Ha van gyártó, amelyik nagy utat tett meg az elmúlt két évtizedben, az az osztrák KTM. Az egykoron off-road fetisiszták rétegmárkájaként számon tartott cég szépen lassan betört az utcai motorok piacára is, s a kezdeti tapogatózás után ma ott tartunk, hogy kis lökettérfogatú sportmotortól kezdve az elektromos endurón át a szupererős csupasz motorig szinte mindent kínál a KTM. Utóbbi kategóriába tartozik a menetpróbán vallatóra fogott 1290 Super Duke R.

A műszeregység a VDO-tól érkezik A műszeregység a VDO-tól érkezik

Mit kell tudni a koncepcióról és a technikai alapokról?
A Super Duke R tulajdonképpen egy magas kormányos, idomjaitól megfosztott sportmotor, amely sokat megmutat magából – a vázat és a blokkot kár is lett volna műanyagokkal eltakarni. A váz a KTM-re jellemző térhálós csőszerkezeten alapul, viszont a márkánál először egykarú lengővilla vezeti a hátsó kereket. A blokk az osztrák márka eddigi legnagyobb hengerűrtartalmú egysége, az 1301 cm3-es V2-esbol 173 lóerőt préseltek ki. A dupla gyújtógyertyás, Keihin befecskendezős erőmű a többi KTM V2-eshez hasonlóan 75 fokos szöget zár be, a számos súlycsökkentő megoldás miatt viszont a tömege mindössze 62 kg.

15 ezer km a V2-es szervizintervalluma 15 ezer km a V2-es szervizintervalluma

Ki lehet használni 173 lóerőt?
Mivel a Super Duke R száraz tömege 189 kg, a súly-teljesítmény aránya közelíti az 1:1-et, ami azt jelenti, hogy közúton lehetetlen a benne rejlő potenciált kihasználni, folyamatosan azt érezzük, hogy nincs elegendő hely, elfogy az út alólunk. Egy olyan motor, amelyik a 0-200-as sprintet 7,2 másodperc (!) alatt letudja és 7000-es fordulat felet negyedikben is elpörgeti a kerekét (villog a kipörgésgátló ikonja) sokkal inkább versenypályára való. A lóerők száma miatt nem meglepő a blokk szomja sem, 100 kilométerenként 8 litert simán benyakal.

Egykarú lengővilla vezeti a hátsó kereket Egykarú lengővilla vezeti a hátsó kereket

Könnyű az izmos KTM-mel motorozni?
A pokolian combos, hatalmas V2-estől azt várná az ember, hogy erős rezonanciával dolgozik, elvégre az előd 990 cm3-es erőforrása nem éppen a kifinomult járásáról híres. Ehhez képest a Super Duke alapjárati vibrációi minimálisak, és gázadásra (ride-by-wire rendszerű) olyan kiszámíthatóan viselkedik, mint akármelyik sornégyes. Street módban annyira barátságos lesz az erőleadás, hogy kis rutinnal sem jelent problémát a terelgetése, hiszen a menetprogram nemcsak a gázvételt, hanem a kipörgésgátló beavatkozási szintjét is módosítja. A terhelésváltási reakciók sem vészesek, ha viszont beélesítjük a leginkább megengedő üzemmódot, igazi tűzijátékban lesz részünk.

Az extrém teljesítményhez illő a körítés Az extrém teljesítményhez illő a körítés

Milyen a futómű és a fékrendszer?
Nem csak a gyorsulásérzet olyan, mint egy modern 1000-es sportmotoron, a futómű és a fékek is az utcai superbike-ok színvonalának megfelelőek. A WP-től érkező, 48 mm átmérőjű fordított teleszkóp húzó- és nyomófokozati csillapítása külön-külön, száranként állítható, de egyértelmű, hogy az alapbeállítás is feszes, a rossz minőségű utakon szinte kirázza az ember fogából a tömést, cserében a motor minden rezdülését érzi a vezető. Ezek után nem is meglepő, hogy a radiális rögzítésű, Brembo féknyergekkel (a főfékhenger is az olaszoktól jön) iszonyatos lassulásra képes a Super Duke, ráadásul mindezt megfejelték a bedöntés mértékét érzékelő Bosch blokkolásgátlóval. Az igazi poén azonban a Supermoto-mód, ilyenkor ugyanis a vezérlés úgy adagolja a fékerőt, hogy stoppie-zni lehessen a nagyvaddal.

Ha sok a menetszél

1290 Super Duke GT néven 5 619 000 Ft-tól kapható a Super Duke túraváltozata, amely minden tekintetben komfortosabb, mint a kiindulási alap. A túraplexi mellett említést érdemelnek az alacsonyabb lábtartók (kevésbé hajlítottak a motoros térdei), a négy különböző pozícióban rögzíthető kormány és a 18 helyett 23 literes tank. A 173 lóerős V2-eshez szerencsére nem nyúlt a KTM.

Lehet komfortról beszélni a Super Duke esetében?
Míg az utasnak spártai ülés jutott, a vezetőnek meglepően kényelmes a motor. Az ülőfelület keménysége miatt természetesen nem ez az ideális túramotor, de az üléshelyzet nagyobb termetűeknek is eltalált, és a csuklóra jutó terhelés nem vészes.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Hol tart a KTM-hez képest a konkurencia?
Nincs sok ellenfele a KTM-nek, a szerény számú rivális viszont annál komolyabb. Itt van például az olasz Aprilia Tuono (4 729 900 Ft), melynek V4-es, 1100 cm3-es, titánszelepes blokkja 175 lóerőt produkál, miközben rajtautomatika, kipörgés- és egykerekezésgátló segít pórázon tartani. A KTM-mel ellentétben az Aprilia és a német kihívó, a 160 lóerős, sornégyes motorral ellátott BMW S 1000 R (4 378 000 Ft) is rendelkezik gyorsváltóval, a bajor vas pedig ezen felül adaptív futóművel és tempomattal is büszkélkedhet. Tavasztól a Yamaha is beszáll a szupernakedek bulijába: az MT-10-esről ugyan még keveset tudunk, az biztos, hogy az R1-es átdolgozott blokkját kapja.

KTM 1290 Super Duke R
Összlökettérfogat: 1301 cm3
Hengerek/szelepek: V2/8
Max. teljesítmény: 127 kW (173 LE) 8870/perc
Max. nyomaték: 144 Nm 6500/perc
Sebességváltó: hatfokozatú
Tengelytáv: 1482 mm
Ülésmagasság: 835 mm
Üzemanyagtank: 18 l
Fék elöl/hátul: 2×320/240 mm tárcsa
Gumi elöl/hátul: 120/70 R17/190/55 R17
Száraz tömeg: 189 kg
Alapár: 4 890 000 Ft

Autó-Motor ott van a Facebookon is! Klikkelj ide, és lájkolj minket a legérdekesebb hírekért és a lappal kapcsolatos friss infókért!