Keresztbe tettek - kardánjavítás

2016. március 10. (csütörtök) Dombóvári Mihály

Eredetileg a zúgó váltó miatt szerelték le a Suzuki Samurai kardántengelyét. Hamar kiderült, hogy utóbbi is javítást igényel, de a dolog nem ment egyszerűen. Íme a „buheramunka” felszámolása.
  • A+
  • A-
  • P
  • @>
  • |<

Bizony, a kardánkereszt lötyögött a helyén a kis terepjáró alatt, így a szerviz megrendelte az új alkatrészt, majd a szerelő nekiállt szétszedni a kardánt. Kipattintotta a kereszt elmozdulását gátló zégergyűrűket, majd kiütötte a keresztet a helyéről – nehezebben ment a megszokottnál. Jött is a meglepetés: a rövid szakasz körömfuratai 16, a hosszúé 15 mm-esek voltak, vagyis két eltérő típusból legózták össze a kardántengelyt! Persze leleményesen, megrendelték a kisebb csapméretű kardánkeresztet, a nagyobb furatú körömbe pedig hüvelyt esztergáltak. Azonban a kisebb átmérőjűnek kisebb a hossza, így a zégergyűrű hornyáig nem ért ki a kereszt, emiatt volt egy mozgása, ami vibrációként jelentkezett, főképp tempósabb haladáskor. Ez a vibráció nem csak kellemetlen, de gyorsította a kopást is.


Így jöhetett a gondolkozás, hogyan lehet működővé tenni a „hibrid” kardánt. A szerelők többször végiggondolták a dolgot, majd telefonálni kezdtek. Eredetileg a kardánkeresztcsere anyagköltsége 5000 forintos kategória volt, majd kiderült, hogy lehet rendelni az autóba való körmöt (kb. 22 ezer forintért), és akkor összerakható, de a szállítási határidő, gyári alkatrész révén igen hosszú, 2 hónap lett volna. A kocsinak mennie kell, így inkább a raktáron lévő, készre szerelt kardán lett a választott 80 000 forintért.

A berakása előtt azonban még a váltót is meg kellett javítani. Ezt szétszedve kiderült, hogy a búgást a futásteljesítményből adódó természetes csapágykopás okozta. Megrendelték a csapágykészletet a váltóhoz, kiszerelték a fogaskerékcsoportokat és a tengelyeket, majd beillesztették az új csapágyakat. A váltót összerakták, mehetett vissza a helyére, és ekkor lehetett beszerelni az új kardánt. A próbaút bizonyította, hogy a szerelők jó úton jártak. Megszűntek a hajtásból jövő mechanikai zajok, és megszűnt a vibráció is, amit a rossz kardán okozott.

Autó-Motor ott van a Facebookon is! Klikkelj ide, és lájkolj minket a legérdekesebb hírekért és a lappal kapcsolatos friss infókért!

Tetszett a cikk? Ossza meg! Facebook Twitter

Ajánlott cikkek

A cikk küldése e-mailben

X
Cikk címe:
Keresztbe tettek - kardánjavítás

Biztonsági kód
A fenti képen látható ellenőrzőkód:

*-al jelzett mezők kitöltése kötelező!

Cikk megosztása a közösségi portálokon

X

Hozzászólások –

eddig 0 hozzászólás érkezett
HOZZÁSZÓLOK

Hozzászólok a cikkhez

A cikkhez csak bejelentkezett olvasóink szólhatnak hozzá.  Miért kell regisztrálnom? Bejelentkezek | Regisztrálok

Miért kell regisztrálnom?

X
Olvasóink fáradhatatlan aktivitásának köszönhetően az elmúlt évek során a megye meghatározó fórumává váltunk,
ahol cikkeink kapcsán értékes viták, párbeszédek alakultak ki. Ahogy e fórum résztvevőinek száma egyre növekedett,
sajnos a komoly hozzászólások közé egyre gyakrabban keveredtek céltalan, romboló beírások. Ezért éreztük úgy,
hogy eljött az ideje annak, hogy a kommentelés lehetőségét regisztrációhoz kössük, kiszűrve az értelmes fórumozást
zavaró tartalmakat. A regisztrációt ugyanakkor a korábbinál lényegesen egyszerűbbé tettük: elég csak nevet,
fehasználói nevet és emailt megadni. Reméljük olvasóink is úgy gondolják, hogy megéri megtenni ezt az egyszeri és
egyszerű lépést azért, hogy barátságosabb közegben, értelmesebb mederben folytatódhassék a párbeszéd.
(Ha problémája akad a regisztrációval vagy a hozzászólás új módjával, "hozzászólás" tárggyal írjon levelet a info@automotor.hu címre.)

Aktuális: 2016/14-15-ös számunkból

Autó-Motor aktuális címlap
  • Teszt:Hyundai i20 Active 1.0 T-GDi HP, BMW 225xe Active Tourer, Peugeot Partner Tepee Outdoor 1.6 BlueHDi 120, Nissan Navara dCi 190, BMW C 650 Sport, Can-Am Spyder F3-S
  • Vezettük: Volkswagen Up!, Opel Zafira, Volvo S90 és V90
  • Extra: Ladák nagy találkozása
  • Tanácsadó: Gumicsövek cseréje, Futóműjavítás
  • Használt: BMW 330Ci (E46) kabrió
Autómotor Piactér