Három rekesz sörért

2012. július 10. (kedd) Lővei Gergely

A pályához hasonlóan a boxutcában is igazi küzdelem zajlik a DTM-futamok során.

Mik ezek?

X

A sorban látható gombokkal a webes közösségi hálózatokon - iWiW, Facebook - fejezheted ki egy kattintással tetszésedet vagy oszthatod meg a cikkel kapcsolatos véleményedet ismerőseiddel.

Like gomb "Tetszik" / "Like" gomb. Ezzel a gombbal a Facebookon fejezheted ki tetszésedet a cikkel kapcsolatban - üzenőfaladon egyszerűen csak annyi jelenik meg, hogy kedveled ezt a cikket. Ha most éppen be vagy jelentkezve a Facebookra, akkor azt is látod, hogy ismerőseid közül valakinek tetszett-e már ez az írás. Ha nem vagy bejelentkezve, a gomb megnyomása után ezt egyszerűen megteheted. (Ez a gomb tényleg csak egy szimpla tetszésnyilvánítás - ha a cikkel kapcsolatban egyből véleményt is megosztanál, akkor használd a cikk alatti szürke hátterű sorban található "Facebook" feliratot.)

Megosztás az iWiW-en! gomb "Megosztás az iWiW-en" gomb. Ezzel a gombbal a legnépszerűbb magyar közösségi oldalon, az iWiW-en tudsz tartalmat megosztani. A felugró ablakban beírhatod véleményedet is, és ha épp nem vagy bejelentkezve, egyben azt is megteheted.

Egykor Deutsche Tourenwagen Meisterschaft néven indult, időközben a nagy nemzetköziség jegyében Deutsche Tourenwagen Masters néven futott (megtartva azért a német jelzőt…), újabban meg egyszerűen DTM-ként emlegetik azt a versenysorozatot, amelyben a német prémiumgyártók küzdenek egymással.

A cikk a hirdetés után folytatódik

Vesztes igazából nincs, hiszen a futamok végén a nemzeti összefogás jegyében mindenki örül, hazai márka áll a dobogó legfelső fokán. Félig-meddig akár magyar bajnokságnak is tekinthető a sorozat, hiszen az Audi (Győr), a Mercedes (Kecskemét) és a gumikat szállító Hankook (Rácalmás) is rendelkezik itthoni gyárral – idén nem, de jövőre már „több, mint valószínű”, hogy a Hungaroringre is ellátogat a bajnokság.

Mi bújik meg a lemezek alatt?

Egyelőre azonban a versenysorozat újraindulása van porondon, az idei évre teljesen új autókat kellett készíteniük a gyártóknak, akik közé visszatért a Formula–1-ből kivonuló BMW is. Nem csupán a négyajtós helyett immár kupé karosszéria a változás, a szabályzat elég sok megkötést tartalmaz, az autókban ötven egyforma alkatrész – köztük a karbon és nagyszilárdságú acél kombinációjával készülő túlélőcella és az abroncsok – van, igazából az aerodinamikával lehet játszani. De annak is csak egy részével, mert például a hátsó szárny megint közös alkatrész. A motor 4,0 literes, 90 fokos hengerszögű V8-as, amelynél hengersoronként egy-egy, 28 mm átmérőjű szűkítőt kell használni.

  Futamonként két kötelező kerékcsere – a Hankook három rekesz sörrel ösztönzi a gyors munkát Futamonként két kötelező kerékcsere – a Hankook három rekesz sörrel ösztönzi a gyors munkát

