Az az érzésem, hogy az autóiparban egy évtizede elkezdődött és azóta mintha kicsit lecsengőben lévő „retróláz” (pl. Fiat 500, amerikai izomautók) most gyűrűzött be igazán a motorok világába. Egyre több japán márka jelentkezett az utóbbi egy-két évben valamilyen retró modellel, amelyek hatalmas sikernek örvendenek az európai piacon, gondoljunk csak a Honda CB1100-asra és a Kawasaki W800-asra. Ezek után nem meglepő, hogy a BMW egy múltidéző masinával ünnepli motorkerékpáros részlegének 90. születésnapját, a stílusos R nineT külleme azonban ne tévesszen meg senkit, mert az a motor technikai értelemben nagyon is friss!

Jól leolvasható a műszeregység, de a középső digitális rész nem oda illő. Fotó: Hilbert Péter Jól leolvasható a műszeregység, de a középső digitális rész nem oda illő. Fotó: Hilbert Péter

Látványos, igényes, de nem komfortos

Kevés olyan új motor van, amelynek formájáért rajongani lehet, de engem ez a BMW teljesen levett a lábamról. A széles boxermotor, a hagyományos kerek fényszóró, a minimalista vonalvezetés és az üléskialakítás elképesztően harmonikus összképet alkot. A végtelenségig lehetne sorolni a szép részleteket és ecsetelni a kidolgozási minőséget, hiszen olyan „apróságokkal” büszkélkedhet a modell, mint például a kézi díszvarrású ülés, vagy az aranyszínűre eloxált villaszárak, az egyetlen kritika maximum a műszerfalat értheti, mert a nagy, digitális kijelző nem illik a motorhoz.

Felettébb igényes az ülés kialakítása, de kicsi az ülőfelület Felettébb igényes az ülés kialakítása, de kicsi az ülőfelület

Egyébként felettébb érdekes, hogy az R nineT élőben mennyire zömöknek hat, megkockáztatom, hogy még kicsinek is. A motorra ülve beigazolódik ez az érzés, mert nagyobb termetűeknek már nem igazán kényelmes. A café raceres üléspozíció (kissé előredőlünk, a lábainkat pedig magunk alá húzzuk) miatt nem ezzel a géppel vágunk majd neki egy Alpokat átszelő túrának, már csak azért sem, mert az ülés nagyon csekély mozgásteret enged, vagyis a testünket korlátozottan tudjuk használni a motor irányítására. Ha ráérzünk arra, hogy a kormánnyal többet kell dolgozni, akár még szerpentinen is gyorsak lehetünk az R nineT-vel, de ahhoz sok gyakorlás lenne szükséges. Márpedig a futómű adottságai eléggé rendben vannak a jubileumi modellen az S 1000 RR szupersportgépből „átemelt” teleszkópvilla helyettesíti a BMW Motorrad boxermotoros modelljein egyébként megszokott Telelever konstrukciót. Most biztosan megköveznek a Telelever hívei, de egy hagyományos teleszkóp szerintem sokkal jobb visszajelzéssel szolgál, és ezáltal közvetlenebbnek érezzük a motort, ráadásul az R nineT kormány-lengéscsillapítóval is büszkélkedhet. Az első futómű veszettül ragaszkodik az úthoz és stabilan tartja a kijelölt ívet vele a motor, de egyértelmű, hogy tükörsima aszfaltra való, és az úthibák kisimításával meggyűlik a baja. De ha már az S 1000 RR-t említettük, azt is érdemes tudni, hogy a radiális rögzítésű, Brembo nyergek (természetesen széria az ABS) és a 320 mm-es első tárcsák olyan lassításra képesek, ami tényleg csak a sportmotorok világából ismerős.

