A kiszerelt zárhíd, rajta a zármozgató motorházzal. Fotó: Dombóvári Mihály

A 90-es évek második felétől kezdtek elterjedni a motoros csomagtérzárak, amelyek hamar kiszorították a hagyományos, bowdenes megoldásokat. Jellegzetes kényelmi funkciót látnak el, egyrészt közvetlenül kívülről nyitva a csomagtérfedelet elég egy mikrokapcsolót megnyomni (nem kell a beragadó, télen befagyó mechanikus gombbal birkózni), másrészt egyszerűvé tették az utastérből történő nyitást. Innen is elég kapcsolót nyomni, nem kell bowdenes kallantyút működtetni, bár valljuk be, az sem volt túl nagy fáradság…

Kicsit nyakatekert meló a kábelek és rudazatok széthúzása

Az elektromos zármozgatás bár elegánsabb, de meghibásodásra ugyanúgy hajlamos, mint a bowdenes, vagy rudazatos zárszerkezetek. Itt maga a motor a gyenge pont. Ez általában egy műanyag fogaskerekes áttételen át mozgatja a bowdenrudat, a helyretolást pedig spirál-lemezrugó végzi. Ha tehát elromlik, hiába nyomkodjuk a külső vagy a belső kapcsolókat, a csomagtér zárva marad. Jó esetben van külső kulcsnyílás, amellyel közvetlenül (bár kicsit macerásabban) nyitható a csomagtartó, ha nincs, akkor csak a szerelő segíthet, akinek bizony bentről kell megközelítenie a rossz zárat. A mozgatómotor cseréjéhez le kell szerelni a csomagtérajtó kárpitját, lehúzni az elektromos csatlakozót, majd kiszerelni a teljes zárhidat, amelyre a VW Passat esetében például rászerelték a rendszámtábla-világítás elemeit is. A javítás időigénye alig egy óra, a költség alkatrésszel együtt 20 000 Ft körüli – természetesen műhelytől függően.

Így néz ki a parányi motorház, benne a mozgatómechanizmussal

Az Autó-Motor ott van a Facebookon is! Klikkelj ide, és lájkolj minket a legérdekesebb hírekért és a lappal kapcsolatos friss infókért!