Dobfékek karbantartása

2016. február 17. (szerda) Dombóvári Mihály

Fiatal, de sokat futott Renault Thalia hátsó dobfékeit kellett generálozni. Klasszikus eset, némi modernitással.
  • A+
  • A-
  • P
  • @>
  • |<

A magas futásteljesítmény velejárója a kopó alkatrészek fogyása. A Thalia tulajdonosa gyengülő fékhatásra panaszkodott, így került a szervizbe az autója. A kis dízelt intenzíven használják, így nem lepte meg a szerelőket a dobfékek elhasznált állapota. Már a kerék levétele után egyértelművé vált, hogy itt nem csupán a fékpofák cseréje lesz aktuális. A kerékagycsavar oldása után leszerelt fékdobok alatt jól látszott az olajszivárgás eredménye. A munkahengerek is elkoptak, onnan jutott fékolaj a dobba. Az erősen kopott fékpofák, fékdobok sem voltak már a helyzet magaslatán, a rájuk került olaj pedig tovább csökkentette az általuk kifejtett fékerőt. Mindehhez hozzátartozik, hogy az első féktárcsák és betétek is kopáshatárra karcsúsodtak.


A leszerelt régi fékalkatrészek olajtól szennyezettek. Ez a gyűrű segíti a blokkolásgátlót a forgásjelek vételében. Fotó: Dombóvári Mihály A leszerelt régi fékalkatrészek olajtól szennyezettek. Ez a gyűrű segíti a blokkolásgátlót a forgásjelek vételében. Fotó: Dombóvári Mihály
A fékek szétszerelése után felmérték az alkatrészigényt, de úgy, hogy amit lehet és még használható, azt átmentsék. Megrendelték a munkahengereket, a javítókészleteket, a pofákat, dobokat, és kellett kerékcsapágyat is vásárolni – előre is új tárcsák és betétek kerültek. A dobfékeken a blokkolásgátló működéséhez a forgásjeleket egy mágneses elvű gyűrű adja. Ennek ellenőrzéséhez létezik eszköz, amit a szerelők be is vetettek. Kicsit aprólékos munka, de ellenőrizhető, hogy sérült-e a gyűrű mágnesrovátkolása. A tulajdonos örülhetett, mert a gyűrűk jó állapotban voltak.
A présgép túlzás lenne, így egy nagy feltűző és kalapács segíti az ABS-gyűrűt, hogy a helyére kerüljön. A fékpofa távolsága a fékdob fékfelületétől ricnis csavarral szabályozható A présgép túlzás lenne, így egy nagy feltűző és kalapács segíti az ABS-gyűrűt, hogy a helyére kerüljön. A fékpofa távolsága a fékdob fékfelületétől ricnis csavarral szabályozható

Kezdődhetett az összeszerelés: felkerültek az új munkahengerek, a szerelékek és a fékpofák. Az új dobokba bepréselték a csapágyakat, ez kényes akció, nem szabad kalapálni, vigyázni kell, ne feszüljön be az alkatrész. Az ellenőrzött ABS-gyűrűket a csapágybeszerelés után lehetett visszatenni a helyükre. Az összeszerelt dobot felpróbálták a helyére, de mivel nagyon szorult, a fékszerkezetben lévő ricnis állítócsavarral módosítottak a fékpofa helyzetén. A dob felszerelése után beállították a kéziféket, majd légtelenítették a fékrendszert. A munka záróakkordjaként feltöltötték a fékolaj tartályát, felszerelték a kereket, majd mehettek a próbaútra.

A légtelenítés leggyorsabb módja a klasszikus kétemberes megoldás. A szerelésnek vége, jöhet a próbaút A légtelenítés leggyorsabb módja a klasszikus kétemberes megoldás. A szerelésnek vége, jöhet a próbaút

A fékbowden is kopóalkatrész

Szétdörzsölődött a bowden és elszakadoztak a szálai Szétdörzsölődött a bowden és elszakadoztak a szálai
Az autógyártók sok mindent megtesznek, hogy tartósabbá tegyék a kocsik alkatrészeit. Jól látható ez a szóban forgó VW Transporter kézifék bowdenjén is, amely műanyag burkolatot is kapott a víz és a korrózió ellen. Azonban semmi nem tart örökké – bár tény, hogy a kábel nagyon sokáig bírta, tekintve, hogy a kocsi 17 éves elmúlt. A kiszerelés nem volt könnyű, mert a csavarok korrodálódtak, de legalább hozzá lehetett férni. A leszerelés után jött a meglepetés: csak gyári volt elérhető, de arra is várni kellett! Ezek szerint tényleg hosszú élettartamú darab, ha nem álltak rá az utángyártására. Még jó, hogy az ára ettől függetlenül szolid

Cikkünk elkészítéséhez az Istvánkó Autószerviz nyújtott segítséget.

Autó-Motor ott van a Facebookon is! Klikkelj ide, és lájkolj minket a legérdekesebb hírekért és a lappal kapcsolatos friss infókért!

Tetszett a cikk? Ossza meg! Facebook Twitter

Ajánlott cikkek

A cikk küldése e-mailben

X
Cikk címe:
Dobfékek karbantartása

Biztonsági kód
A fenti képen látható ellenőrzőkód:

*-al jelzett mezők kitöltése kötelező!

Cikk megosztása a közösségi portálokon

X

Hozzászólások –

eddig 0 hozzászólás érkezett
HOZZÁSZÓLOK

Hozzászólok a cikkhez

A cikkhez csak bejelentkezett olvasóink szólhatnak hozzá.  Miért kell regisztrálnom? Bejelentkezek | Regisztrálok

Miért kell regisztrálnom?

X
Olvasóink fáradhatatlan aktivitásának köszönhetően az elmúlt évek során a megye meghatározó fórumává váltunk,
ahol cikkeink kapcsán értékes viták, párbeszédek alakultak ki. Ahogy e fórum résztvevőinek száma egyre növekedett,
sajnos a komoly hozzászólások közé egyre gyakrabban keveredtek céltalan, romboló beírások. Ezért éreztük úgy,
hogy eljött az ideje annak, hogy a kommentelés lehetőségét regisztrációhoz kössük, kiszűrve az értelmes fórumozást
zavaró tartalmakat. A regisztrációt ugyanakkor a korábbinál lényegesen egyszerűbbé tettük: elég csak nevet,
fehasználói nevet és emailt megadni. Reméljük olvasóink is úgy gondolják, hogy megéri megtenni ezt az egyszeri és
egyszerű lépést azért, hogy barátságosabb közegben, értelmesebb mederben folytatódhassék a párbeszéd.
(Ha problémája akad a regisztrációval vagy a hozzászólás új módjával, "hozzászólás" tárggyal írjon levelet a info@automotor.hu címre.)

Aktuális: 2016/16-os számunkból

Autó-Motor aktuális címlap
  • Extra: Bud Spencer filmjárművei
  • Vezettük: Audi Q2, Kia Niro, Alfa Romeo Giulia, Honda NSX, Yamaha XSR900
  • Teszt: Fiat Tipo 1.4, Ford Focus RS
  • Tanácsadó: Defektjavítás
  • Használt: Kozmetikai teendők eladás előtt
Autómotor Piactér