Az Egyesült Arab Emírségek pályája jelzi idén is a Forma-1-es szezon végét. Szeretnek ide látogatni a csapatok, hiszen itt már a téli szünet, a pihenés és a közelgő ünnepek lebegnek a csapattagok szemei előtt. Régen indultak el a csapatok otthonról, a főhadiszállásukról, hogy megvívják harcukat a 2016-os idényben. 2015-ben az Abu-Dzabi Nagydíjat megelőzően eldőlt a világbajnoki címek sorsa, így a szezon csendes lezárásaként futott a verseny. Nico Rosberg jó formája nem tűnt el a szezonzáróra sem, de ez akkor már nem sokat nyomott a latban a világbajnoki helyezését illetően. Lewis Hamilton a versenyen elért második helyezése ellenére is begyűjtötte harmadik világbajnoki címét, s Kimi Raikkönen bizonyult a jobb ferrarisnak a dobogó harmadik fokán.

A 2015-ös versenyszezon vége mindazonáltal nagy fontossággal bírt Nico Rosberg számára. Sorra nyerte a futamokat (Mexikó, Brazília és Abu-Dzabi), s ezzel bebizonyította a német pilóta magának és csapatának, hogy le tudja győzni Hamiltont. Ez adhatta meg neki azt a lökést is, amely ahhoz kellett, hogy a 2016-os szezon nyitó futamain is a dobogó tetejére állhasson. Bár később lehetőséget adott Max Verstappennek, Lewis Hamiltonnak és Daniel Ricciardónak is a győzelemre, de az egyéni ponttábla élén az ő neve szerepel az utolsó futam előtt. Amennyiben Rosberg dobogós helyezést ér el az arab-öbölbeli pályán vasárnap, övé az idei világbajnoki korona. Ha nem tud élni a lehetőséggel, akkor Lewis Hamilton megszerzi negyedik világbajnoki címét.
amber2
„A legjobb szezonok azok, ahol az utolsó futamon dől el az egyéni világbajnoki cím sorsa, s nekünk ezt ismét sikerült összehoznunk.” – szögezte le a Mercedes technikai igazgatója, Paddy Lowe. „Mindketten megérdemlik, hogy világbajnokok legyenek, hát lássuk mi történik.” – tette hozzá a szakember, akiről ismételten az a hír kapott szárnyra, hogy a Ferrarinál folytatja, s James Allison vagy mellé, vagy a helyére kerülne a Mercedeshez. Hamilton mellett szól, hogy autójának sorozatos technikai meghibásodásain felülemelkedve az év végére összeszedte magát. Lowe szerint fókuszált, fegyelmezett és nagyszerűen vezet. Rosberggel együtt mindketten jó formában vannak, jókedvűek, profik és jó humorral kezelik ezt a feszült helyzetet.

Az Abu-Dzabi futam ismét rendhagyó lesz, hiszen napnyugtakor kezdődik és sötétben folytatódik, ami a hőmérséklet szempontjából pont a fordítottja a megszokottnak. Ráadásul a szabadedzések időben korábban, sokkal forróbb időjárási körülmények között zajlanak majd, mint maga a futam, így az ekkor nyert adatokat nem tudják teljes mértékben használni a verseny során. A mérnökök a fékek teljesítményére és az autók kanyarból való gyorsítására helyezik majd a hangsúlyt.

Kedvelt futamok veszélyben

Húsz évvel ezelőtt még sorban álltak az országok, hogy Forma-1-es versenyeket rendezhessenek, s e célból nagy költségvetésű high-tech pályákat építettek. Az idei versenyévad végén robbant a hír, hogy Malajzia, az egyike az akkor újonnan épített pályákkal rendelkező ázsiai országoknak, amely Forma-1-es futamot rendezett, nem hosszabbítja meg két év múlva lejáró szerződését. Ezt a nagy költségekkel, az alacsony és visszaeső nézőszámokkal magyarázták és persze azzal, hogy a szintén az ezen a pályán megrendezésre kerülő MotoGP verseny sokkal kedveltebb a Forma-1-nél.

Ami azonban még ennél is sokkolóbb, az az, hogy nem Malajzia az egyetlen, amely kieshet. A szingapúri futam rendezői szintén azt tervezik, hogy nem hosszabbítják meg lejáró szerződésüket. Ez azért fájó lehet a Forma-1 rajongói számára, hiszen ez ma az egyetlen teljesen éjszakai futam, annak minden látványosságával együtt. Emellett a kanadai, a brit, a német, az olasz és a brazil futam sorsa is kétséges. Igaz ez utóbbiaknál inkább a pénzügyi nehézségek játszanak közre, mintsem a Forma-1 iránti érdektelenség.

A verseny és a pálya

A Yas Marina pálya már nem új a mezőny számára. A pályát az előző években finom homokréteg takarta, ami szemcsésedéshez vezetett, s az új beton puha és sötét volt. Elég nehéz a pálya a pilóták szemszögéből, hiszen 21 kanyar található rajta, amelyből különösen a hosszú egyenes és az utána következő nyolcas kanyar tűnik ki. A verseny nappali fénynél kezdődik és sötétben fejeződik be, s ez hatással van a beton hőmérsékletére, amely legalább 7-8 fokot eshet napnyugta után. Ezáltal a gumik viselkedése is megváltozik, így a lágy abroncsokon később, napnyugta után, hosszabb ideig lehet a pályán kint maradni, mint korábban, mikor még teljes erejével sütött a nap. A Pirelli a lágy, a szuperlágy és az ultralágy abroncsokat viszi idén a futamra. A pálya különlegessége, hogy bárhol is ül a néző, nagyjából a pálya 30 %-át látja. A főlelátók mindegyike fedett. A mezőny számára érdekesség, hogy a bokszutca kijárata egy alagút.
amber3
Az 55-körös Abu-Dhabi Nagydíj november 27.-én helyi idő szerint 17 órakor (nálunk 14 órakor) veszi kezdetét a Yas Marina pályán. A pálya hossza: 5,554 km, a teljes versenytáv 305,355 km. A pályarekordot Sebastian Vettel tartja (2009-ből), ideje 1 perc 40,279 másodperc. 2015-ben Nico Rosberg (Mercedes) állhatott a dobogó tetejére, ideje 1:38:30.175 volt. A második helyen Lewis Hamilton (Mercedes) ért célba, míg a bronzérmes helyezés a Ferrarival versenyző Kimi Raikkönené lett.

Autó-Motor ott van a Facebookon is! Klikkelj ide, és lájkolj minket a legérdekesebb hírekért és a lappal kapcsolatos friss infókért!