A Forma-1-es rajongók már tűkön ülve várják a szezonkezdést azután, hogy mindössze három spanyolországi tesztelés eredményei alapján kellett leszűrni, hogy a kedvenc pilóták idén vajon hogy teljesítenek. Nem csak a szurkolók, de mindenki, aki érdekelt a Forma-1-ben már nagyon várta, hogy az európai tavasz beköszöntével elinduljon a világbajnokság. A 2011-es bahreini zavargásoknak köszönhetően a Forma-1 visszatért a hagyományos szezonnyitó helyszínére, az ausztráliai Melbourne-be és ott is maradt 2012-ben is.

Idén sem kezdődik változások nélkül a szezon, melyekből íme néhány a teljesség igénye nélkül. A legszembeötlőbb változást az autók kinézetében találjuk, a legtöbb versenykocsi úgy néz ki mintha egy maflást kapott volna. Az új szabályok szerint ugyanis az autók orrkúpját a tavalyihoz képes 7,5 centiméterrel alacsonyabbra kellett helyezni, így törés keletkezett az amúgy szép íven (lépcsős orrkúp). A legszebb kivétel ez alól a McLaren, így versenyautói a mezőny legszebb autói címet is elnyerhetnék. Betiltották a befújt diffúzort, de az autók keskeny hátsó részével visszanyertek valamit a csapatok az autók elveszített leszorító erejéből. A DRS használatával kapcsolatban is született új szabály, amelyet a Motorsport Világtanács a napokban fogadott el. A szabályozás értelmében esős időben rossz látási viszonyok között a versenyigazgató betilthatja a DRS (állítható hátsó szárnyak) használatát.

A tavalyelőtti évben 24 fősre nőtt mezőny maradt ugyanekkora, s idén is csak a kisebb csapatoknál történtek pilótacserék. A nagy csapatok továbbra is megtartották ütős pilótafelállásukat. Robert Kubicát továbbra sem láthatjuk a versenyző között, s a hírek szerint talán már soha nem lesz képes Forma-1-es autót vezetni. A 2012-es év nagy visszatérője Kimi Raikkönen, aki két éves ralis kitérő után a Renault-t Lotus névre váltó csapattal tér vissza a Forma-1-es porondra. A Forma-1-es veterán Rubens Barrichello idén már az amerikai IndyCar versenysorozatban próbálgatja szárnyait. Három francia pilótával bővült a mezőny. Bár Romain Grosjean nem számít újoncnak a Forma-1-ben, de ő, valamint Jean-Eric Vergne és Charles Pic személyében ismét megjelentek a franciák az autósportok krémjének számító Forma-1-ben. Egy nőt is üdvözölhetünk a mezőnyben, a spanyol Maria de Villottát ugyanis leszerződtette a Marussia tesztpilótának. A Virgin Marussia, a Lotus pedig Caterham néven folytatja a versenyzést.

Megterhelő lesz a csapatok számára a Forma-1 történetének eddigi leghosszabb versenyszezona. Idén már 20 futamon kell helyt állniuk, de szerencsés, hogy a szokásos egy hónapos Magyar Nagydíj utáni nyári pihenőt idén is sikerült beleszorítani ebbe a sűrű menetrendbe. Az amerikai Austin lesz az idei egyetlen új helyszín, így minden bizonnyal nagy figyelem hárul majd rá, különösen a nagyon fontos USA piac miatt. Még egy változás a versenynaptárban: idén ismét a spanyol futammal veszi kezdetét a szezon európai része az első négy futamot követően.

Ezúttal is a meleg éghajlatú spanyolországi (jerezi és barcelonai) pályákat választották a csapatok a 2012-es Forma-1-es szezonra való felkészülésre. A tesztelések számát idén is korlátozzák – bár a téli tesztek mellé egy ráadás májusi mugellói tesztelési lehetőséget betettek, így ezúttal is különösen fontos szerepet töltöttek be ezek a gyakorlások. Elmondható, hogy rengeteg kilométert tettek a csapatok az autóikba a tél során. Ember legyen a talpán, aki ezek alapján meg tudja jósolni, hogy mely csapatok lesznek erősek. A McLaren például tavalyi gyenge teszteredményeit követően nagyon jó teljesítményt produkált a versenypályákon. Ebben bízik idén a Ferrari is, amelynek forradalmi F2012-ese teljesítmény és megbízhatóság tekintetében alulteljesített a tesztelések során.

