F1: minőség a legfelsőbb szinteken

2012. szeptember 11. (kedd) Szabó Bence

A Belga Nagydíjon, az ide Formula-1-es világbajnokság utolsó előtti európai futamán néhány háttérinformációval is gazdagabbak lettünk.

Mik ezek?

X

A sorban látható gombokkal a webes közösségi hálózatokon - iWiW, Facebook - fejezheted ki egy kattintással tetszésedet vagy oszthatod meg a cikkel kapcsolatos véleményedet ismerőseiddel.

Like gomb "Tetszik" / "Like" gomb. Ezzel a gombbal a Facebookon fejezheted ki tetszésedet a cikkel kapcsolatban - üzenőfaladon egyszerűen csak annyi jelenik meg, hogy kedveled ezt a cikket. Ha most éppen be vagy jelentkezve a Facebookra, akkor azt is látod, hogy ismerőseid közül valakinek tetszett-e már ez az írás. Ha nem vagy bejelentkezve, a gomb megnyomása után ezt egyszerűen megteheted. (Ez a gomb tényleg csak egy szimpla tetszésnyilvánítás - ha a cikkel kapcsolatban egyből véleményt is megosztanál, akkor használd a cikk alatti szürke hátterű sorban található "Facebook" feliratot.)

Megosztás az iWiW-en! gomb "Megosztás az iWiW-en" gomb. Ezzel a gombbal a legnépszerűbb magyar közösségi oldalon, az iWiW-en tudsz tartalmat megosztani. A felugró ablakban beírhatod véleményedet is, és ha épp nem vagy bejelentkezve, egyben azt is megteheted.

Cara Tredget, a Shell Ferrariért felelős technológiai menedzsere ismertette, a versenyüzemanyaggal és a motorolajjal kapcsolatos tudnivalókat, valamit az úgynevezett Track Lab (pályalaboratótium) szerepét. Tredget felvezetésként elmondta, hogy a Shell nemcsak üzemanyagot és kenőolajat fejleszt a Ferrarinak, hanem teljes körű analitikai hátteret is biztosít számára valamennyi versenyen. A Shell megközelítőleg 21 000 órában fejleszt a Ferrarival a technológiai partnerség keretében, s minden, a Ferrarikba kerülő üzemanyag és olaj mögött több mint 50 Shell-kutató munkája van szerte a világon.

A cikk a hirdetés után folytatódik

A Shell V-Power versenyüzemanyag 200 különböző komponenst tartalmaz, amelyek feladata a megfelelő hatékonyság és védelem biztosítása maximális erő és vezethetőség mellett. Egy gázkromatográfiás berendezés azonosítja be az üzemanyag komponenseit, ami annyira érzékeny szerkezet, hogy például a Loch Ness tóban egy csészényi cukornak megfelelő mennyiségű szennyeződést is képes kimutatni.

 

Elhanyagolhatatlanul fontos szerep hárul a Shell Helix motorolajokra is. Ezeknek öt fő feladatuk van: kenés, tisztítás, hőelnyelés, a súrlódás okozta veszteség minimalizálása és a motor elhasználódásának megakadályozása. Mindezeket versenyenként három Shell mérnök teszteli a Track Lab-ben. Egy hétvégén több mint 40 olajmintát és 30 üzemanyag-mintát elemeznek. A versenyautókban használt Shell fékfolyadéknak is rendkívül tisztának kell lennie. Szinte döbbenetes, de egy emberi hajszálhoz képest 20-szor finomabbra kell szűrni.

Track Laboratory

A fent említett elemzéseket mind ebben a helységben végzik a világbajnokság összes versenye alatt. A Track Lab-ot már szerdán elkezdik kiépíteni, amit a kamionok megérkeztek. A nap folyamán berendezik a laboratóriumot és tesztelik a műszereket. Csütörtökön már üzemanyag-mintát vesznek a Carlotta-ból (ez az a műszer, amellyel üzemanyagot lehet az autókba pumpálni és kiszivattyúzni a garázsban) és az üzemanyag-tartályokból, hogy továbbra is biztosítsák a kifogástalan minőséget. Az olajat elemző szakember az autó motorjából és sebességváltójából vesz mintákat.

 

Az első két szabadedzés alatt ismét mintát vesznek az autókból, hogy ellenőrizzék, minden rendeltetésszerűen működik-e. Minden egyes futam után megvizsgálják az olajat és megmérik az elhasználódott fémrészecskéket, így a Ferrari pontosan megtudhatja, milyen a motor állapota. Ez azért ilyen fontos, mert a FIA befagyasztotta a motorfejlesztéseket, ráadásul az élettartamukat a duplájára kellett növelni. Szombat délelőtt üzemanyagokat és kenőolajakat tesztelnek, majd újfent mintát vesznek az időmérő edzés előtt. Az olaj-analízis eredményeinek, illetve az autók állapotának ismeretében a csapat pontos képet kap arról, hogy mennyire lehet a motorokat megdolgoztatni a kvalifikáción és a versenyen.

