Az EuroNCAP által végzett töréstesztek a közutakon előforduló balesetek 75 százalékát fedik le, az ADAC szerint itt az ideje annak, hogy a fennmaradó 25 százalékot is vizsgálják. Ez több darab új töréstesztet jelent, amelyek között kiemelt helyen található a kompatibilitási vizsgálat. Ennél az 50 km/h-val haladó autó egy szintén 50 km/h-val haladó, deformálódó ütközőzónával ellátott, 1,4 tonnás mozgó akadálynak ütközik 50 százalékos átfedéssel. Ez a gyakorlatban 100 km/órás becsapódást jelent, és alkalmas annak vizsgálatára, hogy a különböző kategóriás autók milyen védelmet nyújtanak akkor, ha eltérő autónak ütköznek.

Most három alsó-középkategóriás autót vizsgáltak meg ebből a szempontból, és arra az eredményre jutottak, hogy a normál EuroNCAP-törésteszten azonos, ötcsillagos eredményt elérő autók között igenis nagy különbségek vannak.

Honda Civic
Nagyon jól alakították ki a gyűrődőzónát, nincsenek kemény részek az orrban, egyenletes az energiaelnyelés, a kisebb ellenfeleket se terheli meg túlságosan, és kis átfedéses ütközésnél is sok energiát emészt fel. Nagyon jól védett az első kerék környéke, kicsi az a tér, ahol nem tud energiát felemészteni az autó, így sok tér marad a lábnak ütközést követően, de a felfüggesztés egyik bekötési pontja a lábtérbe nyomul, és nekiütközik a vezető térdének, ami fokozott sérülésveszélyt okoz.

Renault Mégane
Kielégítő a francia autó orrának energiaelnyelő képessége, de a hossztartók nagyon merevek, míg a többi rész „puha”, ami túlságosan magas terhelést okozhat azáltal, hogy nincs elég energiaelnyelés. A lágy részeknél szinte alig van energiaelnyelés, ezen egyszerűen átszáguld a szemből érkező akadály, és a nagyon merev utascellának ütközik. A vezetőlégzsák eléri terhelésének határát, a sofőr mellkasa nekicsapódik a kormánynak, a többi testrész terhelése alacsony.

Volkswagen Golf
Kifogásolható a Golf gyűrődőzónájának kialakítása, nagyon merev hossztartók és nagyon puha részek is vannak, ezért helyi túlterhelések lépnek fel – az ellenfélnél és a Golfnál is. Nagy lyukak vannak a védelemben, ha ott találják el, akkor az ellenfél nagy tempóval egyenesen az utascellának ütközik, ami nagy terhelést jelent az utasoknak. A hossztartó például alig deformálódik, és belefúródik az ellenfélbe, de például a kerék előtt lévő rész semmi védelmet nem nyújt, ha itt (tehát minimális átfedéssel) történik az ütközés, akkor akadály nélkül csapódik az ellenfél az utascellának, kikerülve a gyűrődőzónát.

Az okozza a problémát például a Volkswagen Golf esetén, hogy azt túlságosan is a statikus akadálynak ütköztetésre optimalizálták, míg a Honda Civic általánosan jó védelmet nyújt. Az az optimális, ha van egy első pajzs, amely aztán a hossztartókat felhasználva felemészti az ütközési energiát. Az EuroNCAP záros határidőn belül tervezi ennek az újfajta töréstesztnek a bevezetését, amely sokkal reálisabb képet ad az autók utasvédelméről, mint az eddigi tesztek.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Autó-Motor ott van a Facebookon is! Klikkelj ide, és lájkolj minket a legérdekesebb hírekért és a lappal kapcsolatos friss infókért!

Hozzászólások