkal inkább a vezető felé döntött középkonzol és jó fogású, vastag kormány tetszetős. S valóban, ez az autó a vezetőről szól. Pontos, közvetlen kormányzás és kellemesen feszes futómű jellemzi az 1-est, csupán a kissé akadós sebességváltó nem illik bele az összképbe.

Az ülések kényelmesek, de a helykínálat nem túl nagyvonalú Az ülések kényelmesek, de a helykínálat nem túl nagyvonalú

A 114i kapcsán azonban leginkább a hajtómű az érdekes, hiszen az 1,6 literes, benzines turbómotorból mindössze 102 lóerőt préseltek ki. Ennél bizony a legtöbb atmoszferikus 1,6-os is többet tud, de a trükk abban rejlik, hogy teljesítmény helyett nyomatékra hangolták a motort – a 180 Nm-es érték már 1100-as (!) fordulattól rendelkezésre áll. Ennek eredményeképpen nagyon alacsony fordulaton feljebb kapcsolhatunk anélkül, hogy vészesen erőtlen lenne a motor, illetve teljesen egyenletesen jön meg az erő – itt aztán nincs turbólyuk. Természetesen a 102 lóerő miatt nem lesz az autópályák belső sávjának nagymenője a 114i, de alapmotor létére nem okoz csalódást a dinamika terén. Ez azért is nagy szó, mert hosszú áttételezésű sebességváltóval látták el és 130-as tempónál alig forog többet, mint egy dízel.

A háromajtós csomagtere az ötajtóséhoz hasonlóan 360 literes A háromajtós csomagtere az ötajtóséhoz hasonlóan 360 literes

Éppen emiatt valamivel alacsonyabb fogyasztásra számítottunk, a 7,3 literes érték a sok országúti szakasz miatt nem különösebben hízelgő, főleg, hogy ehhez a BMW-hez is alapáron jár a start-stop rendszer és a fékenergia-visszanyerés, ami városi forgalomban értékes deciket spórolhat meg. Ennek ellenére teljesen nyilvánvaló, hogy a korábbi BMW alapmotoroknál sokkal jobb az új egység. Követendő példa lehet más gyártók számára is, hogy egy turbós benzines viszonylag kevés lóerővel a nyomatékosság miatt jóval kellemesebb, mint az azonos teljesítményű szívómotorok.

Szép megoldás a keret nélküli ablak Szép megoldás a keret nélküli ablak

Tetszett
– közvetlen kormányzás
– gyors start-stop rendszer
– alacsony fordulaton terhelhető motor

Nem tetszett
– akadós sebességváltó
– nehézkes bejutás hátra
– szegényes alapfelszereltség

Összegzés
A 114i-ben is átjön a BMW-érzés, csak nem olyan erősen, mint a márka nagyobb és izmosabb modelljeiben. Bár az indulóár első ránézésre nem tűnik vészesnek, extrákra még súlyos milliókat költhetünk el.

BMW 114i
Összlökettérfogat: 1598 cm3
Hengerek/szelepek: S4/16 turbó
Max. teljesítmény: 75 kW (102 LE) 4000/min
Max. nyomaték: 180 Nm 1100/min

Hossz./szél./mag.: 4324/1765/1421 mm
Tengelytáv: 2690 mm
Saját tömeg/teherbírás: 1360/530 kg
Csomagtér: 360 l
Üzemanyagtank: 52 l
Gyorsulás 0-100 km/h: 11,2 s
Maximális sebesség: 195 km/h
Város/országút/vegyes: 7,2/4,8/5,7 l/100 km
Tesztfogyasztás: 7,3 l/100 km
CO2-kibocsátás: 132 g/km
A modell alapára: 5 680 000 Ft

Az Autó-Motor ott van a Facebookon is! Klikkelj ide, és lájkolj minket a legérdekesebb hírekért és a lappal kapcsolatos friss infókért!