Különös állapotban az utastér. Sok munka volt szétkapni és összerakni. Fotó: Dombóvári Mihály

A harmadik generációs Suzuki Swift tulajdonosa a lényegében hatástalanná vált fűtés miatt vitte autóját a szervizbe. A szerelők a hűtőrendszernél hibát nem észleltek, és a fűtésvezérlés részeit átvizsgálva sem találtak semmi rendellenességet. A szűkülő körben végül a fűtőradiátor maradt. Volt kockázata elfogadni a hibakeresés eredményét, mert a tulajdonos nem számolt be hűtőfolyadék-veszteségről, és annak nyoma sem látszott az utastérben, a szaga nem érződött, viszont a feltáráshoz komoly szétszerelés szükséges. A munka kezdetekor konkrét típustapasztalat híján senki nem számított rá, hogy lényegében ki kell üríteni az utasteret a radiátor kiszereléséhez. Persze van olyan típus, amelynél csupán a kesztyűtartófedél leszerelésével kényelmesen hozzáférhető a hőcserélő, a Swift azonban nem ilyen.

A Swift darabjai szinte beterítették az autó környezetét

Első körben alulról próbálták megközelíteni a rossznak ítélt alkatrészt, de csak az bizonyosodott be, hogy nem lesz könnyű a kiszerelés, ami csak lehet, útban volt. Hamar kiderült, hogy ki kell emelni a műszerfaltömböt, ahhoz viszont még a kormányoszlopot is le kell szerelni. Végül annyira szétkapták a Swiftet, hogy tisztára autógyári összeszerelős periódus benyomását keltette. Közben a motortér felől is dolgoztak, és leeresztették a hűtőfolyadékot. A radiátort kiszerelve első lépésként elkezdték kitisztítani, mert külsérelmi nyom, vagy korróziós jel nem volt rajta. Miután még sokadik öblítésre is mocsok távozott a radiátorból, ráadásul a víz nehezen járta át, egyértelművé vált, hogy újat kell rendelni.

Még harmadik kimosásra is ilyen mocsok távozott a radiátorból

A hőcserélő tönkremenetelének önmaga az oka, annyira vékonykák a vízjáratai, hogy a lerakódásoktól hamar eltömődik. Az eldugult járatok száma egyre csak nőtt, végül elérte a jelen állapotát, amelyben lényegében megszűnt hőcserélőként működni. Jó dolog a rosszban, hogy az utángyártott radiátor ára viszonylag szolid, a javítási munkadíj ellenben a sokszorosa a cserélt alkatrésznek. A radiátor beszerelése nem volt nagy ügy, de a kocsi összerakása újabb fél napba telt.

A vadonatúj hőcserélő ára töredéke a javítási költségnek

Az Autó-Motor ott van a Facebookon is! Klikkelj ide, és lájkolj minket a legérdekesebb hírekért és a lappal kapcsolatos friss infókért!