Nem okozott üzemképtelenséget, de feltűnt az ingadozó teljesítményleadás, majd, hogy egyre gyakrabban kell tankolni. A szerelők nem találták a hibát, aztán végre megtört a jég, felvillant a „sárga motor” piktogram, rögtön bíztam benne, hogy az OBD II-es rendszer elkapta a bűnöst. Minthogy a nyár közepén jártunk és egy ismerős műhely sem volt fogadóképes, így a házi hibaelhárítás mellett döntöttem, mert az autónak mennie kell.

Kicsit begyógyult a helyére a hibás szabályozó szonda. Fotó: Dombóvári Mihály Kicsit begyógyult a helyére a hibás szabályozó szonda. Fotó: Dombóvári Mihály

Elő a laptop, és az adatkábel: a hibakód megfejtése a lambdaszondát hozta ki megoldásnak. A kettő közül a katalizátor előtti szabályzó szonda mondta be az unalmast, tehát az, amelynek a jelei alapján keveri a koktélt a motorvezérlő számítógép a hengerekbe. A lambdaszonda szűk, de jól látható helyre beépített alkatrész. Bevallom, nem igazán bíztam benne, hogy ki tudom csavarni, korábbi lambdaszonda-cseréknél a szerelők megküzdöttek a begyógyult, összekorrodálódott alkatrész kiműtésével. S itt jó lett volna, ha van otthon lambdaszonda kicsavarására tervezett speciális feltőző, de nem volt. Csak klasszikus kulcsok. Úgy néztem, ha kiemelem a légszűrőházat, akkor talán hozzáférek.

A tüzérségi előkészítés a csavarlazítós fagyasztó sprayvel. Kiszedés után a szonda furatát betömködtem, nehogy piszok jusson be A tüzérségi előkészítés a csavarlazítós fagyasztó sprayvel. Kiszedés után a szonda furatát betömködtem, nehogy piszok jusson be

A munka megkezdése előtt két órával speciális fagyasztó csavarlazítóval befújtam. A lényege, hogy a fagyasztástól a fém alkatrészek hőtágulása (itt épp szűkülése) miatt megroppan a menet körüli rozsdagyűrű, így be tud szivárogni az aktív olaj. A munka kezdetével ismét kapott a hideg leheletű csavarlazítóból. A 22-es rövid villáskulcs éppen befért, de csak egy irányból. Elsőre meg se moccant, de aztán megindult. Kicsavartam a szondát, kifejtettem a kábelét, egy ronggyal bedugaszoltam a helyét, majd nekiálltam alkatrészt keresni. Keresés közben derült ki, hogy 240 000 km a csereperiódusa a szondának – csak ezt valahogy nem említi se a kocsi gépkönyve, se a megvásárolt neves angol javítási könyv, honnan tudhatná akkor a tulajdonos? Meglepetésemre azonnal elérhetően csak gyári alkatrész volt raktáron 100 000 Ft körüli összegért. A Bosch szonda 40 000-ért épp hiánycikként szerepelt, hosszú szállítási határidővel, minden forrásból – a gyári is Bosch. Végül egy barátom segített rajtam, aki rendszeresen rendel szerelőként közvetlenül Németországból gyári alkatrészeket, ő rendelte meg 1 hét szállítási határidővel a szondát Bosch-áron. Kellemes meglepetésként a másnapi szállítmányban már ott is volt.

Nem árt összehasonlítani a régi és az új alkatrészt. A gyári ajánlás szerint rövidítettünk a kábelhosszon Nem árt összehasonlítani a régi és az új alkatrészt. A gyári ajánlás szerint rövidítettünk a kábelhosszon

A szonda csak a kábelhosszban különbözött az eredetitől, erre azonban a mellékelt kezelési utasítás is felhívta a figyelmet – így több típust lefed a gyártó. Beszereztem spéci pasztát is a szonda menetére, hogy később se gyógyuljon be. Rögzítő műanyagokat is mellékeltek, így kulturált lehet a szerelés, ez tetszett. Bement a szonda a helyére, a vezetéket a javallott módon megrövidítettük, majd az adott műanyag elemekkel szépen felrögzítettük. Mindent elrendezve jöhetett az indítás, a motor szépen járt. Járattam, majd újra elővettem a laptopot és kiütöttem a hibakódot, hogy kiderüljön, befogadta-e az új szondát a motor. Szerencsére befogadta, és kis sem fúj a kipufogógáz. Így történt, hogy szerelő híján magam gyógyítottam meg a hűséges paripám.

Nem aprózták el a németek, mindenféle kábelrögzítőt mellékeltek Nem aprózták el a németek, mindenféle kábelrögzítőt mellékeltek

Autó-Motor ott van a Facebookon is! Klikkelj ide, és lájkolj minket a legérdekesebb hírekért és a lappal kapcsolatos friss infókért!