F1: minőség a legfelsőbb szinteken

2012. szeptember 11. (kedd) Szabó Bence

A Belga Nagydíjon, az ide Formula-1-es világbajnokság utolsó előtti európai futamán néhány háttérinformációval is gazdagabbak lettünk.

Mik ezek?

X

A sorban látható gombokkal a webes közösségi hálózatokon - Facebook - fejezheted ki egy kattintással tetszésedet vagy oszthatod meg a cikkel kapcsolatos véleményedet ismerőseiddel.

Like gomb "Tetszik" / "Like" gomb. Ezzel a gombbal a Facebookon fejezheted ki tetszésedet a cikkel kapcsolatban - üzenőfaladon egyszerűen csak annyi jelenik meg, hogy kedveled ezt a cikket. Ha most éppen be vagy jelentkezve a Facebookra, akkor azt is látod, hogy ismerőseid közül valakinek tetszett-e már ez az írás. Ha nem vagy bejelentkezve, a gomb megnyomása után ezt egyszerűen megteheted. (Ez a gomb tényleg csak egy szimpla tetszésnyilvánítás - ha a cikkel kapcsolatban egyből véleményt is megosztanál, akkor használd a cikk alatti szürke hátterű sorban található "Facebook" feliratot.)

Cara Tredget, a Shell Ferrariért felelős technológiai menedzsere ismertette, a versenyüzemanyaggal és a motorolajjal kapcsolatos tudnivalókat, valamit az úgynevezett Track Lab (pályalaboratótium) szerepét. Tredget felvezetésként elmondta, hogy a Shell nemcsak üzemanyagot és kenőolajat fejleszt a Ferrarinak, hanem teljes körű analitikai hátteret is biztosít számára valamennyi versenyen. A Shell megközelítőleg 21 000 órában fejleszt a Ferrarival a technológiai partnerség keretében, s minden, a Ferrarikba kerülő üzemanyag és olaj mögött több mint 50 Shell-kutató munkája van szerte a világon.


A Shell V-Power versenyüzemanyag 200 különböző komponenst tartalmaz, amelyek feladata a megfelelő hatékonyság és védelem biztosítása maximális erő és vezethetőség mellett. Egy gázkromatográfiás berendezés azonosítja be az üzemanyag komponenseit, ami annyira érzékeny szerkezet, hogy például a Loch Ness tóban egy csészényi cukornak megfelelő mennyiségű szennyeződést is képes kimutatni.

 

Elhanyagolhatatlanul fontos szerep hárul a Shell Helix motorolajokra is. Ezeknek öt fő feladatuk van: kenés, tisztítás, hőelnyelés, a súrlódás okozta veszteség minimalizálása és a motor elhasználódásának megakadályozása. Mindezeket versenyenként három Shell mérnök teszteli a Track Lab-ben. Egy hétvégén több mint 40 olajmintát és 30 üzemanyag-mintát elemeznek. A versenyautókban használt Shell fékfolyadéknak is rendkívül tisztának kell lennie. Szinte döbbenetes, de egy emberi hajszálhoz képest 20-szor finomabbra kell szűrni.

Track Laboratory

A fent említett elemzéseket mind ebben a helységben végzik a világbajnokság összes versenye alatt. A Track Lab-ot már szerdán elkezdik kiépíteni, amit a kamionok megérkeztek. A nap folyamán berendezik a laboratóriumot és tesztelik a műszereket. Csütörtökön már üzemanyag-mintát vesznek a Carlotta-ból (ez az a műszer, amellyel üzemanyagot lehet az autókba pumpálni és kiszivattyúzni a garázsban) és az üzemanyag-tartályokból, hogy továbbra is biztosítsák a kifogástalan minőséget. Az olajat elemző szakember az autó motorjából és sebességváltójából vesz mintákat.

