A Rali Világbajnokság idén is a január elején megrendezésre került Autosport International kiállításon Birminghamben vette kezdetét, amikor is bemutatták az új gyári WRC-ket: a 2019-as Hyundait, Toyotát, Citroent és az M-Sport Fordját. Itt a pilóták a fotósok kereszttüzében állva megmutatták magukat és versenyautójukat, majd kutató szemeikkel meg-megnézegették egymás autóit, kívülről is kivehető változásokat keresve azokon.

Nem csak az autók kinézetében történtek átalakulások, a csapatoknál is. A Hyundai-nál történt talán a legnagyobb változás. A koreai gyártó 2013-ban csatlakozott a Rali Világbajnoksághoz és az elmúlt öt évben bár szemmel látható volt a fejlődése, mégsem tudta a sikereket világbajnoki győzelemre váltani, még 2017-ben és 2018-ban sem, amikor pedig sokáig vezette a vb ponttáblát. Emiatt nagy meglepetésre leszerződtette azt a Sebastien Loeböt, akinek a pályafutása ezer szállal kötődik a Citroenhez, ralis pályafutását is a francia márkánál kezdte.

Nehezen érthető a franciák miért engedték el a világklasszis ralist, de ő nem tétlenkedett és ennek következtében a Dakar Rali után alig pár nappal máris rajthoz áll a Dakartól teljesen más körülmények között megrendezendő Monte-Carlo Ralin. Loeb – aki 2012-ben elköszönt a vb-től – a rali-világbajnokság eddig legsikeresebb versenyzője kilenc egyéni világbajnoki címmel. A francia pilóta, aki hat ralin áll rajthoz idén, még a Dakar előtt meglátogatta a Hyundai főhadiszállását, üléspróbán vett részt és próbálta valamennyire kiismerni az autót a szezonnyitó futam előtt, amelyen természetesen ő is részt vesz.

„Nagyon kevés lehetőségünk van tesztelni az i20 Coupe WRC-t a Monte-Carlo Rali előtt. Csak 18.-án jövök vissza a Dakarról és a Montén a pályabejárás már 21.-én elkezdődik. Remélem a lehető legjobban fel tudunk készülni a nyitó ralira ezen rövid idő alatt is.” – szögezte le Loeb még a Dakar Rali előtt. „Persze, hogy úgy hiszem harcolhatunk győzelmekért, de ugyanakkor tudom, hogy nehéz kihívás előtt állunk. Új autóval, új csapattal vágunk bele a WRC-s projektbe. Tavaly három ralin álltunk rajthoz (a Citroennel) és egyet (Spanyol Rali) megnyertem. Remélem gyorsan alkalmazkodok az i20 Coupe WRC-hez és versenyképes tempót tudok majd felvenni, és talán még az első helyért is harcolhatok.” – tette hozzá. Loeb csapattársai a csapat tavalyról megszokott pilótái lesznek: Thierry Neuville, Dani Sordo és Andreas Mikkelsen.

A Hyundai itt nem állt meg. A csapatfőnök Michel Nandant ugyanis azonnali hatállyal menesztette, s helyére az eddig a WTCR-es projektet felügyelő Andrea Adamót szerződtette. Remélhetőleg ezek a változások meghozzák végre azokat az eredményeket, amelyeket már nagyon régen megérdemelne az alzenaui székhelyű csapat.

És a többiek…
A Toyota a havas Finnországban tesztelt a rali előtti héten a havas-jeges Svéd Ralira, ami a Montét követi majd. Jari-Matti Latvala és Ott Tanak mellé a kétes hírnevű Kris Meeke-et szerződtette le finn székhelyű csapat. Merész húzás volt ez a Toyota részéről, hiszen a Citroen tavaly májusban a sok meggondolatlan húzása és autótörései miatt tette ki a 39 éves pilótát. Igaz, a franciák már nagyon szeretnének előrébb lépni a ranglistán, régi sikereiket megismételni, s nem az utolsó helyen kullogni a gyártók között.

Ami pedig a Citroent illeti, leszerződtette a nagyágyú Sebastien Ogiert, akitől a megváltást várja a francia csapat. A címvédő világbajnokhoz idénre csatlakozott Esapekka Lappi a Toyotától. A Citroennek ez nagy éve, hiszen 100 éves évfordulóját üli, így az autó új festése is ezt tükrözi (vele a nagy 1919-es matrica az autó hátulján). Sebastien Ogier távozása az M-Sporttól vélhetőleg nagy felfordulást okozott. Elfyn Evans és Teemu Suninen biztosan mindent megtesz majd azért, hogy ezt az űrt kitöltse, de idén nem reménykedhetnek a tavalyihoz hasonló eredményekben.

