Dízel autó üzemanyagtartályából kiemelt elmocskolódott szűrő. Nem szabad így elhanyagolni! Fotó: Dombóvári Mihály

Az autó nagyon gyorsan jelez, ha gondja van az üzemanyaggal. Elerőtlenedik, kihagy, lefullad, vagy nehezen indul. Persze mindez a hibacsoport utalhat más problémákra is, így érdemes figyelni, hogy a fenti jelenségeket mikor, mi módon produkálja az autó. Mindebből lehet következtetni a hibaforrásra, főképp, ha nagyjából az autó előélete és a tulajdonos karbantartási, tankolási szokásai is ismertek.

Karburátor betáplálása elé helyezett utólagos szűrő – ez segíthet az indítási gondokon

A szennyezett üzemanyag, vagy például szerelési beavatkozás miatt piszkossá vált üzemanyagrendszer az ellátást akadályozza. Egyrészt változhat az üzemanyag energiatartalma, például ha eleve víz kerül a betankolt anyagba, vagy a tank vizesedett el: ha gyakorta alacsony tartálytöltöttségi szinttel használnak egy autót, abban nagyobb a levegőmennyiség, így a pára is, ami lecsapódhat a tartály falán, és vízként lecsurogva keveredik az üzemanyaggal.

Típusfüggő, hogy az üzemanyagtankból kiszerelhető-e a pumpaház a tartály kiemelése nélkül. Általában a hátsó üléslapok felől hozzáférhető

A víztartalom hatása, hogy a kocsi elerőtlenedik. Vizes benzint tankolva pár kilométeren belül megtörténik a változás – például az elérhető végsebesség padlógázzal kb. 80 km/óra lesz. Tankolás után jobban húz az autó, majd a nafta fogyásával arányosan romlik a helyzet. Ilyenkor kétféle elhárító megoldás létezik: az egyik, lefejteni a tank tartalmát, a másik (ha nem túl korlátozó a jelenség) kihasználni a vizes anyagot, folyamatosan dúsítva a „keveréket” rátankolással.

Az üzemanyagpumpa tartályon belüli vezetékeit is kikezdheti az idő

A szilárd szennyeződés más jellegű problémát okoz. Eltömíti a szűrőket, vagy lerakódásként a kis átömlési keresztmetszetű pontokat a rendszerben – például karburátoroknál a fúvókákat. Emiatt a dugulás okozhat hektikus hibát, például ha alacsony a tankban az üzemanyagszint, a lebegő, úszó „szmötyit” a pumpa rászívja a szűrőre, ami eltömődik. Ilyenkor nagyobb gázadásnál fullad a motor, vagy le is áll – mivel a rendszer a szűrő eltömődése miatt csak szűk keresztmetszeten át tudja szállítani az üzemanyagot, értelemszerűen így kevesebbet. Tehát a motor alacsony fordulaton elketyeg, erősebb terhelésen fullad. Az ilyen tartály-szűrő mocsoknál könnyen előfordul, hogy a kocsi a fulladás után indítható – a szűrőre rászívott kosz leülepszik. Erre a hibaokra utal az is, ha teletankolás után a jelenség lényegében megszűnik: nem mindegy, hogy 50 vagy mondjuk kilenc liter üzemanyag tartalmazza ugyanazt a mennyiségű koszt. Ilyen gyanú esetén ellenőrizni kell az üzemanyagtartály tartalmát, mennyire szennyeződött az üzemanyag. A pumpaegység kiemelésével az ott lévő szűrőt is csekkolni kell, ha mocskos, cserélendő. Ekkor érdemes ellenőrizni a tankon belüli üzemanyag-vezetékeket (ha van), mert az elméletileg üzemanyagálló csövek idővel tönkremennek a hajtóanyagban jelen lévő agresszív lepárlási segédanyagoktól, illetve az alkoholtartalomtól. Sajnos előfordulhat olyan szennyeződés is, amely az üzemanyagtank és üzemanyagrendszer átmosását igényli, ez bizony már egy nagyobb lélegzetvételű feladat.

Tankból lefejtett üzemanyagminta, jól látható piszokkal