Csakúgy, mint az autógyártás számos területén, a könnyűfém keréktárcsák piacán is hatalmas a verseny a márkák között. Az évente megújuló kollekciók zavarba ejtően sokszínű formavilága könnyen feledteti a minőséggel kapcsolatos kérdéseket. A költséges öltözék azonban hamar veszíthet fényéből, ha néhány ezer kilométer megtétele után a deformáció jelei mutatkoznak a kerekeken. Az Alcar holding nevével fémjelzett könnyűfém keréktárcsák (AEZ, Dezent, Dotz, Enzo) a szépség mellett kiváló műszaki tulajdonságokkal rendelkeznek, s az sem véletlen, hogy a fejlesztés ezen üteme a németországi gyárra esett. A menedzsment ezzel is demonstrálni kívánta, hogy kiváló minőségű és a német iparra jellemző precíz és magas színvonalú termékek kerülnek ki a kezük alól. Az évi akár egymillió darab gyártására is alkalmas üzem bejárását a tervezőasztal mellől indíthattuk. Sétánk során szinte több robottal “foghattunk volna kezet”, mint munkással. Az öntéstől a csomagolásig műszakonként alig harmincan „bábáskodnak” a gyártás felett, s további érdekesség, hogy minden egyes keréktárcsa minőség-ellenőrzése egy számítógép által vezérelt röntgenkészülékkel történik.

Mitől lesz jó?

Egy könnyűfém keréktárcsa értéke nemcsak a designban rejlik, hanem a tartósságban is. A szilárdság és a körkörösség megtartása a legfontosabb tulajdonság. A honi utak jó tesztpályának bizonyulnak e téren, s hamar csalódást okozhatnak az autósnak, ha a vadonatúj keréktárcsa deformálódása miatt a kormány idegesen rángatózni kezd a keze alatt. Az AEZ esetében az alapanyag egy gondosan megválasztott alumínium-szilícium öntvény és egy szabad szemmel nem látható, a kerék belsejébe „rejtett” igen fejlett, úgynevezett „Lite tec” technológia, amivel elérték, hogy az öntvény egyáltalán nem lesz porózus. Ez egy különleges anyagtömörítő eljárás, ami a keréktárcsának nagy terhelés esetén is szilárdságot és precíz körkörösséget garantál. Noha a versenygépekkel ellentétben a civil autók esetében nem számottevő, de az új eljárásnak köszönhetően jelentősen csökken a keréktárcsa tömege.

Fényűző

Látogatásunk talán legizgalmasabb helyszíne a fényezőüzem volt. Inkább komplexumnak nevezhetnénk azt a gigászi méretű csarnokot, ahol ez az eljárás történik. Egy speciális, úgynevezett elektrosztatikus porszórásos technológiának köszönhetően a festési művelet teljesen zárt rendszerben történik. E módszer garantálja, hogy a keréktárcsa minden egyes „domborulatán” ugyanolyan vastagságban legyen festék. A folyamat lehetővé teszi, hogy egymás után több védő- és díszítőréteg kerüljön a tárcsára, továbbá hogy a keréktárcsa ellenálljon a korróziónak és mindenféle maró folyadéknak – természetesen csak addig, amíg sérülésmentes.