Nem lesz könnyű dolga a Monte-Carlo Ralin induló csapatoknak, ahol a Francia Alpokban megjósolhatatlan időjárás nagy fejfájást okozhat. Bár a gyorsasági szakaszok nagy részét aszfalton teszi meg a mezőny, az útviszonyok egyik percről a másikra megváltozhatnak akár a gyorsasági szakaszokon belül is. Ez az abroncsválasztást is megnehezíti, helyezésekről dönthet egy-egy jól megválasztott gumi. A csapatok így folyton az időjárás jelentéseket lesik majd és próbálják azokat kiegészíteni az órákkal hamarabb előre küldött csapataik információival.

Az elmúlt öt (!) évben Sebastien Ogier nyerte meg ezt a nagy presztízsű ralit. Ez azért nagy eredmény, mivel bár három győzelmet a világverő, azóta már a Rali Világbajnokságból kivonult Volkswagennel szerzett meg, de a két legutolsót a félgyári Forddal. Ezek után sokan arra tennék voksukat, hogy Ogier győzelmi sorozata a Montén nem szakad meg, de kérdés, hogy mire lesz képes új csapatánál piros színekben.

S mi történt tavaly a Montén? Sebastien Ogier a Forddal másodszor, de összességében ötödször zárta az élen a nagy presztízsű Monte-Carlo Ralit. A második helyen a Toyotával akkor debütáló Ott Tanak ért célba. A Toyota örömét Jari-Matti Latvala tette teljessé, miután a harmadik helyre vitte célba autóját. Tavaly is igen nehéz dolog elé állította a szezonnyitó verseny a mezőny tagjait. Szinte minden időjárási körülménnyel találkoztak a pilóták, s így a gumiválasztás újfent komoly fejtörést okozott a többségnek. Nem volt ez másként a versenygyőztes franciával sem. Már a verseny elejétől fogva vezette a mezőny, de azért ő is megcsúszott a jeges első gyorsasági szakaszon. Később azonban nagy előnyre tett szert az őt követő Tanakkal szemben.

A rali
A Monte-Carlo Rali a világ leghíresebb és egyben legnehezebb utcai versenye. Érdekes kettőség jellemzi a versenyt. Az enyhe éghajlatú monacói aszfaltot elhagyva a pilótákat Dél-Franciaország télies és nehezen megjósolható vegyes útviszonyai fogadják. Hó, jég, eső és száraz aszfalt, mind-mind jellemzőek erre a versenyre, így különösen nagy presztízzsel bír a monte-carlói trófea megszerzése. A monte-carlói győztesnek sokoldalú pilótának kell lennie, aki jól ismeri az útviszonyokat és nagyszerűen tud választani abroncsot az ilyen gyorsan változó útviszonyokhoz. Az útvonal 40%-a új lesz a 2018-ashoz viszonyítva. Nagy változás az előző évekhez képest, hogy a hivatalos rajtceremónia Monacóból átkerül Gap városába, s a csütörtök esti szakaszok is újak lesznek. A vasárnapi befutó helyszíne is megváltozik, mivel aznap ünnepnap lesz a Hercegségben, s a ceremónia a híres kikötőre néző helyre kerül át. Vasárnap már a Hercegség feletti hegyekben folyik a verseny, két menettel a kihagyhatatlan, legendás Col de Turinin át. A 2019-es Monte-Carlo Rali három napon át tart, s a 16 gyorsasági szakasz 323,83 km-t tesz ki. A rali teljes távja: 1366,43 km.

FIA RALI VILÁGBAJNOKSÁG 2019-ES VERSENYNAPTÁRA
január 24-27. Monte-Carlo Rali
február 14-17. Svéd Rali
március 7-10. Mexikó Rali
március 28-31. Francia Rali
április 25-28. Argentin Rali
május 9-12. Chile Rali
május 30.-június 2. Portugál Rali
június 13-16. Olasz/Szardínia Rali
augusztus 1-4. Finn Rali
augusztus 22-25. Német Rali
szeptember 12-15. Török Rali
október 3-6. Wales Rali
október 24-27. Spanyol Rali
november 14-17. Ausztrál Rali