Nem örökéletűek az automata váltók

2016. január 5. (kedd) Dombóvári Mihály
Egyre több az automatikus váltós kocsi, így az erre a szerkezetre jellemző hibák száma is növekszik.
  • A+
  • A-
  • P
  • @>
  • |<

Ez a bolygómű bizony szétszállt. Drága mulatság. Fotó: Dombóvári Mihály Ez a bolygómű bizony szétszállt. Drága mulatság. Fotó: Dombóvári Mihály
Az automatikus váltó ugyanúgy törődést igényel, mint a gépkocsi egyéb szerkezetei. Az már más kérdés, hogy az elvárt gondozásból mennyit kap meg, egyrészt azért, mert a tulajdonos nem tudja, mit kell tennie, mit kell figyelnie, másrészt mert gyakorta a karbantartással megbízott szerelő is tájékozatlan, vagy fél az ismeretlen szerkezettől. Mi egy amerikai autókra szakosodott mesternél jártunk, aki naponta szerel szét és javít meg automatikus váltókat. Az érdekesség az egészben, hogy egyre gyakrabban német gyártásúakat, hiszen számos amerikai modellbe szerelnek nem a tengerentúlon gyártott hajtást. A szakember meglátása szerint az elmaradt olajcsere, a durva bánásmód, vagy a segédrendszerek, például az olajhűtés hibája okozza leggyakrabban a váltók rendellenességeit.

Kezdjük az elején: a hidraulikus tengelykapcsolónál, a hibák oka lehet a természetes elhasználódás, vagy a kínzó üzemmód (még fékezve gázt adva indulás például). Az egyik esetben a tengelykapcsoló tárcsa ütésszerű terhelését csökkentő rugósorából tört el több. A másiknál egy fémfül szakadt le, majd vándorolni kezdett a szerkezetben, és elgörbített több turbinalapátot. Mindkét hiba csak cserével javítható.
Itt is feketére égett a régi fékszalag - váltáskor felpörög a motor. Bemaródás a csapágyhüvelyen - sokáig nem cserélték a kopott alkatrészt Itt is feketére égett a régi fékszalag - váltáskor felpörög a motor. Bemaródás a csapágyhüvelyen - sokáig nem cserélték a kopott alkatrészt

Az automatikus váltók belsejében a nemcsak a kenésért felelős, hanem munkát is végző olaj felmelegszik, ezért szükséges a hűtése. A gyártók ritkábban önálló hűtőt használnak, amit a levegő hűt, de sokkal jellemzőbb a motor vízhűtőjébe illesztett hőcserélő – így a hűtővíz hűti a bevezetett váltóolajat. Ezek a hőcserélők ugyanúgy tönkremehetnek, mint az átlagos vízhűtők. Kívül vízkövesednek, csökken a hőátadó képességük, belül pedig olajlerakódások okozhatnak keresztmetszet-szűkülést, vagy akár dugulást is. Ez utóbbit elkerülendő érdemes a megadott periódusonként cserélni a váltóolajat. Rendszerint a hűtők roncsolásmentesen nem bonthatók, így a hőcserélő hibája csak a teljes vízhűtő cseréjével orvosolható. Ha ritka autótípusról van szó, bontós darab beépítése is megpróbálható.

Az automatikus váltó hűtője is törődést igényel - ugyanúgy használódik el, mint a normál vízhűtő Az automatikus váltó hűtője is törődést igényel - ugyanúgy használódik el, mint a normál vízhűtő

Rendszerint a magas futásteljesítmény, így az elhasználódás okozza a szerkezetek belsejében dolgozó többlamellás tengelykapcsolók hibáját. Elkopásuk 150 000 megtett kilométer után jellemző. Új szerkezet felújító készletben kapható, így cserélhető alkatrész. Hasonlóképpen a fékszalagok is, melyeknek a belső felülete kopik meg és veszít a súrlódásából. Ezek szintén cserélhető alkatrészek. Nagyobb a baj, ha valami fém törik, vagy csapágy kopik el extrém módon. A fémtörés egyértelműen több más ép alkatrész megrongálódását is okozza, legyen szó akár csorbult fogaskerékről is. A mester mutatott „szétszállt” bolygóműveket, amelyek megették a rossz alkatrészt, illetve belőlük szabadult el fémdarab. A fáradt csapágyak is okozhatnak bemaródásokat a hüvelyeken, vagy a fészkekben, ami miatt azokat az alkatrészeket is cserélni kell.

