Raliversenyzőnek állt a 80 %-os rokkant Gyula

2016. március 22. (kedd) Fenyvesi Károly/kemma.hu

A 47 éves Vass Gyula 13 esztendeje csak a kezeit tudja mozgatni. Fest és rali versenyeken indul, arra bíztatja sorstársait, hogy éljenek a nekik adatott lehetőségekkel – írta meg a kemma.hu.
  • A+
  • A-
  • P
  • @>
  • |<

– Mióta éli a kerekesszékesek életét?
– Tizenhárom évvel ezelőtt – nem az én hibámból – egy építkezésen leestem a magasból. Szilánkosra tört három csigolyám. Nyolcvan százalékos rokkant lettem, mellkastól lebénultam. Mindenki lemondott rólam, de én nem adtam fel.


– Mi adott erőt az élethez?
– Édesanyám odaadó gondoskodása mellett a festészet és a ralizás. Úgy kerültem haza a kórházból, hogy csak feküdni tudtam. Gyakran voltak és vannak nagy fájdalmaim. Sokat segít, ha valami nagyon lefoglal, ha van miért kikászálódni az ágyból a kerekesszékbe. Tizenhárom éves voltam, amikor a szomszédos Nyergesújfalu szülötte, Vecsési Sándor Munkácsy-díjas festőművész azzal bíztatott, hogy képeimen a szín és a vágy már megvan, a többi a szorgalmon múlik.
– Mi volt a folytatás?
– Sokat rajzoltam, festettem. Életem egy szakaszában öt éven át nagyon sok alkotótábor résztvevője voltam országszerte. Kiállítások során mutatkozhattam be, néha egyszerre három helyszínen voltak láthatók a képeim. A balesetem után, amikor már tudtam, sokszor festettem éjszakákon át. Jelentősen feledtetni tudta a fájdalmakat. Aztán egyre erősebben visszatért másik nagy gyermekkori szerelmem, a ralizás.
– Egészen más műfaj, mint a festés.
– A balesetem előtt nem sokkal sikerült vennem egy rali Ladát. Mentem vele néhány kilométert, aztán leadtam a nevezésem a nyírádi ralikrossz versenyre. Nem tudtam elindulni. Rám ugyanolyan hatással van egy raliautó vezetése, mint a festés. Ha beülök a vezetőülésbe, beindítom a motort, egy egészen más világban érzem magam.
– Akkor ralizzunk tovább!
– Három éve, sok hitellel és kölcsönnel, sikerült hozzájutnom az Interneten egy 1994-es évjáratú, automata váltós BMW E36-os széria autóhoz. Gál István, Ray Zoltán, Papp Attila, Csongrádi Attila, Porkoláb Gergő, ifj. Szarka Zoltán és a többi segítő közreműködésével teljesen átalakult, 159 Lóerős versenyautó lett belőle. A napokban polikarbonát elemek felhasználásával százhúsz kilót könnyítünk rajta, sokat javulnak a paraméterei. A következő versenyeken talán előrébb tudok végezni, mint az eddigieken.

– Hohó, már élesben is ralizott?!
– Minden papír megvan hozzá. A kiskunlacházi FRT Kupasorozat három versenyén vagyok túl. Novemberben, decemberben és ebben a hónapban is a középmezőnyben végeztem. A januári találkozó idején az ágyat nyomtam, ráadásul a pénz is nehezen jött volna össze az induláshoz. Áprilistól áprilisig tart a sorozat, havonta négy négykilométeres futammal. A mezőnyből egyedül én voltam mozgássérült. A versenytársak többsége észre sem vette. Meghívásom van a HEGYCSI egyesület szlalomverseny sorozatára is, amely az ország több helyszínén zajlik majd.
– Hogyan tudja vezetni az autót?
– Autómentő trélerrel Szarka Zoli szállítja a járgányt a verseny helyszínére. Segítőim, Lohner Ádám és Almási János betesznek az ülésbe, becsatolom a hatpontos biztonsági övet, aztán start. Balkézzel csak kormányzok. Jobb kezem négy ujjával húzom a gázt, a hüvelykujjammal tolom a féket. A célban a fiúk visszatesznek a tolószékbe.

