Hirdetés – Autótulajdonosként nem lehet elsiklani a belső égésű motorokban alkalmazott vezérlés jelentősége felett. Van, aki csak nagyszervizként emlegeti, van, aki vezérlés cserére kér ajánlatot, de olyan is, aki csak vezérműszíj cserét kér. Bárhogyan is nevezzük, egy adott kilométer vagy időtartam után kötelező lecserélni, nehogy a kocsi motorja bánja a dolgot… Cikkünkben a Kovács Autó alkatrész webáruház munkatársait kérdeztük a vezérlés cseréről.

Miért van szükség vezérműszíj cserére?

A kevésbé gyakorlott autósok bizony gyakran szokták összekeverni a vezérműszíjat a szintén motortérben található egyéb ékszíjakkal és/vagy hosszbordás szíjakkal, holott ez is a motortérben, egy burkolat alatt helyezkedik el. Valójában egy vastag, egyik oldalán bordázott szíjról van szó, melyet egy speciális gumi és szövet mixéből gyártanak le. A vezérműszíjas megoldás helyett, jó néhány autógyártó – gondoljunk csak a TSI motorokra – láncos vezérlést szerel a modellekbe.

Az autó vezérműszíj és vízpumpa készlet állapotának romlását a jármű különböző üzemzavaraiból észlelhetjük, de a gépjárművezetők előtt ezek általában rejtve maradnak, és csak akkor derülnek ki, amikor már megtörtént a baj.  Ez általában szíjszakadást jelent, komoly járulékos következményekkel. A vezérműszíj a folyamatos igénybevétel miatt idővel elhasználódik, el is szakadhat, épp ezért nagyon fontos, hogy a kellő időben cseréltessük. Semmiképp ne halogassuk a cserét, ugyanis az végzetes következményekkel járhat a motorra nézve: előfordulhat szelepgörbülés vagy -törés, dugattyútörés, hengerfej meghibásodás, de akár maga a motorblokk is eltörhet. Nem érdemes tehát halogatni a teljes vezérlés cserét, hiszen az említett hibalehetőségek javítása jóval nagyobb anyagi teherrel járhat, mint a vezérléscsere. Az ajánlott csereintervallum minden autó kézikönyvében megtalálható, érdemes arra hagyatkoznia mindenkinek. A periódus függhet a motor műszaki kialakításától is. A mai, modernebb motoroknál már akár 150 000 kilométert is kibírhat a vezérlés.

Mi kell a teljes vezérlés cseréhez?

Minden vásárlónknak javasoljuk, hogy a vezérműszíj cseréjével egyidejűleg a feszítő- és vezetőgörgőket is cseréltessék le. Sok autóban a vezérműszíj egy vízpumpát is hajt – az ilyen autóval rendelkezőknek vezérlés cserekor mindenképp érdemes a vízpumpát is újra váltaniuk – állapottól függetlenül. Hogy miért van rá szükség? A csapágyhibás, esetleg elöregedett vízpumpa váratlanul beállhat, és teljesen elszakíthatja a vezérműszíjat. Így van ez vice versa is: az új, feszesebb szíjak már néhány kocsikázás után megrongálhatják az elhasználódott vízszivattyút. Jóllehet, a vízpumpa és a görgők cseréje megdobhatja a szervizköltséget, főleg ha V-motorral vagy 16 szelepes motorral szerelt a kocsi, melyekben a vezérműszíj hosszú, komplex pályán mozog, és számos görgő tereli. Ám nem érdemes spórolni rajtuk: a görgőcsere kihagyása „jobb” esetben csak hangosítja a motor zaját, mivel az elhasználódott csapágyak zúgni kezdenek. Nem mindig egyértelmű, hogy melyik csapágy kopása váltja ki a hangot; a vízpumpa- és a generátorcsapágy is nagyon egyforma zajjal jár. A hiba felismerését tovább nehezíti, hogy a hang nem hirtelen jelentkezik, hanem apránként fokozódik, szóval a vezető füle alkalmazkodik hozzá. Rosszabb esetben a túlkopott görgő akár be is állhat, ami azért gond, mert a megragadt görgő nagyon erősen koptatja a vezérműszíjat. Kimondhatjuk tehát, hogy a legtöbb esetben a beállt görgő okozza az esetleges szíjszakadást. A másik jellemző hiba, hogy nem állítja eléggé feszesre a szerelő a szíjat.

Milyen márkát érdemes választani, melyik bírja tovább?

Nyilván – jól érthető okokból – a legtöbben minél olcsóbban, de persze a minőséget is szem előtt tartva akarják megúszni a vezérléscserét. Épp ezért vásárlóink gyakran kikérik a véleményünket ezen a téren. Mi legtöbb esetben a Contitech, Gates, Ina vagy Skf vezérműszíj készleteit szoktuk ajánlani, attól függően, hogy milyen autóhoz van rájuk szükség, és milyen áron keres az ügyfél alkatrészt. Mind a négy márkáról elmondható, hogy bizonyos autógyáraknak gyári beszállítója, tehát a minőségük garantált. Vezérműszíj görgőkből szintén az Inát és az Skf-et, valamint még a Ruville márka görgőit szoktuk javasolni. Az árérzékenyebb vásárlóinknak az utángyártott vezérlés készleteket forgalmazó Dayco, Ruville, Febi, Japanparts és Nipparts alkatrészeket szoktuk a legszívesebben ajánlani.

Miért inkább szakszervizbe vigyem vezérléscserére a kocsit, mikor megvan a bevált, „házi” szerelőm?

Azért javasoljuk inkább a hivatalosan működő, számlát is adó szakszervizeket és szerelőket, mert ott garantáltan gyári, de legalábbis minőségi utángyártott alkatrészekkel végzik el a vezérléscserét. Emellett garanciát is nyújtanak az elvégzett munkára, ami a költségeket és az alkatrészek fontosságát tekintve nem utolsó szempont. Valamint, ha online rendel valaki alkatrészt, akkor a webáruházban – így nálunk, a Kovács Autónál is – kérik a hivatalos beszerelést igazoló számlát, amennyiben garanciaidőn belül valamilyen probléma jelentkezik. A garanciát csak a számla, illetve a garanciajegy bemutatásával lehet érvényesíteni. Autótípusoktól függően elég nagy szórást tapasztalhatnak árban az ügyfelek, legtöbbször a motor típusa, valamint, a vezérlés elemek darabszáma és minősége befolyásolja a csere költségeit. Persze ehhez jön még az időtényező, vagyis a szétszedéshez szükséges munkaórák száma; sokszor fordul olyan elő, hogy szinte teljesen szét kell szedni a motorteret a művelethez. Vásárlóinknak ajánljuk, hogy több árajánlatot is kérjenek be a szervizektől, hogy legyen összehasonlítási alapjuk. Ami a legfontosabb: a vezérlés cserén nem érdemes spórolni, mert előfordulhat bizony, hogy az lesz a költségesebb választás.