Törött csillapítórugó a szerkezetben - ez sem javítható. Fogaskerék kitört darabbal - cserélni kell (ropog a váltó) Törött csillapítórugó a szerkezetben - ez sem javítható. Fogaskerék kitört darabbal - cserélni kell (ropog a váltó)

Így hát érdemes figyelni a váltóból érkező hangokra, vagy az automatikus váltók szokatlan viselkedésére. Legyen az késői felkapcsolás, váltás közben felugró fordulatszám, rángatós váltás, szokatlan, erős zúgás a váltóműből. Mind-mind meghibásodásra utal, a váltóalkatrészek pedig drága holmik. Ráadásul a váltók kiszerelése és szétszedése is idő- és munkaigényes folyamat, tehát nem olcsó dolog.

A fekete a régi, a világosbarna az új kuplunglamella. A letört fül a turbinalapátot is hazavágta A fekete a régi, a világosbarna az új kuplunglamella. A letört fül a turbinalapátot is hazavágta

Cikkünk elkészítéséhez az USA CAR GAS Kft. nyújtott segítséget.

Autó-Motor ott van a Facebookon is! Klikkelj ide, és lájkolj minket a legérdekesebb hírekért és a lappal kapcsolatos friss infókért!

Tetszett a cikk? Ossza meg! Facebook Twitter

Ajánlott cikkek

A cikk küldése e-mailben

X
Cikk címe:
Nem örökéletűek az automata váltók

Biztonsági kód
A fenti képen látható ellenőrzőkód:

*-al jelzett mezők kitöltése kötelező!

Cikk megosztása a közösségi portálokon

X

Hozzászólások –

eddig 0 hozzászólás érkezett
HOZZÁSZÓLOK

Hozzászólok a cikkhez

A cikkhez csak bejelentkezett olvasóink szólhatnak hozzá.  Miért kell regisztrálnom? Bejelentkezek | Regisztrálok

Miért kell regisztrálnom?

X
Olvasóink fáradhatatlan aktivitásának köszönhetően az elmúlt évek során a megye meghatározó fórumává váltunk,
ahol cikkeink kapcsán értékes viták, párbeszédek alakultak ki. Ahogy e fórum résztvevőinek száma egyre növekedett,
sajnos a komoly hozzászólások közé egyre gyakrabban keveredtek céltalan, romboló beírások. Ezért éreztük úgy,
hogy eljött az ideje annak, hogy a kommentelés lehetőségét regisztrációhoz kössük, kiszűrve az értelmes fórumozást
zavaró tartalmakat. A regisztrációt ugyanakkor a korábbinál lényegesen egyszerűbbé tettük: elég csak nevet,
fehasználói nevet és emailt megadni. Reméljük olvasóink is úgy gondolják, hogy megéri megtenni ezt az egyszeri és
egyszerű lépést azért, hogy barátságosabb közegben, értelmesebb mederben folytatódhassék a párbeszéd.
(Ha problémája akad a regisztrációval vagy a hozzászólás új módjával, "hozzászólás" tárggyal írjon levelet a info@automotor.hu címre.)

Aktuális: 2016/16-os számunkból

Autó-Motor aktuális címlap
  • Extra: Bud Spencer filmjárművei
  • Vezettük: Audi Q2, Kia Niro, Alfa Romeo Giulia, Honda NSX, Yamaha XSR900
  • Teszt: Fiat Tipo 1.4, Ford Focus RS
  • Tanácsadó: Defektjavítás
  • Használt: Kozmetikai teendők eladás előtt
Autómotor Piactér