Kiút kilátástalan helyzetből

Vass Gyula elmondta azt is, hogy nagy belső késztetést érezz arra, hogy tapasztalatait széles körben megossza sorstársaival. Ezek a gondolatok csak részben szólnak gyakorlati dolgokról, nagyon hisz abban, hogy a kilátástalannak látszó jelenből a biztató jövőbe vezető út iránya, a cél elérésének sebessége fejben dől el.
Arra bíztat mindenkit – egészségi állapotától függetlenül –, hogy felnőttként idézze fel gyermekkori álmait, aztán tegyen meg tőle telhetően mindent azok megvalósításáért. Ebben sokat segít az őszinte beszélgetések sora, a különböző élethelyzetben élők világának megismerése közös rendezvényeken. A legutóbbi kiskunlacházi versenyre néhány mozgássérült szurkoló utazását is megszervezte Vass Gyula. Ha talál hozzá támogatókat, ezek a kirándulások rendszeresek lehetnek. Szívesen látogatna el például Bátor Táborokba, folytatni szeretné iskolai látogatásait.

Autó-Motor ott van a Facebookon is! Klikkelj ide, és lájkolj minket a legérdekesebb hírekért és a lappal kapcsolatos friss infókért!

Tetszett a cikk? Ossza meg! Facebook Twitter

Ajánlott cikkek

A cikk küldése e-mailben

X
Cikk címe:
Raliversenyzőnek állt a 80 %-os rokkant Gyula

Biztonsági kód
A fenti képen látható ellenőrzőkód:

*-al jelzett mezők kitöltése kötelező!

Cikk megosztása a közösségi portálokon

X

Hozzászólások –

eddig 0 hozzászólás érkezett
HOZZÁSZÓLOK

Hozzászólok a cikkhez

A cikkhez csak bejelentkezett olvasóink szólhatnak hozzá.  Miért kell regisztrálnom? Bejelentkezek | Regisztrálok

Miért kell regisztrálnom?

X
Olvasóink fáradhatatlan aktivitásának köszönhetően az elmúlt évek során a megye meghatározó fórumává váltunk,
ahol cikkeink kapcsán értékes viták, párbeszédek alakultak ki. Ahogy e fórum résztvevőinek száma egyre növekedett,
sajnos a komoly hozzászólások közé egyre gyakrabban keveredtek céltalan, romboló beírások. Ezért éreztük úgy,
hogy eljött az ideje annak, hogy a kommentelés lehetőségét regisztrációhoz kössük, kiszűrve az értelmes fórumozást
zavaró tartalmakat. A regisztrációt ugyanakkor a korábbinál lényegesen egyszerűbbé tettük: elég csak nevet,
fehasználói nevet és emailt megadni. Reméljük olvasóink is úgy gondolják, hogy megéri megtenni ezt az egyszeri és
egyszerű lépést azért, hogy barátságosabb közegben, értelmesebb mederben folytatódhassék a párbeszéd.
(Ha problémája akad a regisztrációval vagy a hozzászólás új módjával, "hozzászólás" tárggyal írjon levelet a info@automotor.hu címre.)

Aktuális: 2016/12-es számunkból

Autó-Motor aktuális címlap
  • Vezettük: Audi RS 7 Sportback, Suzuki Baleno, Porsche 718 Boxster S
  • Összevont teszt: Mazda MX-5 G160 és Mini Cooper S Cabrio
  • Teszt: Opel Astra ST 1.6 Biturbo CDTI és Insignia ST 1.6 CDTI, BMW 318d és 330i xDrive, Volvo XC90 T8, Honda SH300i
  • Tanácsadó: Felnijavítás
  • Használt: ©koda Fabia (1999-2007)
Autómotor Piactér