Az Argentin Rali mindig is nagyon nehéz gyorsasági szakaszairól volt híres. A zord hegyekkel tördelt végtelen pampákat lágy tóvidék követi, s ez három különböző megmérettetést ró a versenyzőkre. Tavaly elég sokat változtattak a már megszokott útvonalon, amelybe rég nem használt gyorsasági szakaszok kerültek vissza. Argentínára mindig is jellemzőek voltak a maratoni, 50 km-t is meghaladó szakaszok, amelyek idén is hiányozni fognak. 2015-ben a verseny 12 szakaszából négy (!) maratoni hosszúságú volt. Idén viszont ismét csak egy hosszú szakasz lesz, a Los Gigantes – Cantera El Condor (38,68 km), de ezen kétszer is végigmegy a mezőny.

A hétvégi ralira jellemző, hogy az a pilóta számíthat sikerre, aki a gyorsaság mellett sérülések nélkül át tudja verekedni magát a legnagyobb kihívást jelentő szakaszokon. Egyelőre idén nem várható esőzés a rali ideje alatt. A korábbi években a nagy esőzések miatt komoly kihívással kellett a pilótáknak szembenézniük. A folyók, amelyeken át kell majd kelniük, mélyebbek és szélesebbek lehetnek a szokásosnál a heves zivatarok következtében.

Hayden Paddonról mindig is tudható volt, hogy egy nagyon tehetséges pilóta, aki egyszer csak áttör a mezőnyön és megmutatja, hogy mire is képes. Ez a pillanat a tavalyi Argentin Rali hétvégéjén érkezett el, amikor is az új-zélandi pilóta megszerezte ralis pályafutása első győzelmét. Paddon beírta a nevét a történelemkönyvekbe, mint a Rali Világbajnokságban nyerni tudó első új-zélandi raliversenyző. Paddont a verseny végén nagy nyomás alatt tartotta a világbajnokságban vezető Sebastien Ogier, aki végül a második helyen tudott célba gurulni. A bronzérmes helyezés Andreas Mikkelsené lett.

2017-es Rali Világbajnokság első négy versenyén kiegyensúlyozott eredmények születettek. Sebastien Ogier, Jari-Matti Latvala és Kris Meeke után Thierry Neuville is nyerni tudott egy-egy versenyt. Négyőjük közül Latvala (2014) és Meeke (2015) is nyert Argentínában, így akár az első idei duplázó lehet a hétvégi megmérettetés nyertese. Azért Sebastien Ogiert sem szabad leírni. A francia pilóta már hétszer indult ezen a ralin, s bár négyszer dobogóra is állt (ebből háromszor az ezüstérmes helyen), a győzelmet még egyszer sem sikerült behúznia. Nem is lehet más a címvédő világbajnok célja, mint megszerezni a hőn áhított argentin győztes trófeát.

From hero to zero

A Toyota nagyon bizakodó a hétvégi versennyel kapcsolatban. Mindkét pilótája nyert már ezen a helyszínen, igaz Hanninen még 2010-ben az Intercontinental Rally Challenge (IRC) részeként rendezett ralin. 2016-ban viszont Jari-Matti Latvala szolgáltatta az Argentin Rali legnagyobb negatív szenzációját. A finn pilóta nagyot esett szombaton, s sajnos ezzel a biztos első helyet bukta el, amely így Paddon ölébe hullott. Latvala nem tudta csalódottságát leplezni, győzelmi reményekkel vágott neki a dél-amerikai ralinak, s hősből semmi lett. Úgy tűnik a finnek sikerült tavalyi bakiját elfelejtenie, mivel most pozitívan nyilatkozott: „Mindig is jól éreztem magam az Argentin Ralin. Nyertem már itt korábban, s tavaly is vezettünk, mígnem egy probléma miatt szombat délután ki nem estem. (Mexikó óta) Különböző beállításokon dolgoztam. Úgy éreztem, hogy nem voltak igazán jók az ottani beállítások, s ezen biztosan fejleszteni szerettem volna Argentínára, s most már vannak jó megoldásaink.”

