Menjünk egy kicsit vissza az időben! 2013-ban, az első BMW motorkerékpár debütálásának 90. évfordulójára valami különlegessel szeretett volna kedveskedni a márkarajongóknak a bajor cég. Így született meg az R nineT, amelynek fogadtatása több mint pozitív volt – nem véletlen, hogy a BMW hagyományőrző gépe az egyik legnépszerűbb átépítési alap a ma kapható új motorok között. Az pedig, hogy a custom bike műhelyek már kezdettől fogva meg voltak őrülve a masináért, a BMW-t is elgondolkodtatta.

Nemcsak a fejidom, hanem a műszerek is retró stílusúak. Kikapcsolható blokkolásgátlóval rendelkezik a páros. Fotó: Lővei Gergely, BMW

Így aztán szépen lassan egy egész modellcsaláddá fejlődött az R nineT, az öt különböző változat pedig megtalálta a helyét piacon, ami azért fontos, mert mutatja, hogy nő a retrógépek iránti igény! S hogy melyik a kakukktojás a kínálatból? Egyértelműen a Racer változat. Összetéveszthetetlen arca van, a fejidom a 70-es évek legendás sportmotorjait juttatja eszünkbe. Hasonló modellt bő egy évtizede kínált utoljára a Ducati a Paul Smart Replica képében, szóval amolyan hiánypótló típusról van szó. A Racer egyébként tipikusan az a motor, amelyen önkéntelenül is elidőzik az ember szeme, élőben egészen fantasztikus a kisugárzása, és olyan részletgazdag, ami manapság már igazi ritkaság.

A gépek méretéhez képest óriási az 1200-as blokk

A Pure verzió ezzel szemben a minimalista vonalat képviseli. Letisztult, egyszerű, de kétségkívül stílusos gép, amely egy felkapott kávézó előtt is jól mutat. Az igényes részletek erről a típusról sem hiányozhatnak, például a natúr eloxált felületű, kovácsolt alumínium lábtartók és villahidak árulkodnak róla, a BMW apait-anyait beleadott. A bajorok filozófiája szerint azonban csak a legszükségesebb dolgok vannak a Pure-on, így például fordulatszámmérőt se keressünk rajta. De hogy mennyire különbözőek a motorok a vezető a szemszögéből, ahhoz még menni sem kell, elég ha ráülünk a gépekre. Ahogy felpattantam a Racerre, rögtön világossá vált, hogy nem a kényelmével fog magához édesgetni, a csuklóra jutó terhelés még annál is nagyobb, mint ami a mai sportmotorokon jellemző. A térdek hegyes szögben állnak, és bizony a derekunk is alaposan próbára lesz téve. Ez a testhelyzet bizony kanyarvadászatra csábít!

Lényegre szorítkozó a Pure műszeregysége. Szép részletekből nincs hiány, a BMW nagy gondot fordított mindkét modellre

A Pure ehhez képest maga a kényelem szigete, a széles és magas kormány, a felvett helyzet és az ülés is jóval komfortosabb motorozást tesz lehetővé. Nem is kérdés, hogy mindennapos használat során ennek áll a zászló. A blokk ugyanakkor mindkét modellben azonos. Az R nineT sorozat összes tagja a BMW kínálatában utolsóként még a klasszikus lég-olajhűtéses, boxer kéthengerest kapja. Amikor beindítjuk a motort, a főtengely mozgása szinte elcsavarja az egész gépet, vibrációja menet közben viszont minimális. A 110 lóerős csúcsteljesítmény több mint elegendő dinamikával ruházza fel a duót, szóval a kipörgésgátló nem szükségtelen túlkapás. Az 1200-as egység jól veszi a gázt, hangja pedig olyan, mintha egy rockbanda utazna velünk – igazi élmény, ahogy a kipufogó durrog! A boxer felépítés kapcsán az is fontos, hogy az alacsony súlypont nagyon is érezhető. Aki nem vezetett boxermotoros kétkerekűt, az egyszer feltétlenül próbálja ki, mert egészen más a vezetési élmény!

Nem éppen pihentető, de mindenképp élvezetes motor a Racer

Kis erőszükséglettel, könnyedén dönthető mindkét motor, de a kardánhajtás és a motor tengelyirányában forgó főtengely billentő nyomatéka hirtelen gázadáskor érezhető. Érdekes az is, hogy alapból azt várná az ember, hogy a Racer futóműve fejlettebb, mint a Pure-é. De nem, mindkettőnek egyszerű, hagyományos villája van, a típuscsaládból érdekes módon csak a „sima” R nineT kap fordított teleszkópot. A Racert a kormánylengés-csillapító és a rövid rugóút nyilván alkalmassá teszi a tempós menetekre, de egyben az is tény, hogy az úthibákra eléggé érzékeny. A futóműhöz hasonlóan az is meglepő, hogy a Racer és a Pure sem kapta meg a radiális rögzítésű fékeket. Ha már igényes Brembo nyereg kerül mindkettőre, legalább az együléses sportmotornál elvárható lenne a radiális rögzítés.

Széles kormánya miatt városban is könnyedén terelhető a Pure

Ami az árakat illeti, a Pure a maga 4,2 milliójával az R nineT „ötösfogat” legolcsóbb tagja, míg a Racer 4,5 milliójával a második legdrágább. Az is tény, hogy a vetélytársakhoz képest a BMW-nek vastagabban fog a ceruzája, és bizony extrákra is elkölthetünk még sok százezret. Szóval nem olcsó mulatság egy retró BMW, de kiforrott és jól összerakott gépekről van szó, amelyeknek megvan a saját maguk jellegzetes sármja. Jó, hogy vannak még ilyen motorok!

A Pure esetében három, a Racernél viszont mindössze két fényezés közül választhatnak a vásárlók

Tetszett
• nyomatékos, karakteres blokk
• minőségi benyomás
• stílus
Nem tetszett
• kényelem (Racer)
• egyszerű futómű

Összegzés
A BMW tökéletesen ráérzett a mai trendekre, az R nineT modellcsalád pedig sokféle kérdésre választ tud adni. Hétköznapi használatban a Pure-nak áll a zászló, ugyanakkor egyetlen más utcai motor sem eleveníti fel annyira a 70-es évek versenymotorjait, mint a Racer!

BMW R nineT Racer
Lökettérfogat: 1170 cm3
Hengerek/szelepek: B2/8
Max. telj.: 81 kW (110 LE) 7750/perc
Max. nyomaték: 116 Nm 6000/ perc
Sebességváltó: hatfokozatú
Tengelytáv: 1491 mm
Ülésmagasság: 805 mm
Üzemanyagtank: 17 l
Gumi elöl/hatul: 120/70
R17/190/55 R17
Feltöltött tömeg: 219 kg
Tesztfogyasztás: 5,4 l/100 km
A modell alapara: 4 540 000 Ft

BMW R nineT Pure
Lökettérfogat: 1170 cm3
Hengerek/szelepek: B2/8
Max. teljesítmény: 81 kW (110 LE) 7750/perc
Max. nyomaték: 116 Nm 6000/perc
Sebességváltó: hatfokozatú
Tengelytáv: 1491 mm
Ülésmagasság: 805 mm
Üzemanyagtank: 17 l
Gumi elöl/hatul: 120/70 R17/
180/55 R17
Feltöltött tömeg: 219 kg
Tesztfogyasztás: 5,6 l/100 km
Alapár: 4 189 000 Ft