Ezúttal nem arról szólnak a hírek, hogy ki nyert, és mekkora különbséggel a magyar ralibajnokság soros futamán. Még csak arról sem, hogy az élmezőny milyen szoros csatát vívott egymással a Hell 26. Miskolc Rallyn. Vívhatott volna, de egy tragikus esemény mindenfajta forgatókönyvet felülírt, átrendezett. Egy olyan versenybaleset, amire lelkileg nem lehet felkészülni. Miskolcon minden ment a maga módján, ahogy szokott. A futam százhetven párosa még pénteken egy jó hangulatú prológon mutatta meg magát a közönség előtt, amelyet Kazár Miklós nyert meg a második Turán Frigyes és a harmadik Botka Dávid előtt.

Csupán egy szakasz
Az éles viadal szombaton Bükkszentlászló és Bükkszentkereszt között kezdődött. A klasszikus gyorsaságin Hadik András volt a leggyorsabb, de az élmezőnyben tizedekre menő csatát sejtetett a nyitó szakasz.

A folytatás azonban elmaradt. Alig tíz autó érkezett le a mályinkai gyorsasági céljába, amikor jött a felfoghatatlan hír. Dudás Gergő és Tóth Zsolt autója nagy sebességgel lecsúszott az útról, a versenybalesetben pedig a navigátor olyan súlyos sérüléseket szenvedett, hogy a helyszínen életét vesztette.
Döbbenet! Az ember először fel sem fogja, erre nincsenek szavak. Mi történt?
Kérdeztek vissza többen is a szervizparkban. Aztán egyre többen erősítették meg hírt, néhány perccel később pedig a versenyirányítás is közölte a tragédia tényét. Nem sokkal ezután azt is bejelentették, hogy a Hell 26. Miskolc Rally további részét törlik, a bajnokság második futamát nem folytatják tovább. Senki nem reklamált, ebben a helyzetben ez volt a helyes döntés.

Több százan emlékeztek
A DVTK-stadion parkolójában felállított céldobogónál kora délután csendes megemlékezést tartottak. Pályatársak, a csapatok tagjai, szurkolók és számos médiamunkatárs jelent meg, gyújtott egy mécsest Tóth Zsolt emlékére. Egy olyan helyen, ahol szinte kivétel nélkül a győztest és a dobogósokat szokták ünnepelni, szívszorító látvány volt a több száz fős hazai ralis társadalom.

– Nagyon szomorú nap ez a szombat, hiszen nem így készültünk, hogy a Miskolc Rally ilyen hamar véget ér – fogalmazott Oláh Gyárfás, a Magyar Nemzeti Autósport Szövetség elnöke. – Mindannyian sokkos állapotban vagyunk, ami történt, arra nem lehet, és nem is vagyunk felkészülve. Egy olyan versenyzőtársat vesztettünk el, aki évtizedek óta mellettünk volt, segítette a sportágunkat, szép sikereket ért el navigátorként. Természetesen mindenki tudja, hogy mit vállal, amikor beül egy ilyen autóba. Veszélyes 180–200 km/h-val száguldozni a fák között még lezárt úton is. Ez egy ilyen sport, sokan vállalják a kockázatot, és hiába készülünk fel biztonságtechnikai szempontból mindenre, akkor is megtörténhet a baj. Sajnos ezúttal ezzel kellett szembesülnünk, és nagyon nehéz lesz feldolgozni az eseményeket.

Sokaknak navigált
Tóth Zsolt a tavalyi ORC-bajnok Dudás Gergő mellé ült be, hogy segítsen a fiatal, de roppant tehetséges versenyzőnek az R5-ös mezőnyben boldogulni. Pályafutása során azonban több neves hazai ralisnak diktálta az itinert. Kőváry Barnával lett kategóriabajnok, de éveken keresztül Ollé Sasával alkottak egy párost, valamint a miskolci Kazár Miklósnak is navigált. Mindig győzni akart, nem ismert lehetetlent, űzte-hajtotta az éppen aktuális versenyzőjét. Kőváry Barna könnyeivel küszködve búcsúzott egykori társától.

– Egy rutinos, vén róka hagyott itt bennünket. Nagyon fáj, még nem fogtam fel, mi történt – mondta könnyes szemmel Kőváry Barna. – Vele lettem bajnok, vagy inkább úgy fogalmaznék, hogy ő csinált belőlem bajnokot. Ezt soha nem felejtem el neki, mert nagyon sokat tanultam tőle. Könyvet is írt a navigálásról, rendkívül komolyan vette, amit csinált. A fenekével érezte az autót, általában a sisakja a műszerfal magasságában volt. Nem akarta soha látni az utat, mert ő irányított. A pilóták pedig megbíztak benne, mert tudták, hogy jó kézben vannak. Nyerni akart, mert nyerő típus volt. A verseny végén aztán beült az utcai autójába, és hazament a három lányához. Hát… Sajnos most hiába várják. A versenyen történt halálos baleset körülményeit a rendőrség vizsgálja.

A legutóbbi tragédia
Legutóbb bő öt évvel ezelőtt, 2015 márciusában történt ehhez hasonló tragédia, az Eger Rallyn. A 289-os rajtszámmal induló Varga Csaba, Szabó Attila páros az utolsó gyorsasági szakaszon, Sirok és Egerbakta között balesetet szenvedett: egy fának csapódtak versenyautójukkal. A pilóta könnyebb sérülést szenvedett, de Szabó Attila debreceni navigátor életét nem tudták megmenteni.

A folytatás
A magyar ralibajnokság Salgótarjánban kezdődött, majd a miskolci hétvége lett volna második. A szakág képviselői legközelebb szeptember elején találkoznak Egerben. Immáron a 48 évesen elhunyt Tóth Zsolt nélkül.

Fotó: Kozma István, Vajda János, Marosréti Ervin