Új, háromdimenziós technológia forradalmasítja a gépjármű fejlesztést a Volkswagennél és valószínűleg hamar irányadóvá válik az autóiparban: a valósidejű “lézersugár – érzékelő” használatával háromdimenzós tárgyak láthatóvá, azonnal mozgathatóvá és interaktív módon módosíthatóvá. Hála a fejlett computer-technológiának, nagy mennyiségű és complex adatok feldolgozására nyílik lehetőség. Még valós árnyékokat, fénytöréseket és visszaverődéseket is létre tudnak hozni.

A valósidejű “lézersugár érzékelő” feltalálója Dr.-Ing. Philipp Slusallek, a saarbrückeni egyetem professzora. A két új, egyedülálló vizuális központban, melyek építési költsége eléri a 20 millió eurót, a különböző osztályok fejlesztői, formatervezői és mérnökei együtt fognak dolgozni, hogy a fejlesztéseket még hatékonyabbá, a költségeket pedig minél alacsonyabbá tegyék. Egy speciális kivetítő, az úgynevezett “Powerwall” (5.10 m x 2.10 m), lehetővé teszi a formatervezők és mérnökök számára, hogy életnagyságú autókat mintázzanak.

A technológia lényege a “valóság” és a “cél” közvetlen összehasonlításában rejlik. Kamerák képeket készítenek a kifejlesztett, valós járműről (“valós állapot”) amiket utána összehasonlítanak a virtuális képekkel (“cél állapot”) a “Powerwall”-on. Minden különbséget azonnal kiküszöbölnek, és megváltoztatják, mielőtt az egyes részeket valóban előállítanák. A vizuális központ másik kulcsfontosságú eleme a “barlang” ami egy 2.35 méter oldalhosszúságú kocka.

Egy képet ennek bármely kijelzőjére vetíthetnek kintről – pont úgy, mint egy három dimenziós moziban. Bent, a fejlesztő egy virtuális világba kerül amit a különleges szemüvegek és a virtuális modellek háromdimenziós megjelenése jelent. Később ezáltal képesek leszünk egy virtuális próbaútra menni a tesztelni kívánt autóval, mondjuk egy vidéki faluba. Az úgynevezett “makett-központ” már a “barlangban” létrehozott vrtuális modellek további módosítására szolgál, akár egy meeting keretében.

A “makett-központ” és a “barlang” összesen 4500 négyzetméterén fémáruk, kivetítő terek és irodák kaptak helyet. Az épületek 150 embernek biztosítanak munkaterületet és további 45 új munkalehelyet teremtenek. Volkswagen várakozásai szerint 30%-kal fog csökkeni a költség- és időráfordítás az új innovatív technológiának és a termékfejlesztési folyamatok későbbi optimalizálásnak köszönhetően. A tervezési és az előállítási szakaszok alatti módosításokhoz eddig egyértelműen hozzátartoztak a rendkívül magas anyagi és időbeli ráfordítások.

Manapság, a virtuális termék kezdeti tapasztalatait számítógépes szimulációk segítségével elemezhetik, mielőtt a modelleket, vagy szerszámokat a tényleges termelés számára előállítanák.