 

Az első két szabadedzés alatt ismét mintát vesznek az autókból, hogy ellenőrizzék, minden rendeltetésszerűen működik-e. Minden egyes futam után megvizsgálják az olajat és megmérik az elhasználódott fémrészecskéket, így a Ferrari pontosan megtudhatja, milyen a motor állapota. Ez azért ilyen fontos, mert a FIA befagyasztotta a motorfejlesztéseket, ráadásul az élettartamukat a duplájára kellett növelni. Szombat délelőtt üzemanyagokat és kenőolajakat tesztelnek, majd újfent mintát vesznek az időmérő edzés előtt. Az olaj-analízis eredményeinek, illetve az autók állapotának ismeretében a csapat pontos képet kap arról, hogy mennyire lehet a motorokat megdolgoztatni a kvalifikáción és a versenyen.

 

Vasárnap az autók már a Parc Fermében vannak. Ugyan a beállításokon már nem módosíthatnak, de a Shell még vehet belőlük üzemanyag-, illetve kenőanyag-mintákat. Ha a FIA úgy dönt, hogy mintát vesz egy Ferrari autóból a verseny végén, a Shell is ugyanezt teszi, hogy biztosítsa a következetes eredményeket. Amint a verseny után az autó megérkezik a Parc Fermébe, az olajat visszaküldik a Shell laboratóriumba teljes körű elemzésre, az eredményeket, pedig néhány napon belül megosztják a Ferrarival is.

 

Nagy felbontású képeket az Autó-Motor Facebook oldalán találnak, a Galériában.

Az Autó-Motor ott van a Facebookon is! Klikkelj ide, és lájkolj minket a legérdekesebb hírekért és a lappal kapcsolatos friss infókért!
Tetszett a cikk? Ossza meg! Facebook Twitter

A cikk küldése e-mailben

X
Cikk címe:
F1: minőség a legfelsőbb szinteken

Biztonsági kód
A fenti képen látható ellenőrzőkód:

*-al jelzett mezők kitöltése kötelező!

Cikk megosztása a közösségi portálokon

X

Hozzászólások –

eddig 0 hozzászólás érkezett
HOZZÁSZÓLOK

Hozzászólok a cikkhez

A cikkhez csak bejelentkezett olvasóink szólhatnak hozzá.  Miért kell regisztrálnom? Bejelentkezek | Regisztrálok

Miért kell regisztrálnom?

X
Olvasóink fáradhatatlan aktivitásának köszönhetően az elmúlt évek során a megye meghatározó fórumává váltunk,
ahol cikkeink kapcsán értékes viták, párbeszédek alakultak ki. Ahogy e fórum résztvevőinek száma egyre növekedett,
sajnos a komoly hozzászólások közé egyre gyakrabban keveredtek céltalan, romboló beírások. Ezért éreztük úgy,
hogy eljött az ideje annak, hogy a kommentelés lehetőségét regisztrációhoz kössük, kiszűrve az értelmes fórumozást
zavaró tartalmakat. A regisztrációt ugyanakkor a korábbinál lényegesen egyszerűbbé tettük: elég csak nevet,
fehasználói nevet és emailt megadni. Reméljük olvasóink is úgy gondolják, hogy megéri megtenni ezt az egyszeri és
egyszerű lépést azért, hogy barátságosabb közegben, értelmesebb mederben folytatódhassék a párbeszéd.
(Ha problémája akad a regisztrációval vagy a hozzászólás új módjával, "hozzászólás" tárggyal írjon levelet a info@automotor.hu címre.)

Aktuális: 2014/19-es számunkból

Autó-Motor aktuális címlap
  • Vezettük: Peugeot 508, Lexus NX 300h, Volkswagen Touareg
  • Teszt: Jaguar XF 2.2D
  • HASZONJÁRMŰ-MELLÉKLET: Volkswagen Amarok-túra: Montenegro–Albánia, Teszt: Peugeot Boxer, Ford Transit Jumbo, Renault Master, Mercedes-Benz V 250 BlueTec, Landini 7-215
  • Tuning: Brabus Mercedes-Benz Sprinter

Időjárás

Budapest

borult
12 °C
2 °C

Kiemelt témák - Autó-Motor.HU

Kémfotó | Frankfurt 2011 | F1 | Videó | Veterán | Youngtimer | Veterán Autó-Motor | Mikor mi jön?