 

Vasárnap az autók már a Parc Fermében vannak. Ugyan a beállításokon már nem módosíthatnak, de a Shell még vehet belőlük üzemanyag-, illetve kenőanyag-mintákat. Ha a FIA úgy dönt, hogy mintát vesz egy Ferrari autóból a verseny végén, a Shell is ugyanezt teszi, hogy biztosítsa a következetes eredményeket. Amint a verseny után az autó megérkezik a Parc Fermébe, az olajat visszaküldik a Shell laboratóriumba teljes körű elemzésre, az eredményeket, pedig néhány napon belül megosztják a Ferrarival is.

 

Nagy felbontású képeket az Autó-Motor Facebook oldalán találnak, a Galériában.

Az Autó-Motor ott van a Facebookon is! Klikkelj ide, és lájkolj minket a legérdekesebb hírekért és a lappal kapcsolatos friss infókért!
Tetszett a cikk? Ossza meg! iWiW Facebook Twitter

A cikk küldése e-mailben

X
Cikk címe:
F1: minőség a legfelsőbb szinteken

Biztonsági kód
A fenti képen látható ellenőrzőkód:

*-al jelzett mezők kitöltése kötelező!

Cikk megosztása a közösségi portálokon

X

Hozzászólások –

eddig 0 hozzászólás érkezett
HOZZÁSZÓLOK

Hozzászólok a cikkhez

A cikkhez csak bejelentkezett olvasóink szólhatnak hozzá.  Miért kell regisztrálnom? Bejelentkezek | Regisztrálok

Miért kell regisztrálnom?

X
Olvasóink fáradhatatlan aktivitásának köszönhetően az elmúlt évek során a megye meghatározó fórumává váltunk,
ahol cikkeink kapcsán értékes viták, párbeszédek alakultak ki. Ahogy e fórum résztvevőinek száma egyre növekedett,
sajnos a komoly hozzászólások közé egyre gyakrabban keveredtek céltalan, romboló beírások. Ezért éreztük úgy,
hogy eljött az ideje annak, hogy a kommentelés lehetőségét regisztrációhoz kössük, kiszűrve az értelmes fórumozást
zavaró tartalmakat. A regisztrációt ugyanakkor a korábbinál lényegesen egyszerűbbé tettük: elég csak nevet,
fehasználói nevet és emailt megadni. Reméljük olvasóink is úgy gondolják, hogy megéri megtenni ezt az egyszeri és
egyszerű lépést azért, hogy barátságosabb közegben, értelmesebb mederben folytatódhassék a párbeszéd.
(Ha problémája akad a regisztrációval vagy a hozzászólás új módjával, "hozzászólás" tárggyal írjon levelet a info@automotor.hu címre.)

Aktuális: 2014/7-es számunkból

Autó-Motor aktuális címlap
  • Extra: 50 éves a Skoda 1000 MB, Tuning: Skoda S100
  • Teszt: Seat Leon ST 1.4 TSI, Dacia Logan MCV 1.5 dCi, Toyota Auris Sports Tourer HSD, Toyota Corolla 1.6 CVT, Opel Zafira Tourer 1.6 CDTI, BMW X5 xDrive30d, Honda CB500X és Honda VFR1200X
  • Vezettük: Audi S1 és Audi S3 Cabriolet, Porsche 911 Targa 4 és 4S
  • Tanácsadó: Autók tavaszi karbantartása

Aktuális: Auto Bild 2014. április

Autó-Motor aktuális címlap
  • Design Award 2014 – szavazzon, melyik autó tetszik a legjobban Önnek!
  • Nyári abroncsok összehasonlítása 225/50 R17-es méretben
  • Vezettük: Mini Cooper S, Seat Leon Cupra, Mercedes C-osztály, Porsche Macan
  • Kompakt szabadidő-autók összehasonlítása: Hyundai ix35, Mitsubishi ASX, ©koda Yeti, Volkswagen Tiguan
  • 100 000 km: Mini Cooper SD Countryman

Időjárás

Budapest

zápor
17 °C
7 °C

Kiemelt témák - Autó-Motor.HU

Kémfotó | Frankfurt 2011 | F1 | Videó | Veterán | Youngtimer | Veterán Autó-Motor | Mikor mi jön?