Szinte mindegy, hogy mekkora az autó, egy családi nyaralás csomagszükséglete rendszerint megoldásért kiált. Ilyenkor jön a tetőcsomagtartók és dobozok, illetve a kerékpárszállítók bevetése. Ez utóbbiak klasszikus típusai a tetőre szerelhetők.

A kerékpártartó keresztlemezén jól látni a különféle rögzítési módokhoz kialakított furatokat. Fotó: Dombóvári Mihály

A 90-es évek eleje óta lényegében típusspecifikusak a tetőre szerelhető alaptartók, amelyekre a szállítóeszközök felszerelhetők, autóváltáskor olykor adódik a fejlesztési kényszer, hiszen a meglévő alaptartó a legritkább esetben tehető fel az újabb modellre.

A csavar talpa belefut a sínbe, a rögzítés megoldható szárnyas- vagy hatlapfejű anyával is

Esetünkben VW Passat B5.5-ös modell volt a leváltott típus, és Škoda Octavia II-es a vásárolt. A képlet egyszerűnek tűnt, vásárolni kell a Škodára való keresztrudakat, rá lehet pakolni a meglévő három bringatartót, és minden mehet, ahogy korábban. Mivel a megszokott és bizalmat élvező hordozómárka újként nem olcsó, így a használt keresésére esett ismét a választás. Annak idején a Passathoz gyári zárható keresztrudakat sikerült szintén hirdetésből venni, a legolcsóbb új tetőtartóknál is alacsonyabb áron. Most az Octaviára a legolcsóbbakkal azonos áron, de az újhoz képest harmadáron sikerült bizalmat élvező márkájú tetőtartót találni. Mivel lényegében a kerékpáros szezonban végig fent van a tartó a kocsin, fontos a zárhatóság is. Egyrészt az alaptartóé, hogy azt se vigyék el, másrészt a bringatartóké, hogy a kerékpárokat szállítva meg lehessen állni bárhol annak veszélye nélkül, hogy öt perc alatt meglovasítsák a bicikliket. A modul rendszerű tartóknál lényegében csak a láb típusspecifikus, maga a keresztrúd, a zárbetétek csereszabatosak. Mivel a vásárolt tartóból hiányoztak a zárak, az első beruházás azok pótlása volt: négyes készletet kellett vásárolni.

A rögzítősínt gumibetét takarja: nem csak a kosz miatt, menet közben fütyül, mint egy síp. A tartókat felszerelve méretre vágható

Következhetett a felszerelés, ami típusra szabott tartó esetén könnyen megy. Örökölte az új tartó a nagyon ritka légterelőt is, amelynek elsődleges előnye, hogy a szélzajt csökkenti. Ennek átszerelése is egyszerű volt, mivel a gyártó felszerelhetővé tette a téglalap keresztmetszetű acélrudas és az újabb, áramvonalas alumíniumtartóira is. A gond a bringatartók felszerelésekor merült fel: a tartozék u-alakú rögzítőelemekkel nem lehetett a szélesebb keresztrúdra felszerelni a tartókat, és nem csak a méret miatt, hanem mert a puhább alumínium vélhetően deformálódna a csavarok meghúzásakor. Kis adatkeresés a neten, bízva benne, hogy nem kell a három kerékpártartót is lecserélni ezért. Úgy látszik, a gyártó sem akarta magára haragítani régi vásárlóit, így kaphatók talpas csavarok, amelyekkel felszerelhetők a régebbi szériájú kerékpártartók is. Mondjuk nem adják ingyen, a zárkészlet, meg a csavarok ára megközelítette a használtan vett tetőcsomagtartó alapkészlet árát. A csavarkészlettel megoldódott a felszerelés, egy kis szépséghibával. A három tetőcsomagtartó közül kettőnél a hátsó rögzítőlemez csavarfurata a kerékpár síkjába esik, ez eddig nem volt gond. Most viszont az Octavia keresztrúd-távolságával a felrakott bringák hátsó kereke pont a csavarra ül rá, ami így kiemeli őket a hordozó keréktalpból – ez utóbbiak helyzete állítható, de nem lehet a kerék alá csúsztatni őket, mivel a rögzítőlemez akadályozza. Így még mindig maradt fejtörés…

A tartó és a légterelő is felkerült az Octaviára

Alternatívák
A támkaros tetőtartóknál létezik ”darus” megoldás, amelynél a tartókar kihajtható, így a bringát elég felakasztani rá, majd befordítani a helyére. Sokat változott a vázrögzítés módja, egyrészt, hogy a ma jellemzőbb nagyobb átmérőjű és gyakran szabálytalan alakú vázakat is biztonsággal fogja a rögzítőfej, másrészt, hogy gyorsabbá váljon a felrakás, ne kelljen a hosszú csavarmenetet végigtekerni. Utóbbira különféle karos mechanizmusok szolgálnak. Van megoldás, ami a légellenállást is csökkenti, és a kettő helyett egy kar fogja a vázat. Kapható olyan tartó, amellyel a kerékpár az első kerék nélkül szállítható, és a villa tengelyfészkeknél rögzül. Ezekhez van külön kerékszállító kiegészítő. A hátfal mögé rögzíthető tartók közül alapvetően két típust különböztetünk meg. Az egyik szíjakkal és horgonyzó karmokkal az ötödik ajtóra, vagy csomagtérfedélre, a másik a vonóhorogra szerelhető. Persze van olyan is, amely a bringákkal együtt hátrabillenthető, így hozzáférni a csomagtartóhoz is.

Hátfal mögötti kerékpárszállító. Nagy a kínálat