Manapság egyre jobban terjednek a négyévszakos abroncsok, több autóhoz gyári szerelésként is lehet ilyet rendelni, és sok, az autóját csak keveset használó magánszemély is ilyenre ruház be. Ezért döntött úgy a német ACE és annak testvérszervezete, az osztrák ARBÖ, hogy tíz ilyen abroncs tudását teszteli. Arra az eredményre jutottak, hogy sokkal inkább a téli abroncsokhoz állnak közelebb a négyévszakosak, mint a nyáriakhoz.

A téli abroncsok egyedi felépítésük miatt – sűrűn tagolt futófelület, magas hőmérsékleten puha keverék – nyári útviszonyok között rosszul viselkednek, és ez fordítva is igaz, a merev keverék és a kevés kapaszkodó él miatt a nyári abroncsok téli útviszonyok közepette nem működnek ideálisan. A tesztben etalonnak vett Conti PremiumContact 5-ös nyári abroncs fékútja száraz aszfalton 37,8 méter volt, a szintén etalonnak vett Dunlop WinterSport 5-ös abroncs 45,7 métert produkált. Európa kontinensi részén csak rövid ideig van igazán télies útviszony, hiszen takarítják az utakat, ennek ellenére az abroncsgyártók a téli abroncshoz tették hasonlatossá a négyévszakos gumikat, amelyet száraz úton 45-47 méteres fékutat produkálnak 100 km/h-s tempóról.

Egyedüli kivétel a Michelin Cross Climate a 41,6 méteres fékútjával, de ezt a franciák télen is alkalmazható nyári abroncsnak hívják. Téli útviszonyok között – Finnországban -15 °C-os hőmérsékleten végezték ezeket a méréseket – hozza a négyévszakos abroncsok átlagos, 50 km/h-s tempóról 27-30 méteres fékútját a Michelin, a téli abroncsnak 25 méterre van szüksége. Itt két abroncs tűnt ki negatív módon, a Bridgestone A001 és a Pirelli All Season 35 méteres fékútja túlságosan hosszú, húzóerejük havon elmarad a többi négyévszakos abroncstól.

A Michelin abroncsa a vizes fékezésnél is jól viselkedik, ennek ellenére nedves aszfalton vigyázni kell vele, mert kanyarban ez veszti el a legalacsonyabb tempónál a tapadását – ebben szerepe van a tesztben legkisebb, 7 mm-es profilmélységnek. Vizes aszfalton a Nokian Weatherproof abroncsa viselkedik a legjobban – ez lett a tesztgyőztes, egyedüliként érdemelve ki a nagyon ajánlott minősítést. Ezen kívül a Michelin CrossClimate és a Goodyear Vector 4Seasons végzett még ajánlott értékeléssel a teszten.

A gyártók egyébként azt ajánlják, a négyévszakos abroncsokkal két nyarat és két telet lehet autózni, ezt követően elveszítik kedvező tulajdonságaikat. Az ACE és az ARBÖ szakemberei a mérések alapján azt ajánlják, hogy aki teheti, az téli abroncs helyett nyugodtan használhat négyévszakosat, különös tekintettel arra, hogy hosszúak szoktak lenni az átmeneti időszakok az évszakok között, és ilyenkor jól működnek ezek az abroncsok, nyáron azonban lehetőség szerint rendes nyári abroncs felszerelését tanácsolják.

Autó-Motor ott van a Facebookon is! Klikkelj ide, és lájkolj minket a legérdekesebb hírekért és a lappal kapcsolatos friss infókért!