A rali

A 2017-es Argentin rali csütörtöktől vasárnapig tart, s a 18 gyorsasági szakasz összesen 357,59 km hosszú lesz. A teljes versenytáv: 1417,98 km. A rali főhadiszállását ezúttal is Buenos Airestől 700 km-re észak-nyugatra, a Cordobához közeli Villa Carlos Pazban rendezik be. A nézőknek ismét kedveznek a szervezők. Csütörtök este újfent a Cordoba belvárosában rendezett szuperspeciális szakasszal nyit a rali. Pénteken a mezőny délre megy, hogy a Santa Rosa de Calamuchita völgy gyors és homokos útjain versenyezzen.

A második nap során a mezőny észak-nyugat felé veszi az irányt, s a Punilla Völgyben a rali leghosszabb napját is letudják. A vasárnapi zárónapon a csapatok a Traslasierra hegyekbe látogatnak el, amely egy holdbéli tájhoz hasonlít. Itt található két olyan klasszikus gyorsasági szakasz, mint az El Cóndor és a Giulio Cesare. Az argentin gyorsasági szakaszok lassabbak, de technikásabbak az átlagosnál. Az útfelszín is elég homokos, ami növeli a defektek kockázatát, hiszen több követ felhordhatnak az útra az egymás után elmenő autók.

Az elmúlt évek Argentin Rali győztesei:

2016 Hayden Paddon (Hyundai)
2015 Kris Meeke (Citroën)
2014 Jari-Matti Latvala (Volkswagen)
2013 Sebastien Loeb (Citroën)
2012 Sebastien Loeb (Citroën)
2011 Sebastien Loeb (Citroën)
2009 Sebastien Loeb (Citroën)
2008 Sebastien Loeb (Citroën)
2007 Sebastien Loeb (Citroën)
2006 Sebastien Loeb (Citroën)
2005 Sebastien Loeb (Citroën)
2004 Carlos Sainz (Citroën)
2003 Marcus Grönholm (Peugeot)
2002 Carlos Sainz (Ford)
2001 Colin McRae (Ford)
2000 Richard Burns (Subaru)
1999 Juha Kankkunen (Subaru)
1998 Tomi Mäkinen (Mitsubishi)
1997 Tomi Mäkinen (Mitsubishi)
1996 Tomi Mäkinen (Mitsubishi)
1995 Jorge Recalde (Lancia)
1994 Didier Auriol (Toyota)
1993 Juha Kankkunen (Toyota)
1992 Didier Auriol (Lancia)
1991 Carlos Sainz (Toyota)

A világbajnokság állása a Korzika Rali után:
Pilóták

1. Sebastien Ogier (FRA) M-Sport WRT 86 pont
2. Jari-Matti Latvala (FIN) Toyota Racing WRC 73 pont
3. Thierry Neuville (BEL) Hyundai Motorsport 53 pont
4. Ott Tanak (EST) M-Sport WRT 48 pont
5. Dani Sordo (ESP) Hyundai Motorsport 45 pont
6. Craig Breen (IRL) Citroën WRT 31 pont
7. Kris Meeke (GBR) Citroën WRT 27 pont
8. Hayden Paddon (NZL) Hyundai Motorsport 25 pont
9. Elfyn Evans (GBR) M-Sport WRT 20 pont
10. Andreas Mikkelsen (NOR) Škoda Fabia 12 pont

Gyártók

1. M-Sport WRT 129 pont
2. Hyundai Motorsport 105 pont
3. Toyota Racing WRC 79 pont
4. Citroën WRT 71 pont

Az Autó-Motor ott van a Facebookon is! Klikkelj ide, és lájkolj minket a legérdekesebb hírekért és a lappal kapcsolatos friss infókért!