Gondozásmentes kardánhajtással érkezik az újdonság Gondozásmentes kardánhajtással érkezik az újdonság

Klasszikus blokk, nagy teljesítmény

A BMW azon kevés motorkerékpár-gyártó közé tartozik, amely megadja egyes modelljeinek 0-100-as sprintidejét. A 3,6 másodperces idő jól érzékelteti, hogy mennyire gyors az R nineT (első fokozatban 90 km/óra a vége!), noha nem a legújabb 125 lóerős, „vizes boxer” egységgel látták el, hanem a levegő/olajhűtésű, klasszikus kéthengeres motor hajtja. A 110 lóerő csúcsteljesítményű egység alacsony fordulaton is remekül húz és jól veszi a gázparancsot, viszont a 5000-es és 6500-as fordulat között mintha egy lyuk lenne az erőleadásban, ugyanis előtte és utána is energikusabban tol. A hosszában beépített főtengely miatt érezni pici csavarodást komolyabb gázadás esetén, és némi vibrációja is van a blokknak, de mindezt a hangélményért cserében meg lehet bocsátani. A motor bal oldalán elhelyezett dupla „kidörrentő” nem csak látványban erős, ugyanis mesés az R nineT muzsikája.

A kormány lehetne magasabban, kissé hátratolt lábtartók jellemzik a modellt. Védőlemez óvja a boxermotor sérülékeny hengerfejeit. Az alumínium ülés idom felára 135 907 forint - alapáron kétüléses kivitelben érkezik az R nineT A kormány lehetne magasabban, kissé hátratolt lábtartók jellemzik a modellt. Védőlemez óvja a boxermotor sérülékeny hengerfejeit. Az alumínium ülés idom felára 135 907 forint – alapáron kétüléses kivitelben érkezik az R nineT

Noha a jubileumi, évfordulós típusról van szó, az R nineT nem limitált példányszámú modell, és a típuspaletta rendes tagjaként nem csupán rövid ideig marad gyártásban. Ezzel együtt sem olcsó a BMW retrógépe, hiszen 4,7 millió forintot kóstál. Az igazat megvallva azonban kevés olyan motor van, amelynek ennyire időtálló a formája. Szerintem az R nineT tipikusan az a motor, amely akár sok évtized után is megmarad az emlékezetünkben. Mondjuk az sem mellékes, hogy a személyre szabhatóság egészen magas szintet képvisel, ugyanis korlátlanul lehet választani a szálcsiszolt alumínium, a karbon, a fényezett vagy akár a krómelemek közül. A moduláris váznak köszönhetően a vázvég leszerelhető, a kipufogó alsó vagy felső pozícióban is rögzíthető, és a hátsó kerék mindenféle módosítás nélkül szélesebbre is cserélhető.

Hátulnézetből is karakteres az R nineT, a trombitaszerű kipufogó ráadásul remekül szól Hátulnézetből is karakteres az R nineT, a trombitaszerű kipufogó ráadásul remekül szól

TETSZETT
– stílusos külső
– menetdinamika
– igényesség

NEM TETSZETT
– csak kisebb termetűeknek kényelmes
– motor vibrációja

ÖSSZEGZÉS
Minden porcikájában élő a BMW R nineT, amelyen érződik, hogy nagy gondossággal tervezték és építették. Hátrányai közé sorolható, hogy határozott kezet kíván, nagyobb termetűeknek pedig nem ideális az üléspozíció.

BMW R nineT
Lökettérfogat: 1170 cm3
Hengerek/szelepek: B2/8
Max. teljesítmény: 81 kW (110 LE) 7750/perc
Max. nyomaték: 119 Nm 6000/perc

Sebességváltó: hatfokozatú
Tengelytáv: 1476 mm
Ülésmagasság: 785 mm
Üzemanyagtank: 17 l
Fék elöl/hátul: 2×320/276 mm tárcsa
Gumi elöl/hátul: 120/70 R17/180/55 R17
Menetkész tömeg: 222 kg
Gyorsulás 0-100 km/h: 3,6 s
Tesztfogyasztás: 6,1 l/100 km
Alapár: 4 718 000 Ft

Az Autó-Motor ott van a Facebookon is! Klikkelj ide, és lájkolj minket a legérdekesebb hírekért és a lappal kapcsolatos friss infókért!