Sokáig az északi pilóták voltak a Finn Rali koronázatlan királyai, de jött Sebastien Loeb és trónfosztást végzett kétszer is egymás után. Loeb után következett honfitársa, Sebastien Ogier, akinek szintén sikerült megkaparintania a hőn áhított győztes trófeát a Finn Ralin. 2014-2015-ben ismét finn uralom volt hazai földön, hiszen mindkétszer Jari-Matti Latvala vihette haza a győztes trófeát. 2016-ban egy britnek, Kris Meekének sikerült a bravúr, nem északiként győzni Finnországban. 2017-ben ismét északon maradt a győztes trófea, hiszen a Toyotával versenyző Esapekka Lappi nyerte meg a ralit.

Lappi szerint mégis az azóta is egyetlen világbajnoki raligyőzelmét nehezebb lenne megismételni, mint amilyen nehéz volt tavaly megszerezni azt. „Idén nagyobb rajtam a nyomás. Jó eredményt várok, ahogy más is, így rajta kell lennünk az ügyön. Ezúttal ez nehezebb lesz, az biztos.” – szögezte le határozottan a Toyota pilótája. „A verseny idén nagyobb lesz, mind a csapaton belülről és más csapatok felől is. Az új szakaszok szintén nagy kihívások elé állítanak minket. Tudjuk, hogy az autónk versenyképes lesz, így csak arra figyelünk, hogy jól írjuk meg az itinert és jó ritmusban vezessünk.” – tette hozzá. Mivel a Toyota Puuppola-központja közel fekszik a rali főhadiszállásához, sokat teszteltek itt, ezért mindhárom pilótától– Lappi, Latvala és Tanak- dobogós helyet várnak.

A tavaszi-nyári négy egymást követő murvás raliból ez lesz a negyedik, s talán az egyik legkedveltebb a ralipilóták körében. Itt ugyanis rengeteg az ugrató, így az autók állandóan a levegőben vannak, s ez nagy látványosságot ígér a nézőknek. A tavalyi évvel ellentétben idén rengeteg változtatás hajtottak végre a rendezők az útvonalon, de a legnagyobb a híres Ouninpohja szakasz kihagyása. Az idei utak majd 40 %-át nem használták korábban. S a régebbi gyorsasági szakaszok némelyikét fordított irányban kell idén megtennie a versenyzőknek. A háromszoros Finn Rali-győztes Jari-Matti Latvala megérti a szervezők döntését. „Azt hiszem erre azért volt szükség, mert az átlagsebesség túl nagy volt tavaly. Most kisebb utakat használnak azért, hogy lecsökkentsék az átlagsebességet, de szerintem az Ouninpohja legjobb részét vették ki. Így már nem lesz a régi, nem a széles úton hajtunk majd a sárga ház mellett.” – szögezte le a Toyota pilótája egy mérvadó brit internetes oldalnak.

A rali
A hétvégén megrendezésre kerülő verseny a szezon „legőrültebb” ralija címet is kivívta magának azzal, hogy – a nézők és fotósok nem kis örömére – a pilóták majdnem többet tartózkodnak a levegőben, mint az úton, s ha már ott vannak, akkor több mint 200 km/órás sebességgel hajtanak. Puha és rendkívül gyors murvás utak visznek keresztül a finn ligeteken és tavakon, hatalmas ugratókkal tűzdelve. A ralinak otthont adó egyetemi város, Jyvaskyla körüli gyorsasági szakaszok a világbajnokság leggyorsabbjai. A 2005-ös Finn Ralin őrült mód hajtott a mezőny, az átlagsebesség 122,86 km/óra (!) volt. A főhadiszállás Jyvaskylában lesz, ahogy az első rali idején, 1951-ben is. A Paviljonki szervizpark a központban várhatóan ezúttal is nagy tömegeket vonz majd.

A rali a 2015-ben bevezetett csütörtöki esti kevert útfelszínű Harju utcai gyorsasági szakasszal nyit. Pénteken pár új gyorsasági szakaszt is beiktattak a szervezők a már ismert szakaszok mellé (Moksi, Urria, Assamaki és Aanekoski), s mindegyiken kétszer is végig halad a mezőny. A szombati nap nagyon fárasztó lesz, hiszen majd 143 km-t kell a mezőnynek megtennie, ami 16 órányi vezetést jelent Jamsa környékén. Ezúttal az új Kakaristo gyorsasági szakasz alkalmával hajtanak végig az autók a legendás Ouninpohja szakasz bizonyos útjain. Vasárnap keletre tartanak majd a csapatok, ahol két klasszikus gyorsaságit teljesítenek: a Laukaat és a nagy ugratóiról is ismert Ruuhimakit. A skandináv rali négy napon át tart, s a 23 gyorsasági szakasz 317,26 km-t tesz majd ki. A verseny teljes távja: 1427,49 km.

Az elmúlt évek Finn Rali győztesei:
2017 Esapekka Lappi (Toyota)
2016 Kris Meeke (Citroën)
2015 Jari-Matti Latvala (VW)
2014 Jari-Matti Latvala (VW)
2013 S Ogier (VW)
2012 S Loeb (Citroën)
2011 S Loeb (Citroën)
2010 J-M Latvala (Ford)
2009 M Hirvonen (Ford)
2008 S Loeb (Citroën)
2007 M Grönholm (Ford)
2006 M Grönholm (Ford)
2005 M Grönholm (Peugeot)
2004 M Grönholm (Peugeot)
2003 M Märtin (Ford)
2002 M Grönholm (Peugeot)
2001 M Grönholm (Peugeot)
2000 M Grönholm (Peugeot)
1999 J Kankkunen (Subaru)
1998 T Mäkinen (Mitsubishi)
1997 T Mäkinen (Mitsubishi)
1996 T Mäkinen (Mitsubishi)
1995 T Mäkinen (Mitsubishi)
1994 T Mäkinen (Ford)
1993 J Kankkunen (Toyota)
1992 D Auriol (Lancia)
1991 J Kankkunen (Lancia)

A világbajnokság állása a Szardínia Rali után:
Pilóták
1. Thierry Neuville (BEL) Hyundai WRT 149 pont
2. Sebastien Ogier (FRA) M-Sport WRT 122 pont
3. Ott Tanak (EST) Toyota Racing WRC 76 pont
4. Esapekka Lappi (FIN) Toyota Racing WRC 73 pont
5. Dani Sordo (ESP) Hyundai WRT 60 pont
6. Andreas Mikkelsen (NOR) Hyundai WRT 54 pont
7. Elfyn Evans (GBR) M-Sport WRT 45 pont
8. Kris Meeke (GBR) Citroen WRT 43 pont
8. Jari-Matti Latvala (FIN) Toyota Racing WRC 37 pont
10. Craig Breen (IRL) Citroen WRT 34 pont

Gyártók
1. Hyundai WRT 212 pont
2. M-Sport WRT 184 pont
3. Toyota Racing WRC 161 pont
4. Citroen WRT 129 pont