Sima ügy - kuplungjavítás

2016. március 7. (hétfő) Dombóvári Mihály

Néha rakoncátlankodott a kuplung, aztán megint tünetmentes volt a működés. A szerviz dinamikus hibakeresése után következett a szerkezet cseréje, cikkünkben ennek lépésit követjük nyomon.
  • A+
  • A-
  • P
  • @>
  • |<

Nem volt egyértelmű a tengelykapcsoló problémája, amikor a tulajdonos bevitte a szervizbe a benzines Mazda3-ast. A hibajelenség a következő volt: harmadik sebességfokozatba kapcsolva a
felengedett kuplungpedál ellenére a motor felpörgött, majd hirtelen „fogást talált” és minden ment tovább rendben. A csúszást nem sikerült más üzemmódban reprodukálni, még az intenzív gyorsításokat is zokszó nélkül végrehajtotta a Mazda. Nem volt mit tenni, ki kellett szerelni a váltót, hogy a tengelykapcsoló vallhasson a hibájáról.


A hajtást teljesen szét kell szedni - jöhet ki a féltengely a helyéről. fotó: Dombóvári Mihály A hajtást teljesen szét kell szedni - jöhet ki a féltengely a helyéről. fotó: Dombóvári Mihály
Először a motortérből felülről szereltek ki minden útban lévő alkatrészt, burkolatokat, csöveket, kábeleket, majd alulról tették meg ugyanezt, kezdve a haspajzzsal. Annyira szét kellett szerelni a kocsit, hogy a váltót a motorblokkal összefogó csavarok, a váltótartó bakok csavarjai, valamint a féltengelyek hozzáférhetővé váljanak. A féltengelyek kiemelése miatt a futóművet is meg kellett bontani, leszerelni a fékeket, lekötni az alsó lengőkart, kifordítani a csonkállványt. Ezután kijöhettek a féltengelyek, a rövid bal és a hosszú jobb oldali is – ez utóbbi két darabból áll és egy gyám rögzíti a két rész kapcsolódási pontjának a közelében. Előtte még leengedték a váltóolajat, nehogy kifollyon a féltengelyek kihúzásakor. A csavarok majd mindegyikének a kibontása után alátámasztották a motort, majd ekkor oldották a még megmaradt kötéseket és leemelték a váltót. Leszerelték a tengelykapcsolót és a kuplungtárcsát – semmi különös hibanyom nem látszott, csupán a természetes elhasználódás okozta kopás. A kopóréteg majdnem a szegecsig elvékonyodott, még pár száz kilométer és a szegecsekből is koptatott volna minden kuplungolás.
Hatalmas dobozban a cseréhez szükséges alkatrészek. Ez bizony azonos a Fordokban használt típussal, hiába japán a márka Hatalmas dobozban a cseréhez szükséges alkatrészek. Ez bizony azonos a Fordokban használt típussal, hiába japán a márka

A váltóházból eltávolították a kinyomószerkezetet és a ki nyomócsapágyat is. Közben megérkezett az új kuplungszett: tárcsa, szerkezet, kinyomócsapágy, kiemelő villa. Beszerelése előtt csiszolóvászonnal megtisztították a ráégett anyagtól a lendkereket. Lényegében a szerelés időigényének bő kétharmada a hozzáférés megteremtéséről szólt, az alkatrész kiszerelése könnyen ment. Így nem szabad csodálkozni azon, hogy a nem kettős tömegű lendkerékkel felszerelt autók kuplungcseréjénél a szerelés többe kerül mint az alkatrész, amelyért esetünkben alig kellett többet fizetni 32 ezer forintnál.

A lendkerékről lecsiszolták a kuplungcsúszás miatt ráégett réteget A lendkerékről lecsiszolták a kuplungcsúszás miatt ráégett réteget

Cikkünk elkészítéséhez a Király Autószerviz nyújtott segítséget.

Autó-Motor ott van a Facebookon is! Klikkelj ide, és lájkolj minket a legérdekesebb hírekért és a lappal kapcsolatos friss infókért!

Tetszett a cikk? Ossza meg! Facebook Twitter

Ajánlott cikkek

A cikk küldése e-mailben

X
Cikk címe:
Sima ügy - kuplungjavítás

Biztonsági kód
A fenti képen látható ellenőrzőkód:

*-al jelzett mezők kitöltése kötelező!

Cikk megosztása a közösségi portálokon

X

Hozzászólások –

eddig 0 hozzászólás érkezett
HOZZÁSZÓLOK

Hozzászólok a cikkhez

A cikkhez csak bejelentkezett olvasóink szólhatnak hozzá.  Miért kell regisztrálnom? Bejelentkezek | Regisztrálok

Miért kell regisztrálnom?

X
Olvasóink fáradhatatlan aktivitásának köszönhetően az elmúlt évek során a megye meghatározó fórumává váltunk,
ahol cikkeink kapcsán értékes viták, párbeszédek alakultak ki. Ahogy e fórum résztvevőinek száma egyre növekedett,
sajnos a komoly hozzászólások közé egyre gyakrabban keveredtek céltalan, romboló beírások. Ezért éreztük úgy,
hogy eljött az ideje annak, hogy a kommentelés lehetőségét regisztrációhoz kössük, kiszűrve az értelmes fórumozást
zavaró tartalmakat. A regisztrációt ugyanakkor a korábbinál lényegesen egyszerűbbé tettük: elég csak nevet,
fehasználói nevet és emailt megadni. Reméljük olvasóink is úgy gondolják, hogy megéri megtenni ezt az egyszeri és
egyszerű lépést azért, hogy barátságosabb közegben, értelmesebb mederben folytatódhassék a párbeszéd.
(Ha problémája akad a regisztrációval vagy a hozzászólás új módjával, "hozzászólás" tárggyal írjon levelet a info@automotor.hu címre.)

Aktuális: 2016/10-es számunkból

Autó-Motor aktuális címlap
  • Tuning: ©koda 1000 MB
  • Teszt: Renault Clio R.S. Trophy, BMW 330e, Kia Optima 2.0 CVVT, Lexus RX 450h
  • Vezettük: Audi SQ7 TDI, Ford Edge
  • Használt: Javítás helyett gányolás
  • Tanéácsadó: Zsebakku és bikázó
Autómotor Piactér