Három rekesz sörért

2012. július 10. (kedd) Lővei Gergely

A pályához hasonlóan a boxutcában is igazi küzdelem zajlik a DTM-futamok során.

Mik ezek?

X

A sorban látható gombokkal a webes közösségi hálózatokon - Facebook - fejezheted ki egy kattintással tetszésedet vagy oszthatod meg a cikkel kapcsolatos véleményedet ismerőseiddel.

Like gomb "Tetszik" / "Like" gomb. Ezzel a gombbal a Facebookon fejezheted ki tetszésedet a cikkel kapcsolatban - üzenőfaladon egyszerűen csak annyi jelenik meg, hogy kedveled ezt a cikket. Ha most éppen be vagy jelentkezve a Facebookra, akkor azt is látod, hogy ismerőseid közül valakinek tetszett-e már ez az írás. Ha nem vagy bejelentkezve, a gomb megnyomása után ezt egyszerűen megteheted. (Ez a gomb tényleg csak egy szimpla tetszésnyilvánítás - ha a cikkel kapcsolatban egyből véleményt is megosztanál, akkor használd a cikk alatti szürke hátterű sorban található "Facebook" feliratot.)

Egykor Deutsche Tourenwagen Meisterschaft néven indult, időközben a nagy nemzetköziség jegyében Deutsche Tourenwagen Masters néven futott (megtartva azért a német jelzőt…), újabban meg egyszerűen DTM-ként emlegetik azt a versenysorozatot, amelyben a német prémiumgyártók küzdenek egymással.


Vesztes igazából nincs, hiszen a futamok végén a nemzeti összefogás jegyében mindenki örül, hazai márka áll a dobogó legfelső fokán. Félig-meddig akár magyar bajnokságnak is tekinthető a sorozat, hiszen az Audi (Győr), a Mercedes (Kecskemét) és a gumikat szállító Hankook (Rácalmás) is rendelkezik itthoni gyárral – idén nem, de jövőre már „több, mint valószínű”, hogy a Hungaroringre is ellátogat a bajnokság.

Mi bújik meg a lemezek alatt?

Egyelőre azonban a versenysorozat újraindulása van porondon, az idei évre teljesen új autókat kellett készíteniük a gyártóknak, akik közé visszatért a Formula–1-ből kivonuló BMW is. Nem csupán a négyajtós helyett immár kupé karosszéria a változás, a szabályzat elég sok megkötést tartalmaz, az autókban ötven egyforma alkatrész – köztük a karbon és nagyszilárdságú acél kombinációjával készülő túlélőcella és az abroncsok – van, igazából az aerodinamikával lehet játszani. De annak is csak egy részével, mert például a hátsó szárny megint közös alkatrész. A motor 4,0 literes, 90 fokos hengerszögű V8-as, amelynél hengersoronként egy-egy, 28 mm átmérőjű szűkítőt kell használni.

  Futamonként két kötelező kerékcsere – a Hankook három rekesz sörrel ösztönzi a gyors munkát Futamonként két kötelező kerékcsere – a Hankook három rekesz sörrel ösztönzi a gyors munkát

Sokat változtak a Hankook abroncsok is, amelyek az új karosszériáknak megfelelően nagyobbak lettek. Ez egyrészt látványosabb versenyt garantál, hiszen a nagyobb oldalfalmagasság miatt bátrabban vehetik a rázóköveket a pilóták (amit alaposan ki is használtak a hockenheimi szezonnyitón), másrészt a futamonként kötelező két kerékcsere is melósabb lett. A szerelőknek a nehezebb kereket a kerékjáraton belül mélyebbre kell emelniük – már télen izomerősítő tréningekre jártak az emberek. Nem is nagyon kellett a csapatvezetőknek ösztönözni őket, hiszen a saját versenyükre edzettek. A gumiszállító Hankook ugyanis kitalálta a Best Pit Stop díjat, amelyet a leggyorsabb kerékcserét lebonyolító gárda nyer. A díj futamonként három rekesz sör! Az év során legjobb teljesítményt nyújtó csapatnak egy kerti grillpartit fizet a dél-koreai gumigyártó. Hogy mik vannak...

A publikum mindenek felett

Jártam már néhány autóversenyen, így nyugodtan kijelenthetem: a német szervezésű DTM a rajongókért van. Lényegében egy szabad perc nem volt a versenypályán a hétvége során, ha éppen nem valamelyik edzést vagy betétfutamot tartották, akkor veterán versenyautók (külön-külön az Audi, a BMW és a Mercedes legendái) köröztek, a Mercedes például azzal emlékezett meg Nico Rosberg történelmi F–1-es futamgyőzelméről, hogy a fiatal pilótát az 1955-ös győztes Formula–1-es autóval küldte körbe a pályán. Az esetleges szabad öt perceket autós kaszkadőrshow-val töltötték meg.

