Személyre szabható menetprogramokat is felvonultat a LiveWire, az érintőképernyő csak álló helyzetben vezérelhető. Fotó: Balogh Bence

Azért nem túlzás a sokkoló kifejezés a LiveWire érkezésére, mert a Harley-Davidson egy olyan márka, amely a létező összes formában a közönség tudtára adja, hogy ragaszkodnak a múlthoz. Sok rajongónál az is kiverte a biztosítékot, amikor nemrégiben vízhűtéses hengerfejre váltottak bizonyos modelleknél, akkor mit szóljanak egy elektromos géphez?
Szóval korszakváltás van a Harley-nál, ami a LiveWire külsején is látszik, a jellegzetes szíjhajtást leszámítva simán le is tagadhatná, hogy Wisconsinból érkezik. Feltűnőségéhez ugyanakkor kétség sem férhet, a belvárosi kávézók teraszáról túlzás nélkül tátott szájjal bámulták, s volt olyan, hogy gyerekek ujjal mutogattak utána. A vaskos, egy tömbből faragott alkotásnak beillő modell a többi Harleyhoz hasonlóan igencsak részletgazdag, csakhogy a tanknak tűnő burkolat alatt a Samsungtól érkező, 15,5 kWh-s akkucsomag lapul, amely a Rakéta porszívóra emlékeztető 105 lovas villanymotort látja el energiával.

A tanknyílás helyén találjuk a töltőcsatlakozót

Ahogyan felültem a gépre, az első benyomásom az volt, hogy aktív az üléshelyzet, leginkább naked bike-okéhoz tudnám hasonlítani. Aztán megnyomjuk az indítógombot és máris üzemkész a gép, a potméterrel finoman adagolható az erő, ami azért fontos, mert a 105 lóerős villanymotorral olyat tud ugrani a 250 kg-os test, hogy bent marad a levegőnk. Nyomatékrugalmasság terén a hasonló teljesítményű, 800 cm3-es motorokat megeszi reggelire, és az alacsony súlypont miatt még azt sem lehet mondani, hogy esetlenül mozogna. Épp ellenkezőleg, úgy fordul, mint egyetlen más Harley sem, és ezekkel a Showa teleszkópokkal és a Brembo fékekkel még kanyarvadászatra is alkalmas. Nyilván össze sem lehet hasonlítani egy V2-es Harley-val a hangélményt, de egészen érdekes, ahogyan a villanymotor surrog, vagy hogy lámpánál állva nem sülünk meg a hőtermeléstől. A LiveWire nagy poénja viszont egyértelműen az alapjárati pulzálás. Amikor megállunk, időnként megmozdul az egész motor. Feltételezem azért, hogy ne egy rideg elektromos motort érezzünk magunk alatt, hanem egy élő, igazi Harleyt – ilyet is csak az amerikaiak tudnak kitalálni!

Az ülés alá szuszakolták be a töltőkábelt

A nagy kérdés persze a hatótáv: a próbakör elején 198 kilométert mutatott a gép, ami városban könnyen kivitelezhető, ám ha kimegyünk országútra, kb. 150 kilométerre csökken a megtehető táv. A nagy kérdés pedig az, hogy aki hajlandó nettó 27 860 eurót, vagyis bő tízmillió Ft-ot (mondjuk egy Electra Glide árát) kifizetni egy motorért, az megbocsátja-e, hogy Budapestről indulva egy egész napos Balaton felvidéki túrán előre meg kell tervezni a töltéseket. A motorozás végtelen szabadságérzetét ekkora hatótávolsággal nem tudja megadni a Live-Wire, de mint konstrukció, egészen zseniális!

Harley-Davidson LiveWire
Motor: állandó mágneses villanymotor
Max. teljesítmény: 78 kW (105 LE)
Max. forgatónyomaték: 116 Nm
Tengelytáv: 1490 mm
Ülésmagasság: 780 mm
Fék elöl/hátul: 2×320/265 mm tárcsa
Gumi elöl/hátul: 120/70 R17/180/55 R17
Tömeg: 251 kg
Alapár: 27 860 euró+áfa