A szokásosnál is melegebb tél volt idén Európában. Emiatt hideg, de csak kissé havas körülmények között zajlott a szezon első két futama. Ehhez képest is nagy fordulatot jelent majd a dél-amerikai futam. Ott feltölthetik magukat a résztvevők meleggel és a rendes murván nem érheti őket meglepetés. A Svéd Ralit követően nagy meglepetésre a Toyota pilótája, Elfyn Evans vezeti az egyéni ponttáblát. Eközben a regnáló világbajnok Ott Tanak csak a hatodik. Thierry Neuville gyakorlatilag kiteheti magára az örök második táblát, hiszen ezúttal is az egyéni második helyen áll. A belga már tűkön ülve szeretne ezen változtatni, lássuk idén képes lesz-e erre. Tavaly Mexikóban a negyedik helyet húzta be, így a végső céljai eléréséhez ennél többre lesz szüksége.

„Nagyszerűen indult az év számunkra a csapattal és most már nagyon várom a szezon első murvás raliját. Mexikó valamiképpen hasonlít a szezon első két versenyéhez, hiszen ez is egy különleges kihívást tartogat számunkra, amelyhez meg kell próbálnunk alkalmazkodni.” – szögezte le a bajnokságot vezető Evans. „Mivel én vezetem a világbajnokságot, én kezdem a ralit pénteken, ami nem könnyíti meg a munkánkat. Erről azonban el kell feledkeznünk és az előttünk álló feladatra kell koncentrálnunk.” – tette hozzá a Toyota pilótája, aki egy olyan kamrában készült fel a hétvége kihívásaira, ahol forróságot és magassági körülményeket is szimuláltak. Ilyen körülmények között kellett szobabicikliznie és aludnia is a walesi pilótának.

Mexikóban forróságra (akár 30°C-ra), magas talajszint feletti magasságra és kemény murvás szakaszokra kell a mezőnynek készülnie. Mivel az útvonal 2737 méteres magasságig viszi a csapatokat, ritkább levegővel is meg kell majd küzdenie az autók motorjának, így azok teljesítménye akár 20%-kal is visszaeshet. A murvás szakaszok nagyon durvák lehetnek és a pilótáknak a vezetésüket hozzá kell igazítaniuk a kisebb erejű motorokhoz. A hibák nagyon büntetnek és a mérnököknek biztosra kell menniük abban, hogy mindig a legnagyobb teljesítményt hozzák ki az autókból. Tesztelésre a mexikóihoz a lehető leghasonlóbb körülményeket keresték a csapatok és találták meg néhányan (Toyota, M-Sport) ezúttal is Spanyolországban, Almeira tartományban. A Hyundai a Rally Fafén vetette be Ott Tanakot és Dani Sordót, hiszen Portugáliában is a mexikóihoz hasonló murván és melegben ment a mezőny.

A 2013-2015 közötti időszakban Sebastien Ogier zsinórban nyert Mexikóban, majd két év kihagyást követően 2018-2019-ben ismét ő állhatott fel a dobogó tetejére, s ezzel ötre (!) tornázta fel a dél-amerikai országban szerzett sikereinek a számát. Tavaly a francia pilótának és a Citroennek nagyon feküdt a mexikói murvás terep. Péntek délután az élre állt a versenyen, s onnan már nem lehetett letaszítani. Ott Tanak Elfyn Evans-szal küzdött meg a maradék dobogós helyekért. Az észt végül az utolsó nap győztesen került ki ebből a csatából. Evans így kénytelen volt beérni a bronzérmes hellyel.

A hétvégi lesz a szezon első murvás versenye, s ez nagy kihívást jelent az elsőként rajtolók számára. Köztudott, hogy a murvás utakon minél több autó megy végig, annál tisztábbak, gyorsabbak és jobb tapadásúak a „söprögetésnek” köszönhetően, így ez esetben a hátrébbról rajtolás előnyt jelenthet. Ebből építkezhet a Monacóban csúnya balesetet szenvedő Tanak. Hatodikként vág neki a ralinak és ezzel hatalmas előnyre tehet szert. Mire ő következik ugyanis már nagyon tiszták lesznek az utak. Tanaknak azért nincsenek túl jó emlékei erről a raliról. Még sosem nyert Mexikóban és 2015-ben kicsúszott az útról és egy tóban kötött ki. A tavalyi második helyezése az eddigi itteni legjobbja.

Tavaly sok kritika érte a Mexikó Ralit. Egy helyen két turista például bezárt egy kaput az útvonalon, amit bár gyorsan orvosoltak, de mégis fennakadásokat okozott. Az addig tökéletesen szervezett Mexikó Ralit sok kritika érte, így azt ígérték a szervezők, hogy 2020-ban már nem fognak ilyen bakik történni.

A rali
A rali csütörtök este veszi kezdetét és mindjárt két szakaszt teljesít is a mezőny a festői Guanajuato utcáin. Pénteken ismerős terepen hajt a mezőny az El Chocolate, az Ortega és a Las Minas szakaszokon, melyeket kétszer is teljesítenek. Egy rövid, de látványos szakasz következik, a Bicentennial Parkban, majd León utcáin is megmutatja magát a mezőny. Szombaton Leontól északra és keletre a hegyekben, nehéz terepen zajlik majd a verseny. Ez lesz a rali leghosszabb napja. Visszatér az Alfaro és Derramadero szakasz is. 133,78 km-nyi száguldás vár a mezőnyre aznap. Vasárnap ismét megszokott utakon zajlik a versenyzés, amely a kedvelt El Brinco Power Stage-el ér véget. Itt szokás szerint extrapontokért is megy a küzdelem.

Miközben a verseny útvonala mindig változik egy kicsit, a sziklás-kavicsos terep, a magas hőmérséklet és a magasságbeli különbségek továbbra is megmaradnak, és nagy kihívást jelentenek a ralicsapatoknak, amelyek mindössze egy-két alkalommal látogatnak el az amerikai kontinensre egy szezon során. A szezon első murvás raliján eldől, idén kinek hogyan fekszik a murvás terep. A rali központja és a szervizpark ezúttal is az ország ötödik legnagyobb városában, Leónban lesz berendezve, amely 400 km-re észak-nyugatra található Mexico Citytől. A 24 gyorsasági szakasz együttesen 325,28 km-t tesz ki, miközben a rali teljes hossza 947,29 km.

A világbajnokság állása a Svéd Rali után:
Pilóták
1. Elfyn Evans (GBR) Toyota Racing WRT 42 pont
2. Thierry Neuville (BEL) Hyundai WRT 42 pont
3. Sebastien Ogier (FRA) Toyota Racing WRT 37 pont
4. Kalle Rovanpera (FIN) Toyota Racing WRT 30 pont
5. Esapekka Lappi (FIN) M-Sport Ford WRT 24 pont
6. Ott Tanak (EST) Hyundai WRT 20 pont
7.Teemu Suninen (FIN) M-Sport Ford WRT 11 pont
8. Sebastien Loeb (FRA) Hyundai WRT 8 pont
9. Takamoto Katsuta (JPN) Toyota Racing WRT 8 pont
10. Craig Breen (IRL) Hyundai WRT 6 pont

Gyártók
1. Toyota Racing WRC 73 pont
2. Hyundai WRT 63 pont
3. M-Sport Ford WRT 40 pont