A vezérlés cseréjét 70%-ban betartják az autótulajdonosok, a többiek komoly motorkárt kockáztatnak. Fotó: Dombóvári Mihály

A korábbiaknál jóval összetettebb modern autók alkatrészeinél is fontos lenne betartani az előírt csereperiódusokat. Sajnos azonban ezekről sokszor nem csak a tulajdonosnak, de az általános szervizeknek sincs tudomásuk. Pedig az ütemezett cserék elvégzésével sok gondtól mentesíthetnék magukat az autók üzemeltetői. Más kérdés persze, hogy egy alacsonyabb értékű használt autónál nem öntené a pénzt a kocsiba a tulaj. Így a legtöbb esetben marad a kopáshoz, tönkremenetelhez kötött karbantartás.

A légkondicionáló szárítószűrőjéből kiszabaduló kis golyócskák a klímakompresszort is tönkreteszik, így 20 ezer helyett 200 ezres javítást generál az elhanyagolt csere

Kísérletet teszünk arra, hogy összeszedjük azon legfontosabb alkatrészek listáját, amelyek üzemidejét, csereperiódusát meghatározzák a gyártók. Ezek tervezett cseréjével tehetünk az adott jármű üzembiztonságáért. Az alkatrészek között több olyan van, amelynek a hibája azonnali lerobbanást és drága javítást okoz. Elsőként itt van a turbófeltöltő. A gyártók 170-250 ezer kilométer megtételéhez kötik a csereidőt, ez típustól függő. Természetesen vannak kirívó esetek, például mikor jóval a tervezett üzemidő előtt tönkremegy a konstrukciós vagy gyártáshibás darab. De olyan is előfordul, hogy a kíméletesen használt, jól karbantartott autóban másfélszeres élettartamot is megér ez a kényes és drága alkatrész. Érdemes megtudni az adott típusra vonatkozó csereidőt, mert a turbó hibája súlyos motorkárosodást is okozhat.

Sok motorban kényes az olajpumpa és hajlamos a tönkremenetelre

Van olyan termékkör például amelyeknél a gyártó ellenőrzést javasol minden 60 ezer, vagy 80 ezer megtett kilométert követően, és az állapottól teszi függővé a csere, vagy felújítás kérdését. Ilyenek például a generátorok és az indítómotorok. Ezek hibái áttételes bajt nem szoktak okozni, viszont út szélén ragadást igen. Mindkét alkatrész felújítható, így olcsóbb lehet a javítás, vagy az ütemezett csere.

A generátorok sem élnek örökké. A gyártók megadják a becsült ciklushosszt

Kellemetlen jelenségekkel, motor-vészüzemmód aktiválásával járhatnak a lambda szondák hibái. Ezek élettartama is meghatározott, futásteljesítményhez mért cseréjét előírják a gyártók. Természetesen ezek az alkatrészek is sokáig húzhatják, és húzzák is, mivel típustól függően az áruk 30 ezertől 200 ezer forintig nyújtózik, és a modern autókban nem is egy, inkább kettő, de előfordul, hogy négy szolgál: lehet szorozni. Hibájuk más bajt nem szokott okozni.

A befecskendezőfejek hibája nehéz indulást, túlfogyasztást okoz. Nagyobb baj, ha eleresztik a naftát

Nagy bajt okozhat viszont a motor kenőolaj-szivattyújának a hibája. Az élettartamuk típustól függő, de kideríthető. Olajnyomás- problémák már előre jelezhetik az élettartamuk végét. Ennek az alkatrésznek is javasolt a tervezett cseréje, akárcsak a légkondicionáló szárítószűrőjéé, amelyet szintén hanyagolni szoktak. Ez, ha szétmegy, a kompresszort is tönkreteheti. Autószerelő mesterekkel egyeztetve a témában még jó pár alkatrész felmerült az üzemanyagpumpától kezdve a légtömegmérőn át egészen a trafókig, vagy a befecskendezőkig. Azonban, mindent végigcserélni, ami elromolhat az autóban, abszolút távol áll a realitástól.

Fura, de van olyan autótípus, amelynél a biztosítékdoboz is csereperiódusos