A modern autók többségénél nem lehet egyszerűen kiemelni a hűtőt. A kocsi orrát le kell bontani, a hűtőben maradt folyadékot összegyűjtik. Fotó: Dombóvári Mihály A modern autók többségénél nem lehet egyszerűen kiemelni a hűtőt. A kocsi orrát le kell bontani, a hűtőben maradt folyadékot összegyűjtik. Fotó: Dombóvári Mihály

A vízhűtők állapotára érdemes odafigyelni, mert hibájuk, sérülésük az autó mozgásképtelenségéhez, vagy a motor tönkremeneteléhez vezethet. A hűtők ellenőrzése a modern autóknál gyakorta nehézkes, annyira körbeépítik őket a segédberendezésekkel (klímahűtő, ventilátorok stb.). A vízhűtők állagromlásának oka a korrózió, az anyagöregedés, a mechanikai sérülés és a vízkövesedés. Az első három ellen túl sokat nem tehetünk, a vízkövesedés elkerülhető az autó gépkönyvében előírt hűtőfolyadék csereperiódusok betartásával, s a rendszer tisztításával.

A hibakeresés sem egyszerű, annyira burkoltak a mai autók. A cél a folyásnyom felderítése A hibakeresés sem egyszerű, annyira burkoltak a mai autók. A cél a folyásnyom felderítése

A gyakori utántöltési igény, a melegedésre hajlamos rendszer utalhat a hűtő hibájára is. A gondkeresésben alaposnak kell lenni, mert több alkatrész is okozhat hasonló hibajelenségeket. Ki kell zárni az egyéb alkatrészek hibáit ellenőrzéssel, így a termosztátot, a vízpumpát, a hőérzékelőket, a ventilátorok működését is érdemes megnézni. Ha sehol nincs friss vízfolyás nyoma, az még nem jelenti, hogy minden rendben! Például pont a hűtők lamelláinál lehet olyan kismértékű szivárgás, amely azonnal elpárolog, nehéz észrevenni. A külső vízkő- vagy rozsdanyomok árulkodhatnak a hűtőfolyadék-vesztésről. Nem elég csak leállított motornál vízfolyást keresni. Működés közben a hűtőrendszerben túlnyomás uralkodik, vannak olyan szivárgó pontok, amelyek erre „nyitnak”, így csak járó motornál tűnik fel a folyadékvesztés.

Csőcsonk toldása beszerelt állapotban is megoldható. Az ilyen hiba már utal az anyagfáradásra Csőcsonk toldása beszerelt állapotban is megoldható. Az ilyen hiba már utal az anyagfáradásra

A leleplezett hűtőhiba esetén több lehetőség kínálkozik a javításra. Sok gyártó kínál hűtőjavító folyadékot, ezek alkalmazásához előbb a hűtőrendszer átmosását javasolják. Tapasztalatok szerint ez nem mindig szerencsés, ugyanis a hűtő, furán fogalmazva bizonyos mértékig „öngyógyuló”, azaz a kis szivárgási pontokat a vízkőlerakódás tömítheti. A mosás ezeket is eltávolítja, gyakori, hogy vegyszeres hűtőrendszer-tisztítás után a hűtő az orrán-száján folyni kezd. Persze az átmosás nélküli tömítőfolyadék használata is rejt kockázatot: a hűtő egyes járataiban lehet olyan szintű szűkülés a lerakódások miatt, amit a javítófolyadék eltömít, tehát tovább rontja a hűtő hatásfokát. Szerelői tapasztalatok szerint a tömítőfolyadékokat gyors, ideiglenes hibaelhárításra érdemes használni, ritkán nyújtanak végleges megoldást – erről mesélhetnek az olyan használtautó-vásárlók, akik e módszerrel gyorsan bestoppolt hűtőjű autót vettek. A hűtőcserét, vagy -javítást előbb-utóbb meg kell ejteni.

A hűtőfolyadék is árulkodik a rendszer állapotáról. Ha rozsdás, koszos, át kell mosni a rendszert A hűtőfolyadék is árulkodik a rendszer állapotáról. Ha rozsdás, koszos, át kell mosni a rendszert

A csere- vagy javíttatás kérdését a költség, illetve az autó típusa határozza meg. Rendszerint jobban megéri új hűtőt venni. Bontott hűtő is lehet jó megoldás, de érdemes a beszerzést a szerelőre bízni, aki jó eséllyel fel tudja mérni annak állapotát. A bontott árak gyakorta közelítik az új, utángyártott alkatrészekét, azonban ez nem kell, hogy elriassza az ügyfelet: sajnos van olyan tapasztalat, hogy a gyenge minőségű új, utángyártott hűtő egy év után ugyanúgy folyt, mint a régi. Így tehát érdemes jó márkájú hűtőt beszerezni. A gyakori autótípusokhoz a hűtők árai megfizethetők, előfordulhat, hogy olcsóbb újat venni, mint javíttatni. Természetesen ritka autók esetén pont az ellenkezője lehet igaz, olyan drága is lehet az új alkatrész, hogy gazdaságosabb a javíttatás. Ez áll fent, ha éppen nem is kapható az adott ritka kocsihoz az alkatrész. A hűtőjavítók lényegében mindent meg tudnak oldani, de a gazdaságos javíthatóságot a hiba jellege is befolyásolja: például könnyen javítható, ha a csőcsonk törik, reped, a kis belső vízcsövek hibája ellenben drágább mulatság. A költséget mindig az adott darab állapota határozza meg. Egy jó hűtőfelújítótól kikerülő javított darab várható élettartama vetekedhet egy új hűtőével.

Tudta-e? A hűtőrendszerbe mindig fagyállóval kevert folyadékot kell tölteni, ugyanis annak kenési-korrózióvédelmi funkciója is van Tudta-e? A hűtőrendszerbe mindig fagyállóval kevert folyadékot kell tölteni, ugyanis annak kenési-korrózióvédelmi funkciója is van

Ha törik, ha szakad

Korosabb Mercedes Vito érkezett a szervizbe, mert folyamatosan vesztette a hűtővizet. A kocsit szétszerelve kiderült, hogy a frissen vásárolt jármű karambolos előéletű, a hűtőjét durván javították, hogy használható legyen. De nem csak a vízzsákjaiból, hanem a lamellák közül is eresztett, ezt nem tudták megjavítani. Minthogy az autó fél elejét lebontották, láthatóvá vált a turbódízel motor töltőlevegő-hűtője is. Ez is kapott az ütközéskor, elrepedt a műanyag ház, valamint deformálódott a hűtőtest. A szerviz lepróbálta a hűtőt, nem eresztett, így az emelkedő javítási költség miatt a tulaj kérésére visszaszerelték a hadviselt darabot. Vízhűtőből viszont újat kapott az autó.

Durva foltozás a műanyag házon Durva foltozás a műanyag házon

Autó-Motor ott van a Facebookon is! Klikkelj ide, és lájkolj minket a legérdekesebb hírekért és a lappal kapcsolatos friss infókért!