Hirdetés – Amennyire fontos, hogy nyáron legyen az autónkban egy üveg víz, annyira fontos a nagy hőségben a nyári gumi használata is, sőt…! Ha az évszaknak megfelelő abroncsot használjuk, megtettük a legnagyobb lépést a biztonságos vezetés felé. Azonban a biztonság és a balesetek elkerülése más tényezőkön is múlik. Ezekből hoztuk most el a legfontosabbakat, melyben a nyarigumit.hu szakértői is nagy segítségünkre voltak.

Nyáron kizárólag nyári gumival közlekedjünk

Mielőtt bárki is azt hinné, hogy a nyári abroncsokat azért találták ki, hogy az autógumi kereskedők egy évben kétszer is megtömjék a zsebeiket, el kell árulnunk, hogy ez nem így van. Az egyes évszakokra kifejlesztett modellek különböző keverékekből állnak, valamint a mintázatuk sem egyforma. Amíg egy nyári gumi keményebb keverékből áll és 7 C fok felett viselkedik optimálisan, addig a téli gumiknak lágyabb az összetétele, így 7 C fok hőmérséklet felett még inkább meglágyulnak, ezért gyorsabban kopnak, valamint magasabb üzemanyag fogyasztást tapasztalhatunk.

Nem érdemes tehát spórolni a gumicserével és egész évben téli szettel autózni, ugyanis ebben az esetben sokkal nagyobb összeget kapunk az egyenlet végén, mintha két abroncs szettet tartanánk fenn. Arról ne is beszéljünk, hogy még balesetveszélyes is! Kompromisszumként megoldás lehet a négyévszakos abroncs, de csakis abban az esetben, ha egy évben egy-két ezer kilométernél nem autózunk többet és azt is leginkább, városban, száraz körülmények között. A négyévszakos modellek ugyanis inkább viselkednek nyári, mint téli abroncsként.

Vezessünk körültekintőbben a nagy hőségben

Az emberi szervezet nem mindig egyformán reagál a hőmérsékleti változásokra, főleg, ha az hirtelen következik be. A nagy melegben senki sem szeret az autóban ülni, pláne, ha nincs klíma és még dugóba is kerültünk. Ilyenkor a koncentrációnk alábbhagy, valamint agresszívabbá válhat a vezetési stílusunk, amely balesethez vezethet.

Az előbb említett légkondicionáló berendezés hiányát a sofőrök a nyitott ablakkal és a sebesség fokozásával ellensúlyozzák, amely szintén balesetekhez vezethet. Fokozottabban kell figyelnünk a gyalogosokra is. A nagy meleg tompíthatja a reflexeiket, gyengítheti a koncentrációjukat, így leginkább a gyalogos átkelőhelyeknél legyünk körültekintőek.

Amennyiben hosszú távon autózunk, útközben tartsunk több szünetet, mozgassuk át testünket és vigyünk be kellő folyadékot. Ha úgy érezzük, hogy nem tudjuk elviselni a nyári hőséget, saját és utastársaink érdekében inkább ne üljünk a volán mögé.

Mindig legyen nálunk egy üveg víz

Az előzőekben említett agresszivitást és a csökkent koncentrációt a szervezet dehidratáltsága is okozhatja. Mindig tartsunk magunknál 1 nagyobb flakon vizet, akkor is, ha rövidebb útra indulunk, ugyanis sosem tudhatjuk, mikor kell vesztegelnünk a tűző napon akár több órahosszat.

A víz nem csak a szervezetünknek, de az autó hűtőrendszerének is hasznos lehet, amennyiben a hűtőfolyadék valami oknál fogva eltűnt belőle. Átmeneti megoldásként tökéletes utánpótlás a csapvíz is.

Ne vezessünk papucsban

Nem a legkellemesebb érzés nyáron sportcipőben és zokniban vezetni, de igenis hasznos, sőt egyenesen ajánlatos. Egy papucsban nem érezzük úgy a pedálokat, beakadhat, valamint a láb izzadásának köszönhetően lecsúszhat a lábunk a pedálról vagy éppen jobban ráléphetünk. Egy véletlenül nyomott „satufék” vagy egy fékről lecsúszott láb, komoly balesetekhez vezethet!

A klímával bánjuk óvatosan

A hosszú utakon mindig jól esik a hideg levegő, de használjuk óvatosan a klímát, mert a pillanatnyi kellemes érzés, hosszú távon sok bosszúságot okozhat. Először is minden évben legalább egy alkalommal fertőtlenítsük a rendszert, ugyanis az ott megtelepedett por, kosz és baktériumok különböző légúti megbetegedéseket okozhatnak. Ugyancsak légúti problémáink lehetnek, ha nagyon lehűtjük az utasteret, ezért fontos, hogy 6-7, de maximum 10 fok legyen az eltérés a kinti és a benti hőmérséklet között.

Fontos, hogy ne közvetlenül az utasokat érje a hideg, ugyanis ez hosszú távon ízületi megbetegedésekhez vezethet. Arról se feledkezzünk meg, hogy az utazás vége előtt pár perccel kapcsoljuk alacsonyabb fokozatba a légkondit, így amikor kiszállunk a járműből, a nagy meleg kevésbé terheli meg szervezetünket.

Ne hagyjunk semmit az autóban

Gyermeket, idős és beteg embert, valamint kutyát sose hagyjunk az autóban! Elég, ha 20-25 C fok van odakint, a tűző napon a jármű percek alatt felmelegedhet, ezáltal az utastérben akár 35-40 C fok is lehet. Mindössze 5 perc is maga lehet a pokol a zárt autóban, így, ha van lehetőségünk, kiszolgáltatott utasainkat mindig vigyük magunkkal akkor is, ha csak a boltba szaladunk be.

Arra is figyeljünk, hogy a szélvédő mögött se maradjon olyan robbanásveszélyes tárgy, mint például egy gyújtó vagy olyan értékes eszköz, mint egy okostelefon. Utóbbi esetében a folyadékkristályos kijelzőben lévő anyagok kitágulhatnak, amely által akár a képernyő is megrongálódhat.

Figyeljünk az árnyékolásra

Az előző bekezdésben említett esetek elkerülése, valamint a jármű épségének megóvása érdekében mindig figyeljünk az autó árnyékolására. A legjobb, ha egy fa alá parkolunk, de, ha van nálunk kartonpapír vagy egyéb árnyékolásra alkalmas eszköz, azzal is megakadályozhatjuk autónk felforrósodását.

Egyre elterjedtebb megoldás az autófóliázás, amely amellett, hogy az UV fényt is megszűri és a vakító fény nagy részét visszaveri, a napsugárzás okozta meleg közel 50%-át is visszatartja. Ennek köszönhetően az autóban maradt utasok és tárgyak számára elviselhetőbb lesz a klíma, valamint az autókárpit sem rongálódik.