Az autó törődést kívánó, általában mindennapos használati eszköz, ráadásul balesetveszélyes hibák tárhatók fel a laikusok által is, ha legalább néha ránéznek a kocsijukra.

Belül a karkaszig lekopott a Mercedes gumiköpenye. Futóműhibáról is mesél a jelenség. Fotó: Dombóvári Mihály

A gumiszerelés közben a szomszéd állásra begördült egy Mercedes-Benz E-osztály. Jó állapotú, 6 évnél fiatalabb, tehát nem olcsó autó. A szerelők nekiálltak lekapni a felniket, és már hívtak is: „Ilyet biztos nem láttál!”. A felső-középkategóriás prémiumautó mindkét első kerekén a gumi a belső oldalon úgy le volt nyalva, hogy kilátszott az abroncs szálszerkezete. Ilyen gumival járni életveszélyes, s nem csak a használóra nézve. Ekkor már jobban körülnéztek a srácok az autó alatt, és lám, a lengéscsillapító a halálán volt, a fékbetétek pedig vasig koptak. A karbantartások elmulasztása itt nem vezetett balesethez, mert a szerelők észrevették, de ha nem jön a tél és a gumicsere ideje, kit tudja, hogy végzi a szép Mercedes…

Vasig koptak a fékbetétek. Sokszor nem a kocsi a megbízhatatlan, hanem a tulajdonos

Folyadékok
Meglepő lehet, de a motorban, hajtásláncban és fékrendszerben használt folyadékok is fáradnak. A motorolajcsere még közismert, de a többi kevésbé. Érdemes háromévente cserélni a hűtőfolyadékot, mert a benne keringő szennyeződések rontják a hőleadó képességét. A váltó- és hajtóműolajak cseréje típusonként megadott, nagy bajt lehet okozni, ha például egy automatikus váltó esetén elmarad az olajcsere. Hasonlóképp megadott időnként cserélni kell a fékfolyadékot, amelynek forráspontja csökken az öregedéssel – ha elmelegszik a fék, felbuborékosodhat a folyadék, ami a fékhatás jelentős csökkenését okozza. A szervórendszer olaját is illik cserélni.

A fékolaj cseréjét is elhanyagolják a tulajdonosok