Nem ritka a 200 000 km-nél többet futott autóknál, hogy a szélvédő megtelik apró, kis, lemoshatatlan pöttyökkel. Ezek olyanok, mint amikor finom vízpermetet szór az előttünk menő kocsi az üvegre, alapvetően nem annyira zavaró, viszont amint alacsony szögben esik be a fény, vagy sötétben rávilágít a szembejövő kocsi fényszórója, élni kezdenek a szép szabályosan, szinte homogén módon beleégett hibák.

Szépen kinyílt a kőfelverődés-virág. Nem úsztam meg a cserét. Fotó: Dombóvári Mihály Szépen kinyílt a kőfelverődés-virág. Nem úsztam meg a cserét. Fotó: Dombóvári Mihály

Szakértők ezt a jelenséget természetesnek tartják, ugyanis a levegő porszemcséi szinte „bombázzák” az üveget, aminek huzamos használat során ez lesz az eredménye. Mindemellett az anyósülés előtti felületen is volt egy kőfelverődési nyom, nyáron elkezdett ázni az autó jobb eleje, majd nemrég jött az említett kőtalálat. Nincs mese, cserélni kell a szélvédőt!

Az üvegragasztó-vágóval egy ember is el tudja végezni a munkát Az üvegragasztó-vágóval egy ember is el tudja végezni a munkát

A beázásban a szakadt ragasztó volt a ludas

Minthogy a kocsi szélvédője esőérzékelős, így a hozzá illő üvegre van szükség, ami természetesen drágább. Egy korábbi autómba a legolcsóbb üveget (távol-keleti, de nem Japán) szereltettem be, ami kisebb volt a sarkokban, a méretpontatlanság miatt pedig mindenütt ázni kezdett. Döntöttem, gyári üveg kell, pontosabban az a márka, amit a gyár is beszerelt! Elsőként megkérdeztem egy márkakereskedést, de hamar le is tettem a telefont… Utána leolvastam a „Sekurit” feliratot a szélvédőről, beírtam a keresőbe, így kiderült, hogy a Saint-Gobain a gyártó. Felhívtam hát a kereskedést, ahol az esőszenzor rögzítéssel ellátott, felső szürke árnyékoló csíkos üveget a gyárinál jóval olcsóbban kínálták ki- és beszereléssel.

Leszerelték a kiemelésnél útban lévő eszközöket. Könnyű bolhát törni Leszerelték a kiemelésnél útban lévő eszközöket. Könnyű bolhát törni

A beavatkozás első fázisaként a szerelők leszedték az ablaktörlőket, a takaró díszléceket, az alsó műanyag burkolatot, a belső tükröt, majd belülről átszúrták a régi ragasztást. Átfűztek rajta egy erős, spéci műanyag szálat, amit kívülről körbevezettek az üvegszegély alatt. A végét kívül rögzítették egy vákuumos eszközzel, belülről pedig szintén tappanccsal erősítették az üveghez a csévélő eszközt. A működés lényege, hogy az eszköz felcsévéli a „madzagot”, ami átvágja a régi ragasztót. Ezután kiemelték a régi szélvédőt, majd a kávát megtisztították a ragasztómaradékoktól (a felső sarokban látszott a ragasztó szakadása, itt ázott be a kocsi). Közben letisztították és zsírtalanították az új szélvédőt, a szegélyt az üvegen és a káván is aktivátorral kezelték, ami segíti a ragasztó megtapadását. Majd jött a gyors ragasztó, amit egy sűrített levegős kartussal nyomtak fel az üvegre hegyesszögű háromszög profilban.

A motoros hajtással gyorsan megy a szélvédő kivágása A motoros hajtással gyorsan megy a szélvédő kivágása

Az üvegre vákuumos markolatokat illesztettek, majd ment gyorsan a helyére, mielőtt kezdene bőrösödni a ragasztó. A szélvédőt a helyére nyomták, és széles ragasztószalaggal rögzítették, hogy amíg lágy a ragasztópaszta, lejjebb ne csússzon. A száradási időben visszahelyezték a leszerelt takaróelemeket, az ablaktörlőket és a tükröt, valamint nekiláttak a hátsó szélvédő kárfelmérésének. Hogy miért? Nos, rövidesen ennek is a végére járunk…

Tisztították és zsírtalanították a kávát, hogy jól tapadjon a ragasztó Tisztították és zsírtalanították a kávát, hogy jól tapadjon a ragasztó

A fotók a Saint-Gobain Autover műhelyében készültek.

Az Autó-Motor ott van a Facebookon is! Klikkelj ide, és lájkolj minket a legérdekesebb hírekért és a lappal kapcsolatos friss infókért!