A motorkerékpár-iparban az utóbbi években teljesen megszokottá vált, hogy a 250-300 cm3-es sportgépek megtévesztően hasonlítanak a 600-asokra. Érthető a gyártók ezen törekvése, hiszen egy virsligumis, egyszerű modell nem kelt olyan erős birtoklási vágyat, mint egy LCD-műszerfalas, fordított teleszkópos, komoly idomzattal rendelkező motor. Hasonló trendről beszélhetünk a robogók kapcsán is, még akkor is, ha a vásárlás itt kevésbé érzelemalapú döntéseken nyugszik, mint mondjuk más kategóriákban. A Honda Forza 125-ösről aligha mondja meg bárki, hogy csak nyolcadliteres blokk dolgozik benne. Egyrészt fizikailag is nagy, másrészt a full-LED-es fényszóróval és minőségi benyomásával (fényezés, műszerfal) gyorsan a tudtunkra adja, ezzel a motorral a 125-ös robogóosztály krémjébe akar tartozni a Honda – 1 530 000 Ft-os ára is erre utal.

Fordulatszámmérőt és vízhőfokmérőt is felvonultat a műszerfal. Fotó: Hilbert Péter Fordulatszámmérőt és vízhőfokmérőt is felvonultat a műszerfal. Fotó: Hilbert Péter

A komoly külméretekből több dolog is következik, például az, hogy nem pillesúlyú a Forza. A 162 kg-os tömeg miatt fordulhat elő, hogy menetdinamikája annak ellenére sem meggyőző, hogy itt 15 lóerős blokkot alkalmaz a Honda (négyszelepes, folyadékhűtésű). Pontosabban az a helyzet, hogy városban teljesen elegendő az erő, de egy olyan motornak, amelynek méretes szélvédője és nagyon kényelmes ülései vannak, egyszerűen több lóerő kellene, mert így autópályára felmenni nem leányálom, utassal pedig végképp nem. Az új fejlesztésű blokknak inkább a benzinkúton örülhetünk: vegyes használatban 2,9 literes átlagot regisztráltunk, ami még akkor is remek, ha tudjuk, hogy start-stop automatika segít a spórolásban. A Honda Idle Stop rendszere meg tényleg annyira természetesen működik, hogy egy idő után már észre sem veszi az ember a „jelenlétét”. Ha az akkumulátor töltöttsége optimális, álló helyzetben a fékkart húzva leállítja a motort, és amint egy hangyányit is csavarunk a gázmarkolaton, rögtön beindul az erőforrás.

A hosszú ülés alatt két sisak befogadására alkalmas tárolórekeszt találunk A hosszú ülés alatt két sisak befogadására alkalmas tárolórekeszt találunk

Bár az erőtartalék miatt egyértelműen városi motor a Forza 125-ös, minden adottsága megvan ahhoz, hogy hosszabb utak megtételére is alkalmas legyen. A plexit könnyű úgy beállítani, hogy minimális legyen a sisakra zúduló szél (120 mm-es tartományban rögzíthető), és a csuklónk sem fog elfáradni a viszonylag magasan lévő kormányvégek miatt. Érdekes, hogy 125-ös robogó létére inkább nagyobb termetűeknek lehet ideális a Honda, a 780 mm-es ülésmagasság és a térdeknek jutó hely is ezt támasztja alá. Egyébként ahhoz képest, hogy robogóról van szó, nem érződik túlságosan farnehéznek, és mivel ott van a motor „gerince” a tankkal, amit át kell lépni, a vezető szemszögéből sem a megszokottat hozza. Az elöl 15, hátul 14 colos felnikkel egészen jól kisimítja az úthibákat, egyedül a sűrű keresztbordákkal nem tud mit kezdeni. A fékrendszer kapcsán aligha érheti kritika a Hondát: az adagolhatóság mellett a fékerő is remek, és akkor még nem beszéltünk arról, hogy a hátsó féket működésbe hozó kar meghúzása esetén az első tárcsa is lassítani kezd. Városi manőverezésnél gyorsan meg lehet szokni a működését, így sűrű forgalomban inkább arra kell figyelni, hogy az álló kocsisorok között nehogy lekoccantsunk egy tükröt, ugyanis a Forza 125-ös visszapillantói egy magasságban vannak a legtöbb személyautóéval. Amin viszont változtatnék, az az irányjelző kapcsolójának elhelyezése, ugyanis túlságosan lent van, a dudagomb alatt. Ezzel ki is merült az összes ergonómiai hiányosság. A bal kéznél található kis fiókban elfér a pénztárca vagy a telefon, s mivel 12 voltos aljzattal rendelkezik, menet közben alkalmas a töltésre. Az ülés alatti 48 literes rekeszben elfér két sisak, vagyis ha párosan megyünk, a motor letámasztása után nem kell magunkkal cipelni a fejvédőket.

Városban ideális, 80-as tempó felett viszont elfogy a lendülete Városban ideális, 80-as tempó felett viszont elfogy a lendülete

Tetszett
• forma/minőség
• takarékosság
• full-LED-es fényszóró

Nem tetszett
• oldalszél-érzékenység
• szerény erőtartalék

Összegzés
Méretével, minőségével és árával is a nyolcadliteres szegmens csúcsához tartozik a Forza 125-ös. Ekkora testhez nagyobb blokk kellene, a menetteljesítmények így csak átlagosak.

Honda Forza 125
Lökettérfogat: 125 cm3
Hengerek/szelepek: 1/4
Max. teljesítmény: 11 kW (15 LE) 8750/perc
Max. nyomaték: 12,5 Nm 8250/perc
Sebességváltó: fokozatmentes automata
Tengelytáv: 1490 mm
Ülésmagasság: 780 mm
Üzemanyagtank: 11,5 l
Fék elöl/hátul: 256/240 mm tárcsa
Gumi elöl/hátul: 120/70 R15/140/70 R14
Menetkész tömeg: 162 kg
Tesztfogyasztás: 2,9 l/100 km
Alapár: 1 530 000 Ft

Autó-Motor ott van a Facebookon is! Klikkelj ide, és lájkolj minket a legérdekesebb hírekért és a lappal kapcsolatos friss infókért!