Sokat változtak a Hankook abroncsok is, amelyek az új karosszériáknak megfelelően nagyobbak lettek. Ez egyrészt látványosabb versenyt garantál, hiszen a nagyobb oldalfalmagasság miatt bátrabban vehetik a rázóköveket a pilóták (amit alaposan ki is használtak a hockenheimi szezonnyitón), másrészt a futamonként kötelező két kerékcsere is melósabb lett. A szerelőknek a nehezebb kereket a kerékjáraton belül mélyebbre kell emelniük – már télen izomerősítő tréningekre jártak az emberek. Nem is nagyon kellett a csapatvezetőknek ösztönözni őket, hiszen a saját versenyükre edzettek. A gumiszállító Hankook ugyanis kitalálta a Best Pit Stop díjat, amelyet a leggyorsabb kerékcserét lebonyolító gárda nyer. A díj futamonként három rekesz sör! Az év során legjobb teljesítményt nyújtó csapatnak egy kerti grillpartit fizet a dél-koreai gumigyártó. Hogy mik vannak...

A publikum mindenek felett

Jártam már néhány autóversenyen, így nyugodtan kijelenthetem: a német szervezésű DTM a rajongókért van. Lényegében egy szabad perc nem volt a versenypályán a hétvége során, ha éppen nem valamelyik edzést vagy betétfutamot tartották, akkor veterán versenyautók (külön-külön az Audi, a BMW és a Mercedes legendái) köröztek, a Mercedes például azzal emlékezett meg Nico Rosberg történelmi F–1-es futamgyőzelméről, hogy a fiatal pilótát az 1955-ös győztes Formula–1-es autóval küldte körbe a pályán. Az esetleges szabad öt perceket autós kaszkadőrshow-val töltötték meg.

  Rosberg az 1955-ös Formula–1-es autót mutatta meg a közönségek Rosberg az 1955-ös Formula–1-es autót mutatta meg a közönségek

Elméletileg a paddock részbe külön belépő kellett volna, de ennek meglétét nem ellenőrizték, azaz végig szabad bejárás volt a kamionok közé, amivel éltek is az autogramra vadászók. A versenyzők türelmesen körmölték aláírásaikat, aki netán elszalasztotta volna egyik-másik kedvencét, az több hivatalos autogramosztáson pótolhatta mulasztását. Aki nemcsak kamionokat, hanem autókat is akart nézni, az a VW Scirocco Kupa, a Formula 3 Euroseries és a Porsche Carrera Cup Deutschland versenyautóinak boxait nézhette meg, illetve az Audi, a BMW és a Mercedes is elhozta ide legújabb utcai autóit. Nem is beszélve arról a kisebb flottányi elektromos Smartról, amelyeket a Mercedes versenyautók dekorációjával láttak el.

  Hosszú idő után először van újra három gyártó a bajnokságban Hosszú idő után először van újra három gyártó a bajnokságban

A jó hangulathoz hozzájárult még az is, hogy a hockenheimi verseny hétvégéjén, szombaton volt az első kánikulai nap Németországban az idén, így nem csoda, hogy a remélt 100 000 helyett több mint 120 000 néző látogatott el a DTM szezonnyitóra – ez meghaladta a legutolsó hockenheimi F–1-es futam látogatottságát. Ilyen nagy érdeklődés közben szinte magától értetődő, hogy a pilóták is mindent beleadtak, és a karosszéria előnyeit kihasználva nem féltek az esetleges érintésektől, aminek leginkább a BMW-k látták kárát. A bajor szerelők egyébként, tartva a kémektől, a boxba visszaguruló autók elejét azonnal letakarták – hiába, ha a pályán mindenki lefényképezhette a kérdéses részeket. A szabályzatban előírt boxkiállások attól lettek igazán izgalmasak, hogy a pilóták nem nagyon akartak fékezni a szűk bejáratnál, így sokan félig a kavicságyban fordultak el – úgyis kereket cserélni mentek, nem izgatta őket a futófelületbe ragadó kavics.

