Korábban stabil részese volt a vb naptárnak, aztán egy hosszabb, 5 éves kihagyás után 2007-ben visszatért a mezőny Portugáliába. 2008-ban egy IRC (Intercontinental Rally Challenge) versenynek adott helyet. 2009-ben aztán visszatért megérdemelt helyére a raliversenyek elitjébe.

A Portugál Rali a vb-ből való kiesését a túl korai időpont tavaszi esős időjárásának köszönhette. A 2001-es esőzések megpecsételték a rali sorsát egy időre. Az eső áztatta utak járhatatlanokká váltak s a csapatok panaszkodtak, hogy lehetetlen versenyezni a rossz körülmények között. Inkább iszapbirkózást lehetett volna rendezni, mintsem raliversenyt. Így 2001-ben Tommi Mäkinen győzelmével véget ért egy korszak és a Portugál Rali elvesztette világbajnoki rali-státuszát. A 2006/2007-es tél azonban többségében száraz volt, s a portugál gyorsasági szakaszok kitűnő állapotban voltak, így nem is okoztak csalódást a versenyen. Azóta nincs különösebb gond az azóta jól időzített időpontban rendezett versennyel, ahogy idén sem várható nagyobb időjárási anomália.

A Mexikó Rali folytatásaként ezen a murvás ralin is változást hozhat az idén bevezetett új murvás rajtolási rend. Most már a verseny előtt rendezett ún. időmérő szakaszon dől el a rajtsorrend. A végeredmény megjósolhatatlan, bár az elmúlt három évben mindig citroenes pilóta nyert. Sebastien Loeb egyszer, s a most Skoda Fabiával versenyző Sebastien Ogier zsinórban kétszer nyert Faróban. „Két múltbeli győzelmemet követően boldog vagyok, hogy visszatérünk Portugáliába. A rali nagyon fekszik nekem és nagyon élvezek ott versenyezni. Azonban az is világos, hogy az S2000-es autónkkal nem lehetünk versenyben a végső győzelemért, de a jövőnkért dolgozhatunk. Az a feladatunk, hogy felkészítsük a teljes csapatot a Polo R WRC debütálására. A ralik mellett intenzív tesztprogramon veszünk részt a Polóval, nemrégiben spanyolországi aszfalton.” – nyilatkozta Ogier.

Sebastien Loeb egyébként azt várja a hétvégétől, hogy nagyon kemény csata fog zajlani az elsőségért a két nagy esélyes csapat, a Citroen és a Ford között. Loeb elmondása szerint ez lesz az első olyan rali, ahol igazán fel lehet mérni a csapatok erősségeit. Mexikóban látható volt, hogy a francia gyártó riválisai nagy lépést tettek előre a teljesítmény tekintetében, pedig addig ott nem jeleskedtek. Amennyiben ezt a formát tartani tudják Portugáliában is, akkor nagyon kemény csata fog zajlani a dobogós helyekért. A Ford nem tétlenkedett, hogy behozza lemaradását a ponttáblákon. Jari-Matti Latvala és Petter Solberg több mint 300 km-t tett meg egy tesztelés során a Fiesta RS WRC-vel. Latvala elmondása szerint a tesztelés során különös figyelmet fordítottak az esti szakaszokra való készülésre, hiszen azok a rali kritikus részei lehetnek. A finn pilóta panaszkodott a porra is, ami este nagyon megnehezítheti a pilóták dolgát. „Az időjáráson sok múlik, de a felszálló por fontos jelentőségű lesz, s az autók közötti három perces különbségek nem lesznek elegendőek ahhoz, hogy kitisztuljon a kép.” – szögezte le Latvala. „Fontos, hogy jól menjünk az időmérő szakaszon, hogy elsőként választhassuk meg a rajtolási pozíciónkat.” – tette hozzá.

A csapatok többsége egyébként már egy héttel a rali előtt megérkezett Portugáliába, hiszen a hétvégén a Portugál Rali szervezői egyfajta „luxus ízelítőt” adtak a rali előtt a WRC Fafe Rally Spint megszervezésével azoknak a portugál szurkolóknak, akik északabbra laknak a rali délebbi helyszínétől. Mintegy 13 WRC (Citroen, Ford és Mini) vett részt ezen az eseményen, ahol egy hat kilométeres szakaszt teljesítettek a résztvevők. A majd 100 ezres nézősereg előtt rendezett eseményt Petter Solberg nyerte meg. A norvég fordos kétszázad másodperccel verte meg a verseny esélyesének számító Loeböt.

A rali

Az idei verseny legnagyobb újítása a három éjszakai szakasz, amivel a rendezők színesítik a ralit. Mivel azonban ezek átlagban 12 km-esek lesznek, így a gyorsasági szakaszok össztávja majd 50 km-rel nőtt a tavalyi évhez képest. Mindeközben a vasárnapi power stage hosszát lerövidítették az élő közvetítés nyújtotta nagyobb látvány érdekében. Idén ismét nem Portóban lesz a rali főhadiszállása, hanem délen, Faróban, Algarve régióban. A rali 22 gyorsasági szakaszból áll majd, s ezek összesen 434,77 kilométert tesznek ki. A nyitó szakaszt idén ismét Lisszabon utcáin rendezik meg, így már csütörtök reggel kezdetét veszi a döngetés.

A világbajnokság állása a Mexikó Rali után:

Pilóták 1. S Loeb 66 pont 2. M Hirvonen 50 pont 3. P Solberg 47 pont 4. M Östberg 28 pont 5. J-M Latvala 26 pont 6. J Novikov 21 pont 7. D Sordo 18 pont 8. O Tanak 14 pont 9. N Al-Attiyah 8 pont 10. F Delecour 8 pont Konstruktőrök 1. Citroën 108 pont 2. Ford WRT 70 pont 3. Ford Stobart 38 pont 4. Mini 26 pont 5. Katar WRT 16 pont 6. Adapta WRT 12 pont 7. Citroen Junior WRT 6 pont

Az Autó-Motor ott van a Facebookon is! Klikkelj ide, és lájkolj minket a legérdekesebb hírekért és a lappal kapcsolatos friss infókért!