Ez a skandináv rali – amely Svédország mellett ezúttal is ellátogat Norvégiába – mindig is egy klasszikus téli verseny volt szegecses gumikkal nagyon gyors és látványos gyorsasági szakaszokon. Volt olyan év a közelmúltban, amikor komoly veszélybe került a rali a különösen enyhe télnek köszönhetően, de idén ez a veszély nem fenyeget. Hatalmas hómennyiség és cudar hideg várja a ralis csapatokat. A gumiválasztás Monacóhoz hasonlóan itt is kritikus fontosságú. A jeges utakon a szegecses gumik repítik a pilótákat, de amint aszfaltra érnek, a szegecsek miatt tapadást veszítenek az autók.

Ritka, hogy nem skandináv pilóta nyeri ezt a ralit, de azért időnként megesik. Így volt ez 2015-ben és 2016-ban is, amikor is a szezont nagyon dominánsan kezdő Sebastien Ogier a monacói győzelmet követően Svédországban is begyűjtötte az első helyért járó trófeát. Ogier mellett egyedül Sebastien Loebnek sikerült nem skandinávként a svéd dobogó legfelső fokára felállnia. 2017-ben Ogier nem tudta megismételni ezt a bravúrt a Forddal. Bár nyert Monacóban, a svédországi győztes trófea végül a Toyotához került Latvala révén. 2014 óta először állhatott skandináv pilóta a dobogó legtetején. Tavaly Ott Tanak és Sebastien Ogier követte Latvalát a második és harmadik helyen. Érdekesség, hogy a 2012 óta eltelt időszakban Latvalának és Ogiernek sikerült egyedül célba érnie elsőként a Svéd Ralin. Latvala egyébként elsőként pont 10 éve, 2008-ban nyert ezen az északi viadalon.

Ikonikus nevek is elindulnak a Svéd Ralin. Henning Solberg és YazeedAl Rajhi visszatér a ralis porondra a Ford Fiesta WRC-vel. Petter Solbergnek is sokan örülhetnek majd. A rendkívüli népszerűségnek örvendő norvég pilóta a történelmi kategóriában indul majd el a Ford Escort RS1800-asával. A navigátora pedig saját felesége, Pernilla lesz. A 2017-es Rallycross bajnok, Johan Kristoffersson is rajthoz áll Svédországban, csakhogy most egy Skoda Fabia R5-össel hódítja meg a havas utakat. Neki ez lesz a második kiruccanása, hiszen 2016-ban 11. lett a WRC2 kategóriában. Lorenzo Bertelli is rajthoz állt volna a hétvégén, de Twitter oldalán bejelentette, hogy előre nem látható és el nem halasztható munkája révén végül még sem tud ott lenni a ralin. Az olasz pilóta pedig régóta, a tavaly áprilisi Argentin Rali óta nem indult el a Rali Világbajnokságban. Mads Östberg is visszatér a világbajnokság porondjára. Két év után ismét egy Citroennel áll rajthoz a hétvégi ralin. A francia gyártó visszahozta a 30 éves pilótát annak érdekében, hogy javítson esélyein a havas-jeges ralin. Hárman szelídítik a C3-ast Svédországban, Östberg mellett Kris Meeke és Craig Breen bizonyíthat. Östberggel valószínűleg nem tesz rossz lóra a Citroen, hiszen 2011-ben második lett és négy dobogós helyezést ért el 2012-ben, 2013-ban, 2014-ben és 2016-ban. Ráadásul északi pilóta révén a frissen behavazódott terep jól fog feküdni neki.

A címvédő M-Sport idén is remekül kezdte az évet, s a brit székhelyű csapat mindent megtesz annak érdekében, hogy az első ralin elért sikerük folytatódjon. „Mindhárom csapattal átfogó tesztet hajtottunk végre korábban és mindannyian nagyon jó érzésekkel zárták a tesztet. Lássuk, hogy mire leszünk képesek.” – szögezte le Malcolm Wilson csapatfőnök. „Azt várjuk, hogy nagyon erős lesz a verseny és tudjuk, hogy a skandináv pilóták csúcsformában lesznek, de nekünk is három erős jelöltünk van. Sebastien háromszor is nyert itt és Elfyn szintén egy korábbi Svéd Rali-győztes, a 2016-os WRC2 kategóriában lepipálta a helyieket.” – tette hozzá.

A rali
A rali központja Sunnéba került, amely 35 km-re délre található a Torsby szervizparktól. Svédország és Norvégia fagyott erdein halad majd át a mezőny. Csütörtök este a karlstadi ügetőre kilátogatók nagy csúszkálások szemtanúi lehetnek az esti látványos gyorsasági szakaszon. Ezt a szakaszt 48 óra múlva ismétlik. A pénteki nap végén rendezett gyorsasági szakaszokra a mezőny átutazik a szomszédos Norvégiába. Szombaton Svédországban a hagforsi klasszikus havas szakaszokon halad át a mezőny, s lesz olyan is, amelyen 2013 óta nem versenyeztek.

Idén sem kell nélkülöznünk a híres Colin’s Crest ugratót. A néhai Colin McRae-ről egy díjat is elneveztek, amelyet a leghosszabb ugrást elérő pilóta kap meg. A rekordot Eyvind Brynildsen tartja 45 méterrel 2016-ból. Vasárnap mindössze három gyorsaságit teljesít a mezőny, s a Torsby-nél megtartott Power Stage-el ér véget a rali. A 2018-as Svéd Rali három napon át tart, s a 19 gyorsasági szakasz 314,25 km-t tesz majd ki. A verseny teljes távja 1400,79 km.

Az elmúlt évek győztesei:
2017 J-M Latvala (Toyota)
2016 S Ogier (VW)
2015 S Ogier (VW)
2014 J-M Latvala (VW)
2013 S Ogier (VW)
2012 J-M Latvala (Ford)
2011 M Hirvonen (Ford)
2010 M Hirvonen (Ford)
2008 J-M Latvala (Ford)
2007 M Grönholm (Ford)
2006 M Grönholm (Ford)
2005 P Solberg (Subaru Impreza)
2004 S Loeb (Citroën Xsara)
2003 M Grönholm (Peugeot 206)
2002 M Grönholm (Peugeot 206)
2001 H Rovanperä (Peugeot 206)
2000 M Grönholm (Peugeot 206)
1999 T Mäkinen (Mitsubishi Lancer)
1998 T Mäkinen (Mitsubishi Lancer)
1997 K Eriksson (Subaru Impreza)
1996 T Mäkinen (Mitsubishi Lancer)
1995 K Eriksson (Mitsubishi Lancer)
1994 T Radström (Toyota Celica)

A világbajnokság állása a Monte-Carlo Rali után:

Pilóták
1. Sebastien Ogier (FRA) M-Sport WRT 26 pont
2. Ott Tanak (EST) Toyota Racing WRC 18 pont
3. Jari-Matti Latvala (FIN) Toyota Racing WRC 17 pont
4. Kris Meeke (GBR) Citroen WRT 17 pont
5. Thierry Neuville (BEL) Hyundai WRT 14 pont
6. Elfyn Evans (GBR) M-Sport WRT 8 pont
7. Esapekka Lappi (FIN) Toyota Racing WRC 6 pont
8. Bryan Bouffier (FRA) M-Sport WRT 4 pont
9. Craig Breen (IRL) Citroen WRT 2 pont
10. Jan Kopecky (CZE) Skoda Motorsport II 1 pont

Gyártók
1. M-Sport WRT 33 pont
2. Toyota Racing WRC 33 pont
3. Citroen WRT 18 pont
4. Hyundai WRT 14 pont