  Szoros a küzdelem a pályán és a boxutcában Szoros a küzdelem a pályán és a boxutcában

Közös többszörös, avagy egyengumi

Dél-Koreából hozza a Hankook a Ventus versenyabroncsokat a DTM számára, a gyártás Rácalmásra telepítése a kis darabszámok miatt nem lenne kifizetődő. Futamonként 6-7 garnitúra abroncsot használhat a 24 pilóta, ez a rajtpozíciójuktól függ. A BMW belépése miatt a Hankook személyzete is bővült, már több mint harminc szerelő dolgozik a versenyek ideje alatt a boxban. Egy hétvégére négy kamionnal vonul fel a gumigyár, ezekben a műszaki felszerelések mellett 40 tonna abroncs található.

Az Autó-Motor ott van a Facebookon is! Klikkelj ide, és lájkolj minket a legérdekesebb hírekért és a lappal kapcsolatos friss infókért!

Tetszett a cikk? Ossza meg! iWiW Facebook Twitter

A cikk küldése e-mailben

X
Cikk címe:
Három rekesz sörért

Biztonsági kód
A fenti képen látható ellenőrzőkód:

*-al jelzett mezők kitöltése kötelező!

Cikk megosztása a közösségi portálokon

X

Hozzászólások –

eddig 0 hozzászólás érkezett
HOZZÁSZÓLOK

Hozzászólok a cikkhez

A cikkhez csak bejelentkezett olvasóink szólhatnak hozzá.  Miért kell regisztrálnom? Bejelentkezek | Regisztrálok

Miért kell regisztrálnom?

X
Olvasóink fáradhatatlan aktivitásának köszönhetően az elmúlt évek során a megye meghatározó fórumává váltunk,
ahol cikkeink kapcsán értékes viták, párbeszédek alakultak ki. Ahogy e fórum résztvevőinek száma egyre növekedett,
sajnos a komoly hozzászólások közé egyre gyakrabban keveredtek céltalan, romboló beírások. Ezért éreztük úgy,
hogy eljött az ideje annak, hogy a kommentelés lehetőségét regisztrációhoz kössük, kiszűrve az értelmes fórumozást
zavaró tartalmakat. A regisztrációt ugyanakkor a korábbinál lényegesen egyszerűbbé tettük: elég csak nevet,
fehasználói nevet és emailt megadni. Reméljük olvasóink is úgy gondolják, hogy megéri megtenni ezt az egyszeri és
egyszerű lépést azért, hogy barátságosabb közegben, értelmesebb mederben folytatódhassék a párbeszéd.
(Ha problémája akad a regisztrációval vagy a hozzászólás új módjával, "hozzászólás" tárggyal írjon levelet a info@automotor.hu címre.)

Aktuális: 2014/7-es számunkból

Autó-Motor aktuális címlap
  • Extra: 50 éves a Skoda 1000 MB, Tuning: Skoda S100
  • Teszt: Seat Leon ST 1.4 TSI, Dacia Logan MCV 1.5 dCi, Toyota Auris Sports Tourer HSD, Toyota Corolla 1.6 CVT, Opel Zafira Tourer 1.6 CDTI, BMW X5 xDrive30d, Honda CB500X és Honda VFR1200X
  • Vezettük: Audi S1 és Audi S3 Cabriolet, Porsche 911 Targa 4 és 4S
  • Tanácsadó: Autók tavaszi karbantartása

Aktuális: Auto Bild 2014. április

Autó-Motor aktuális címlap
  • Design Award 2014 – szavazzon, melyik autó tetszik a legjobban Önnek!
  • Nyári abroncsok összehasonlítása 225/50 R17-es méretben
  • Vezettük: Mini Cooper S, Seat Leon Cupra, Mercedes C-osztály, Porsche Macan
  • Kompakt szabadidő-autók összehasonlítása: Hyundai ix35, Mitsubishi ASX, ©koda Yeti, Volkswagen Tiguan
  • 100 000 km: Mini Cooper SD Countryman

Időjárás

Budapest

borult
14 °C
5 °C

Kiemelt témák - Autó-Motor.HU

Kémfotó | Frankfurt 2011 | F1 | Videó | Veterán | Youngtimer | Veterán Autó-Motor | Mikor mi jön?