  Rosberg az 1955-ös Formula–1-es autót mutatta meg a közönségek Rosberg az 1955-ös Formula–1-es autót mutatta meg a közönségek

Elméletileg a paddock részbe külön belépő kellett volna, de ennek meglétét nem ellenőrizték, azaz végig szabad bejárás volt a kamionok közé, amivel éltek is az autogramra vadászók. A versenyzők türelmesen körmölték aláírásaikat, aki netán elszalasztotta volna egyik-másik kedvencét, az több hivatalos autogramosztáson pótolhatta mulasztását. Aki nemcsak kamionokat, hanem autókat is akart nézni, az a VW Scirocco Kupa, a Formula 3 Euroseries és a Porsche Carrera Cup Deutschland versenyautóinak boxait nézhette meg, illetve az Audi, a BMW és a Mercedes is elhozta ide legújabb utcai autóit. Nem is beszélve arról a kisebb flottányi elektromos Smartról, amelyeket a Mercedes versenyautók dekorációjával láttak el.

  Hosszú idő után először van újra három gyártó a bajnokságban Hosszú idő után először van újra három gyártó a bajnokságban

A jó hangulathoz hozzájárult még az is, hogy a hockenheimi verseny hétvégéjén, szombaton volt az első kánikulai nap Németországban az idén, így nem csoda, hogy a remélt 100 000 helyett több mint 120 000 néző látogatott el a DTM szezonnyitóra – ez meghaladta a legutolsó hockenheimi F–1-es futam látogatottságát. Ilyen nagy érdeklődés közben szinte magától értetődő, hogy a pilóták is mindent beleadtak, és a karosszéria előnyeit kihasználva nem féltek az esetleges érintésektől, aminek leginkább a BMW-k látták kárát. A bajor szerelők egyébként, tartva a kémektől, a boxba visszaguruló autók elejét azonnal letakarták – hiába, ha a pályán mindenki lefényképezhette a kérdéses részeket. A szabályzatban előírt boxkiállások attól lettek igazán izgalmasak, hogy a pilóták nem nagyon akartak fékezni a szűk bejáratnál, így sokan félig a kavicságyban fordultak el – úgyis kereket cserélni mentek, nem izgatta őket a futófelületbe ragadó kavics.

  Szoros a küzdelem a pályán és a boxutcában Szoros a küzdelem a pályán és a boxutcában

Közös többszörös, avagy egyengumi

Dél-Koreából hozza a Hankook a Ventus versenyabroncsokat a DTM számára, a gyártás Rácalmásra telepítése a kis darabszámok miatt nem lenne kifizetődő. Futamonként 6-7 garnitúra abroncsot használhat a 24 pilóta, ez a rajtpozíciójuktól függ. A BMW belépése miatt a Hankook személyzete is bővült, már több mint harminc szerelő dolgozik a versenyek ideje alatt a boxban. Egy hétvégére négy kamionnal vonul fel a gumigyár, ezekben a műszaki felszerelések mellett 40 tonna abroncs található.

Az Autó-Motor ott van a Facebookon is! Klikkelj ide, és lájkolj minket a legérdekesebb hírekért és a lappal kapcsolatos friss infókért!

Tetszett a cikk? Ossza meg! Facebook Twitter

A cikk küldése e-mailben

X
Cikk címe:
Három rekesz sörért

Biztonsági kód
A fenti képen látható ellenőrzőkód:

*-al jelzett mezők kitöltése kötelező!

Cikk megosztása a közösségi portálokon

X

Hozzászólások –

eddig 0 hozzászólás érkezett
HOZZÁSZÓLOK

Hozzászólok a cikkhez

A cikkhez csak bejelentkezett olvasóink szólhatnak hozzá.  Miért kell regisztrálnom? Bejelentkezek | Regisztrálok

Miért kell regisztrálnom?

X
Olvasóink fáradhatatlan aktivitásának köszönhetően az elmúlt évek során a megye meghatározó fórumává váltunk,
ahol cikkeink kapcsán értékes viták, párbeszédek alakultak ki. Ahogy e fórum résztvevőinek száma egyre növekedett,
sajnos a komoly hozzászólások közé egyre gyakrabban keveredtek céltalan, romboló beírások. Ezért éreztük úgy,
hogy eljött az ideje annak, hogy a kommentelés lehetőségét regisztrációhoz kössük, kiszűrve az értelmes fórumozást
zavaró tartalmakat. A regisztrációt ugyanakkor a korábbinál lényegesen egyszerűbbé tettük: elég csak nevet,
fehasználói nevet és emailt megadni. Reméljük olvasóink is úgy gondolják, hogy megéri megtenni ezt az egyszeri és
egyszerű lépést azért, hogy barátságosabb közegben, értelmesebb mederben folytatódhassék a párbeszéd.
(Ha problémája akad a regisztrációval vagy a hozzászólás új módjával, "hozzászólás" tárggyal írjon levelet a info@automotor.hu címre.)

Aktuális: 2014/21-es számunkból

Autó-Motor aktuális címlap
  • Teszt: BMW 218i Active Tourer, Nissan X-Trail 1.6 dCi 130 All Mode 4x4, Nissan Qashqai 1.5 dCi
  • Vezettük: ©koda Fabia, Ford Mondeo, Mercedes B-osztály
  • Bemutató: Autótechnika és Automotive Hungary szakkiállítás, Renault Espace, a Milánói Motorkiállítás újdonságai
  • Tanácsadó: téli abroncsok

Időjárás

Budapest

eső
2 °C
1 °C

Kiemelt témák - Autó-Motor.HU

Kémfotó | Frankfurt 2011 | F1 | Videó | Veterán | Youngtimer | Veterán Autó-Motor | Mikor mi jön?