Bár első európai futamként volt aposztrofálva a két héttel ezelőtti Török Nagydíj, mégis mivel a pálya a Boszporusz ázsiai oldalán található, így igazából a hétvégi Spanyol Nagydíj lesz a szezon európai részének nyitóversenye. Ez lesz az a futam, ahol a Forma-1-es csapatok már bevetik a legújabb fejlesztéseiket. Mivel itt a csapatok többsége a főhadiszállása közelében versenyez, így könnyebben tudnak reagálni bármiféle változtatási kényszerre. A Barcelonában rendezett verseny nagyon kedvelt, s a pálya a tesztelések miatt nagyon ismert a Forma-1-es szereplők körében.

A szezon előtti téli tesztek során sok adatot szereztek a csapatok a spanyol pályáról, mégis a május végi magasabb hőmérséklet miatt másként fognak a gumik viselkedni. A barcelonai pálya eléggé „eszi” a gumikat, különösen a harmadik kanyar, mely megviseli az autó bal oldalát. Pénteken így a gumi kopásának és tartósságának a megfigyelésén lesz a hangsúly, hogy ez alapján ki lehessen alakítani a versenystratégiát. Az ésszerűség azt diktálja, hogy óvni kell az abroncsokat az időmérő edzésen, hogy maximalizálni lehessen a vasárnap elérhető eredményt. Érdekes, hogy a csapatok nem vittek el minden fejlesztést Isztambulba, viszont Barcelonában be kívánják ezeket vetni. Nem csoda, hiszen mindenki jól akar szerepelni ezen a hétvégén és az ezt követőn, amikor is szünet nélkül következik a Monacói Nagydíj.

Tavaly Mark Webber nyert Spanyolországban Tavaly Mark Webber nyert Spanyolországban

A barcelonai verseny szokásosan egyhangú volt ez idáig a hosszú gyors kanyarjaival és a kevés előzési lehetőséggel. Idén azonban a DRS és a Pirelli gumik által generált többszöri bokszbeállás miatt sokkal több előzési lehetőség lesz, így várhatóan az idei futam izgalmasabb lesz az eddig itt megszokottaknál. Ez a pálya indikátorként működik a szezon hátralévő részét tekintve. Aerodinamikailag ugyanis nagyon megterhelő a spanyol aszfaltcsík, így aki gyors tud lenni Barcelonában, az bárhol, bármelyik pályán gyors lehet, s akinek gondjai adódnak, annak más pályán is hasonló gondjai lehetnek.

Természetes, hogy a hazai közönség előtt Fernandp Alonso fel szeretne állni a dobogó felső fokára Természetes, hogy a hazai közönség előtt Fernandp Alonso fel szeretne állni a dobogó felső fokára

2010-ben Mark Webber vihette haza a győztesnek járó trófeát a barcelonai pályáról. Idén is esélyes a győzelemre a Red Bull, de inkább Sebastian Vettel révén. A vörös bika autói mellett várhatóan a Ferrari, a McLaren és a Mercedes pilóták rúghatnak majd labdába. A Ferrarinál Fernando Alonso az esélyesebb azután, hogy Törökországban végre dobogós helyezést ért el, s tavaly második lett a Spanyol Nagydíjon. A spanyol pilóta szerint az isztambuli helyezés megerősítette a csapatot belülről, bár szerinte még nem lehetnek elégedettek, hiszen versenyeket kell nyerniük. Ami Felipe Massát illeti, úgy tűnik Massához (és persze a menedzseréhez, Nicolas Todthoz, aki Jean Todt FIA elnök fia) is eljutottak a negatív híresztelések, mely szerint ha a brazil nem szedi össze magát, év végével távozhat a Ferraritól. A pilóta és menedzsere bebiztosította magát, hiszen Luca di Montezemolo, a Ferrari elnöke, bejelentette, hogy Massa még egy évet (2012) biztosan a csapatnál versenyez Fernando Alonso oldalán.

Massa jövőre még biztosan a Ferrarinál versenyez - de azért nem ártana, ha összekapná magát Massa jövőre még biztosan a Ferrarinál versenyez – de azért nem ártana, ha összekapná magát

A csapatok a hét végére visszatérnek a téli tesztelések helyszínére, Barcelonába, amely egyesekben jó, másokban kimondottan rossz emlékeket hagyott. Így a McLaren lesz a legbizarrabb helyzetben, hiszen egy olyan pályán szeretne a csapat az élen végezni, ahol a tél során rosszabbnál rosszabb eredményeket értek el, s amelyet ezért rossz szájízzel hagytak el a tesztek után. Az azóta megerősödött csapat néhány újítással turbózza fel autóit a végső cél érdekében, s talán ezúttal nem kell attól félniük, hogy olyan rossz sajtót kapnak, mint néhány hónappal ezelőtt a téli tesztek lezárásakor.

A verseny és a pálya

Ez a versenypálya igazán próbára teszi az autók aerodinamikáját, hiszen gyors és lassú kanyarkombinációkkal van tele. A hosszú célegyenes után erősen kell fékezni az első kanyarba menet, s ez azon kevés lehetőségek egyike, ahol előzni lehet a pályán. A várhatóan változékony időjárás nagy meglepetéseket eredményezhet.

A 66-körös Spanyol Nagydíj május 22.-én 14 órakor veszi kezdetét. A pálya hossza: 4,655 km, a teljes versenytáv 307,104 km. A körrekordot Kimi Räikkönen tartja 2008-ból, ideje 1 perc 21,670 másodperc.

2010-ben Red Bull-siker született, hiszen Mark Webber nyerte meg a futamot. Ideje 1:35:44.101 volt. A második helyezett Fernando Alonso lett a Ferrarival, míg a bronzérmes helyen Sebastian Vettel (Red Bull) ért célba.