A maranellói csapat renoméjának ez korántsem tett jót, s kérdés, hogy ezt a formát viszi-e el a csapat a szezonkezdetre is, vagy egy huszáros mozdulattal 2010 óta nem látott tettet visz véghez, s megnyeri a szezonnyitó futamot. Erre viszont kicsi az esély, hiszen még a csapat technikai igazgatója, Pat Fry szerint is küzdelmes verseny elé néznek, s nem sok esélyt lát a dobogóra, nemhogy a győzelemre. A Forma-1-es szakértők véleménye szerint idén is a Red Bull és a McLaren lesz a favorit, s ha a Ferrari nem szedi össze magát, az olasz istálló helyét a Mercedes veheti át.

Csapatok és pilóták – 2012

Red Bull Sebastian Vettel Mark Webber McLaren Lewis Hamilton Jenson Button Ferrari Fernando Alonso Felipe Massa Mercedes Michael Schumacher Nico Rosberg Lotus Kimi Raikkönen Romain Grosjean Force India Paul di Resta Nico Hülkenberg Sauber Kamui Kobayashi Sergio Perez Torro Rosso Daniel Ricciardo Jean-Eric Vergne Williams Pastor Maldonado Bruno Senna Caterham Heikki Kovalainen Vitalij Petrov HRT Pedro de la Rosa Narain Karthikeyan Marussia Timo Glock Charles Pic

Az Ausztrál Nagydíj nagyon ütős kezdése lehet az idei szezonnak. A Melbourne-i egy nehéz utcai pálya, amelynek pont emiatt még nem elég jó a tapadása. Idő kell a „felgumizásához” és a letisztulásához. Elég egyenetlen is a pálya, s az ilyenkor jellemző változékony idő igencsak megkavarhatja a sorrendet.

A verseny és a pálya

Március közepén rendezik a 28. Ausztrál Nagydíjat, amelyből ez lesz a 17. Melbourne-ben. Az első 11 futamot Adelaide-ben rendezték meg 1985-1995 között. 1996-ban azonban az Albert Parkba került át a futam. Ez a futam a 2006-os és a 2010-es évet kivéve eddig mindig a szezonnyitó verseny volt. Ezúttal is nyári időjárás várja a Forma-1-es cirkuszt. Az 58-körös Ausztrál Nagydíj március 18.-án helyi idő szerint 17 órakor veszi kezdetét (nálunk reggel 7-kor). A pálya hossza: 5,303 km, a teljes versenytáv 307,574 km. A pályarekordot még mindig Michael Schumacher tartja 2004-ből, ideje 1 perc 24,125 másodperc. 2011-ben Sebastian Vettel nyert, tehát Red Bull-siker született. A német pilóta ideje 1:29:30.259 volt. A második helyezett Lewis Hamilton (McLaren) lett, míg a bronzérmes helyen a Renault-val versenyző Vitalij Petrov ért célba.

2012-es Forma-1-es versenynaptár

március 18. Ausztrál Nagydíj, Melbourne március 25. Malajziai Nagydíj, Szepang április 15. Kínai Nagydíj, Sanghaj április 22. Bahreini Nagydíj, Szahír május 13. Spanyol Nagydíj, Barcelona május 27. Monacói Nagydíj, Monte-Carlo június 10. Kanadai Nagydíj, Montreal június 24. Európai Nagydíj, Valencia július 8. Brit Nagydíj, Silverstone július 22. Német Nagydíj, Hockenheim július 29. Magyar Nagydíj, Hungaroring szeptember 2. Belga Nagydíj, Spa-Francorchamps szeptember 9. Olasz Nagydíj, Monza szeptember 23. Szingapúri Nagydíj, Szingapúr október 7. Japán Nagydíj, Szuzuka október 14. Koreai Nagydíj, Jeongam október 28. Indiai Nagydíj, Új-Delhi november 4. Abu-Dhabi Nagydíj, Yas Marina november 18. USA Nagydíj, Austin november 25. Brazil Nagydíj, Interlagos (Sao Paulo)

Az Autó-Motor ott van a Facebookon is! Klikkelj ide, és lájkolj minket a legérdekesebb hírekért és a lappal kapcsolatos friss infókért!