A Monte-Carlo utcáin tartott futam talán a versenynaptár legfontosabbja, így soha nem hiányozhat abból. A nagy szponzorok vezetői mindig itt, ekkor adnak találkozót partnereiknek, így különösen fontos a csapatoknak, hogy jól teljesítsenek, megmutassák befektetőiknek, hogy jó helyre adták pénzüket. Felbolydul ilyenkor a Francia Riviéra, hiszen köszönhetően a Forma-1-es futamnak és az előtte rendezett Cannes-i Filmfesztiválnak, mindent elözönlenek a filmrajongók, celebvadászok és a Forma-1-es szurkolók.

Aki eddig megkérdőjelezte azt, hogy mennyire izgalmasak is a Forma-1 versenyek, annak most bizonyára tátva marad a szája. Idén öt különböző pályán öt különböző pilóta nyert, s nem csak élvonalbeli pilóta. Ehhez nincs mit hozzátenni. A Pirelli gumik, a KERS és a DRS segítségével láthatóan bármi lehetséges, váratlan győztesek születhetnek. Monacóban történelmet írhatunk, hiszen a hatodik győztest is ünnepelhetjük a 2012-es szezonban.

Mindenki számára világos, hogy a siker kulcsa a megfelelő abroncsstratégia. A Ferrari technikai igazgatója, Pat Fry szerint a Pirelli abroncsok nagyon érzékenyen reagálnak a pálya és a levegő hőmérsékletére s ennek köszönhetőek a váratlan eredmények. A Pirelli hathatós hozzájárulásával különböző stratégiák mentén versenyezhetnek a csapatok. Monacóba a lágy és szuperlágy abroncsokat viszi az olasz cég, amelyek pont az olyan típusú pályákra jók, mint a monacói utcai pálya. Paul Hembery, a Pirelli motorsport igazgatója, szerint Bahreinben a Lotus jól gyorsított ki a lassú kanyarokból, így várhatóan a Lotus jól fog szerepelni ezen az ikonikus pályán is. Arról nem is beszélve, hogy a Williams milyen nagy lépést tett előre a mugellói teszteket követően. Bár a barcelonai bokszutcai tűz elvette a figyelmet a győzelemről, azt már senki nem veheti el Pastor Maldonadótól és a Williams csapattól.

Ami pedig a tavalyi futamot illeti, az elég kaotikusra sikeredett. Már a szombati időmérő edzés sem zajlott le baleset nélkül. A mexikói Sergio Perez nagyot karambolozott és lábsérülése miatt nem állt rajthoz a versenyen. Vasárnap is egy balesetekkel tarkított, bámulatos versenyt láthattunk. A verseny megszakítása előtt az év egyik legjobb versenye folyt a Hercegségben, amelyben Vettel, Button és Alonso játszotta a főszerepet. A futam legizgalmasabb része e trió versengése volt az első helyért, no meg az utolsó kilenc kör. Az élen autózó Sebastian Vettel erősen elhasznált gumikkal próbált az élen maradni az utána szoros emberkövetésben haladó Fernando Alonso és Jenson Button előtt. Mikor már mindenki azon tanakodott, hogy ez a vonat meddig tud így haladni, akkor baleset történt, ami miatt megszakították a versenyt. A balesetet Pastor Maldonado okozta, aki próbálta megelőzni Adrian Sutilt. A szünetben mindenki dolgozhatott az autókon, s persze kereket is cserélhetett, így várható volt, hogy drasztikusan nem változik meg a végleges sorrend. Így is lett. A biztonsági autó mögül rajtoló első három pilóta ugyanabban a sorrendben futott be a célba.

A verseny és a pálya

A szűk és kacskaringós utcák miatt elég kicsi Monacóban az átlagsebesség, mégis a versenyautók helyenként 290 km/órás sebességet is el tudnak érni. Emellett itt nincsenek kavicságyak és a szűk pálya miatt nincs nagyon hely a hibázásra. Aki hibázik, az nagy árat fizethet, akár azt hogy kiesik a versenyből. A motorerő ezúttal nem játszik különösebben nagy szerepet, de fontos lesz, hogy az autónak jó legyen a húzása a kanyarokból kijövet és ami még fontosabb, az autó jól vezethető legyen. Technikai szempontból fontos, hogy a versenyautóknak nagy legyen a tapadása. A pálya finom tavaszi autóbeállítást igényel. A Grand-Hotel kanyar a verseny leglassabbja, amelyet nagyjából 40 km/órás sebességgel vesznek be a pilóták. A pálya leggyorsabb része a híres alagút, ahol a sebesség akár a 300 km/órát is elérheti. A 78-körös Monacói Nagydíj május 27.-én 14 órakor veszi kezdetét. A pálya hossza: 3,340 km, a teljes versenytáv 260,520 km. Pénteken nem lesz hangos a kikötő a Forma-1-es motorok zajától, mivel itt mindig csütörtökön tartják az edzést a csapatok.

2011-ben Sebastian Vettel (Red Bull) nyerte meg a futamot. Ideje 2:09:38.373 volt. A második helyen Fernando Alonso (Ferrari) ért célba, míg a bronzérmes hely a McLarennel versenyző Jenson Buttoné lett. A körrekordot még mindig Michael Schumacher (Ferrari) tartja 1”14.439-es időeredménnyel 2004-ből.

Az Autó-Motor ott van a Facebookon is! Klikkelj ide, és lájkolj minket a legérdekesebb hírekért és a lappal kapcsolatos friss infókért!