A jelenleg legkorszerűbbnek számító, elektronikával telezsúfolt autó is csak olyan, mint a vak ló: pontosan követi gazdájának utasításait, de ha rossz felé húzzák a gyeplőt, nekimegy a falnak. A Bosch ezzel szemben olyan rendszereken dolgozik, amelyek „látóvá” teszik a járművet, hogy képes legyen felmérni, értékelni a helyzetet és annak megfelelően reagálni. Egyes esetekben figyelmezteti a sofőrt, máskor utasításra, de önállóan hajt végre valamilyen manővert, vagy akár meg sem várva az emberi parancsot, határozottan cselekszik. Mindez utópisztikusan hangzik, pedig a műszaki megoldások már kísérleti stádiumban vannak – a Bosch nemzetközi autós szakújságírói konferenciáján személyesen is kipróbálhattam néhányat –, és nemsokára várható piaci bevezetésük.

Parkolósegéd

Sok autósnak mumus a beparkolás: szűk a hely, mögöttünk torlódik a forgalom, mindenki türelmetlenül figyeli ügyeskedésünket vagy ügyetlenkedésünket… Az akadály közelségét pittyegéssel jelző készülékek csak valamit enyhítenek a divatos karosszériájú autók azon hátrányán, hogy hátrafelé alig lehet kilátni belőlük. Ezen a problémán segít a Bosch parkolósegéd. Miközben elhaladunk az üres hely mellett, az autó oldalán elhelyezett ultrahangos érzékelők megmérik annak hosszúságát, majd ezt az adatot felhasználva a vezérlő mikroszámítógép meghatározza a beparkoláshoz szükséges kormánymozdulatokat. Ezeket látható vagy hallható jelzések formájában közli a vezetővel, akire már csak a végrehajtás feladata hárul. A továbbfejlesztett változat ennél is profibb: közvetlenül vezérli az elektromos szervokormányt, úgyhogy az autó magától manőverezik be a parkolóhelyre, majd távozáskor ugyanígy jön ki onnan. A várhatóan 2007-ben bevezethető készülék áráról még nincs szó, de valószínűnek tűnik, hogy már egyetlen parkolóhelyi koccanás költségének megtakarításából megvásárolható lesz. Araszolunk A Bosch-féle adaptív sebességrögzítő már megszokott ismerősünk: figyeli a követési távolságot és önműködően csökkenti a sebességet, ha nagyon megközelítjük az előttünk haladót. A jelenlegi rendszer csak 30 km/órás sebesség felett működik, autópályán tehát nagyon előnyös, de városban nem használható. Az új készülék viszont aktív marad egészen a jármű megállásáig. Óriási segítség ez, amikor csúcsforgalomban araszolunk: autónk folyamatosan figyeli az előtte haladót, a sebességnek megfelelő követési távolságot tart, majd ha kell, megáll. El azért nem indul automatikusan, viszont látható és hallható jelzéssel figyelmeztet, hogy lehet már menni. Ekkor elegendő megnyomni a volánon elhelyezett gombot, vagy adni egy kis gázt, és kocsink tovább követi a forgalom ritmusát. A vezetőnek persze mindig megvan a lehetősége a beavatkozásra, tetszése szerint gyorsíthat vagy lassíthat. Az ACCPlus nevű berendezést már 2006 januárjától beépítik egyes autótípusokba.

Óvintézkedések

Nem egy jármű már ma is „lát”, videokamerájával nézi az utat, és hangjelzéssel vagy ülésrezgetéssel figyelmeztet az indexelés nélküli sávelhagyásra. Ezt fejleszti tovább a megelőző féksegéd, a PBA, amelynek kiértékelő elektronikája felismeri a kritikus forgalmi helyzetet, és ilyenkor akkora féknyomást vezérel ki az egyes kerekekre, hogy megszűnjön a hézag a betét és a tárcsa között. Amikor aztán észbe kap a vezető és beletapos a pedálba, értékes tizedmásodperceket nyer. A második lépcsőfok az ütközésveszélyre figyelmeztető rendszer (PCW). Ez azt a felismerést hasznosítja, hogy a frontális, illetve ráfutásos ütközések 60 százaléka nem következett volna be, ha csak fél másodperccel előbb reagál a vezető. A PCW egy villámgyors, enyhe fékezéssel rázza fel a sofőrt, illetve képes arra is, hogy – minden eshetőségre készen – előfeszítse a biztonsági öveket. Sorozatgyártása 2006-ban kezdődik. A harmadik fokozat a megelőző vészfék (PEB), amely radar- és videóinformációk alapján mérlegeli a kialakult helyzetet. Vész esetén, ha a vezető egyáltalán nem, vagy nem megfelelően reagált a korábbi figyelmeztetésekre, és már nyilvánvaló, hogy elkerülhetetlen az ütközés, akkor emberi beavatkozás nélkül azonnali, maximális hatású vészfékezés következik be. Persze így is csattan az autó, de jóval kisebbet, az ütközés következményei mindkét járműben csekélyebbek lehetnek. Becslések szerint 35 százalékkal mérséklődne a halálos balesetek száma, illetve 45-tel az anyagi kár. A Bosch 2009-től tervezi ennek bevezetését. Védőháló Az autó biztonsági és vezetőtámogató rendszerei ideális esetben nem elkülönülten működnek, hanem összehangolt hálózatot képeznek. A Bosch CAPS programja éppen ezt szolgálja. Ha például eltúlzott kormánymozdulatból vagy megkezdett pánikfékezésből felismeri a jármű, hogy baj van, akkor megfeszíti a biztonsági öveket, hogy helyükön pozícionálja az utasokat, csökkentve a sérülésveszélyt. Az autó kiszámítja az ütközés helyét, időpontját és becsapódási szögét, esetleg a másik jármű relatív sebességét is, és ezeknek megfelelően menti, ami még menthető. Ez az önvédelmi reflex az utolsó pillanatig működik, tehát többszörös ütközés, borulás vagy egyéb bonyolult mozgásfolyamat esetén is. A balesetmentes közlekedés persze mindig csak álom marad – különösen, amíg az autósok egy része annál több kockázatot vállal, minél biztonságosabb a kocsija. A felsorolt fejlesztések értékét azonban éppen az adja, hogy az autó képes lesz kivédeni, vagy enyhíteni az emberi hibák következményeit.