A Volkswagen 1998 óta világszerte 2 milliónál is több ESP-vel szerelt járművet értékesített és ezzel ismét jelentős lépést tett a balesetek elkerülésében. Az ESP valamennyi Volkswagenben elérhető. A Volkswagen Golfba, a Golf Plusba, a Touranba és a Jettaba már a kormányimpulzus-mérővel bővített második generációs ESP-t építik be. Ez a berendezés kiegészítő javaslatot „tesz” a vezetőnek a kormányzásra, ami által akár 10%-kal is rövidebb lehet a fékút. Az ESP ötből négy kicsúszásos balesetet képes megelőzni.

 Aki a csúszásveszéllyel csak ősszel és télen, esőben, hóban és tükörjégen számol, messze alábecsüli a veszélyt. Vegyük például M. Pétert, aki egy napsütéses nyári napon hegyvidéken utazik. 100 km/h sebességnél a következő kanyar mögött hirtelen egy őzzel találja szemben magát. Egy Golf vezetőjének mindez nem okoz problémát, hiszen fékez, elfordítja a kormányt és kikerüli az állatot. A körültekintő vezető elegánsan megoldja a helyzetet. Mindeközben azonban mindkét jobboldali kerék hirtelen letér a szilárd burkolatú útról és az útpadkán lévő kavicson alig tapadnak. Kínos szituáció: fékezés eltérő tapadási értékekkel – ez könnyen veszélyes kicsúszáshoz vezethet.

Egy olyan helyzet, ami nemcsak könnyelmű vezetőkkel fordulhat elő. Egy olajfolt, homok, vagy mély tócsa az úton – és egy szempillantás alatt a vezető kellemes napja rémálommá válik. Nekiütközhet egy út menti fának, lezuhanhat egy szakadékba, vagy fejtetőre is állhat az autóval. M. Péter egyik pillanatról a másikra életveszélybe kerül. Ekkor a kormány balra mozdul, M. Péter ösztönösen rásegít erre a mozdulatra, s a kerekek ismét az aszfalton vannak. M. Péter nem fogja fel igazán, hogy milyen veszélyes helyzetet úszott meg, s valószínűleg azt sem vette észre, hogy kigyulladt a műszerfalon az ESP visszajelző lámpája. A kormánymozdulat, a fékezés és az eltérő tapadás ellenére a beépített „mentőangyalnak” köszönhetően az autó stabilan követi a nyomvonalat.

Az életmentő ötlet egy kis vezérlőegységben helyezkedik el, s alig végez többet egy egyszerű számtanpéldánál: fáradhatatlanul méri a kerékforgást és összehasonlítja az értékeket. Az enyhe balkanyart és az éles jobbkanyart is felismeri az elektromechanikus kormányzás hajlásszögéből. Ha a négy közül bármelyiknél is feltűnő eltérést tapasztal, önműködően lefékezi az eltérő értéket mutató kereket. Mindegy, hogy egy egyenesen haladó Golfról, vagy egy kanyarodó Passatról van szó: a kitörésgátló ESP stabilan a nyomvonalon tartja a járművet.

A kormányimpulzus-mérővel ellátott ESP maximum három newtonméternyi erővel forgatja el a kormánykereket, épp annyira, hogy a vezető ne ijedjen meg, de szinte ösztönösen kövesse az ajánlott mozdulatot. Az Elektronikus Stabilizáló Program még ennél is többre képes: megakadályozza az utánfutó veszélyes kilengéseit. A teljes szerelvényt stabilizáló ESP már rendelhető az erősebb modellekhez, mint például a Touareghez, a Multivanhez és az új Passathoz.