A autótolvajok három csoportra oszthatók. A legkisebb veszélyt azok jelentik, akik csak a hecc kedvéért kötik el az autót, s egy kör után az út szélén hagyják. Mások bűntényhez „vesznek kölcsön” egyet-egyet. A legkártékonyabbak azok a profik, akik továbbértékesítés céljából lopnak gépjárművet. Márpedig még mindig virágzik ez az iparág, annak ellenére, hogy a törzskönyv, valamint az eredetiségvizsgálat bevezetését követően a nem tiszta járművek belföldi forgalomba helyezésének lehetősége gyakorlatilag megszűnt. Alkatrészként, avagy külföldön természetesen még mindig könnyen pénzzé tehetők.

Levakarhatatlan

A dukkózáson természetes fénynél semmi nem látszik… A dukkózáson természetes fénynél semmi nem látszik…

El kell hát téríteni szándékuktól a tolvajokat. E célra számos mechanikus, elektronikus és e kettő ötvözéséből álló védelmi módszer létezik. Csakhogy minél magasabb a biztonsági színvonaluk, annál költségesebbek. Olcsón is lehet hatásosan védekezni, többek között UV lakk- és üveggravírozással. Noha ennek lopásgátló hatása nulla, az elrettentő ereje viszont óriási. A magyarázat egyszerű. Az üvegekbe, műanyag egységekbe és fényezett karosszériaelemekbe beégetett egyedi számsor (országkód és alvázszám) csak durva nyomot hagyó roncsolással, illetve cserével tüntethető el, ami igen drága mulatság. Amennyiben viszont nem távolítják el az identifikációs kódokat, mind az alkatrészpiacon, mind pedig határátlépéskor sokszorosára növekszik a lebukás kockázata.

Ígéretes

…UV-lámpával megvilágítva azonban minden kiderül …UV-lámpával megvilágítva azonban minden kiderül

A gravírozás nem új keletű találmány, sőt az ultraibolya-technológia sem. A kettő együttese, valamint a jelölésként a gépjármű teljes életciklusa alatt változatlan alvázszám, illetve az országkód alkalmazása azonban újszerű. Az sem elhanyagolható szempont, hogy a fényezésen semmi sem látszik, ebből következően tetszőleges számban és helyen elrejthető az egyedi kódsor. Az UV-gravírozás rövidesen értéknövelő tényezőként szerepel majd az Eurotax gépjármű-értékelő adatbázisában, míg a Magyar Biztosítók Szövetsége, továbbá a rendőrség már most hivatalosan ajánlja az eljárást. A közeljövőben motorkerékpárokra és tehergépjárművekre is kérhető lesz a kezelés, a gyakorlati tesztek már javában folynak. Jelenleg országszerte mintegy 150 szakműhely végez UV lakk- és üveggravírozást, az alapszolgáltatás költsége nagyjából egy normál személygépkocsi teletankolásának felel meg.